Annons

Arbetsflöde RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Olsson

Aktiv medlem
Hej, har en grej jag inte blir riktigt klok på som jag hoppas nå´n kan hjälpa mig med.
Börjat testat fotat i RAW och öppnar bilderna i Canons Digital Photo Professional.
Visar jag info om bilden där står det jag valt på kameran (AdobeRGB). Kör en Batch Process på en bild till TIFF och öppnar denna i Photoshop men där står det att den har profilen sRGB.

Inställningar i Digital Photo Professional ang färgrymd är: Default Settings of work color space är satt till AdobeRGB.

Inställningarna i Photoshop är: under Color Settings, Working Spaces är AdobeRGB valt.

Väljer jag att jag vill "Convert to profile" står det under Source Space att profilen är sRGB.

Hoppas någon kan reda ut detta :)
Sedan kanske det kan komma lite tips och ideer vilekt "flöde" som är att föredra på smidigaste sätt. Förstår att det är beroende vad målet med bilderna är men som generellt.
 
Först och främst så har dina kamerainställningar ingen betydelse för raw-filen, förutom ISO, tid och bländare som du inte kan ändra i efterhand.

Således kvittar det om du ställt kameran på sRGB eller aRGB, det ändrar du senare som du själv vill i rawkonverteraren. (Om du plåtar raw+jpeg påverkar valet din jpeg-fil.)

När du använder Canons egna programvaror, så använder Canon de inställningar du gjort i kameran som startvärden. Om du ställer kameran på aRGB, så kommer DPP att föreslå aRGB som färgrymd.

Att det inte ändras även om du ställt in aRGB som default beror nog på att du en gång sparat filen med sRGB inställning från DPP. Du kan återställa en fil till "shoot settings", se längst ner under 'Adjustment'. Då ser du vilken färgrymd du använde när bilden togs.

Det finns en hel tutorials site om DPP och arbetsflöde på Canons USA sidor:

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=1228&fromTips=1
 
alfin skrev:
När du använder Canons egna programvaror, så använder Canon de inställningar du gjort i kameran som startvärden. Om du ställer kameran på aRGB, så kommer DPP att föreslå aRGB som färgrymd.
Det är faktiskt fel, DPP föreslår inte färgrymden från kameran, utan använder defaultinställningen. (Antingen gjorde den så tidigare, eller så har jag bara snurrat till det.)

Övriga inställningar används däremot som startvärden.
 
Tackar...
Nu när jag ändrade till shoot settings blev det riktigt men vad var det som gjorde den till sRGB som förval? Vet att jag inte själv sparat alla (200) bilder i sRGB innan.
När jag nu ändrar tillbaka till shoot settings, ändras de ändringar jag gjort på bilderna i DPP innan?
 
Niklas Olsson skrev:
Tackar...
Nu när jag ändrade till shoot settings blev det riktigt men vad var det som gjorde den till sRGB som förval? Vet att jag inte själv sparat alla (200) bilder i sRGB innan.
När jag nu ändrar tillbaka till shoot settings, ändras de ändringar jag gjort på bilderna i DPP innan?
Alla ändringar kommer att återställas, så det är bättre att du markerar alla bilderna i huvudfönstret och väljer Adobe RGB manuellt under 'Adjustment' > 'Work Color Space'. Jag vet inte hur du fick till det initialt, men förmodligen har du gjort något liknande.
 
Kan det varit så att programmet hade sRGB som arbetsflöde från början och det var därför det satte sRGB på bilderna som öppnades första gången med den inställningen? Har för mig att jag ändrade till Adobe efter nämligen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.