Jag jobbar i Aperture 3 och mitt flöde ser ungefär ut så här:
(Obs, Jag har foto som yrke och därför kanske inte allt passar en hobbyfotograf)
Efter en fotosession börjar jag med att skapa en mapp i Aperture med lämpligt namn, därefter importeras alla bilder till den mappen.
När importen är klar börjar jag att selektera de jag vill använda genom att sätta en stjärna (markera bilden och tryck "1" för en stjärna, "2" för två stjärnor osv.) Efter det väljer jag "rating" som sorteringsordning, då samlas alla valda bilder längst ut till höger.
Sedan är det dags för justeringar. En hel del görs i Aperture, t.ex exponering, justering av mörka partier (Highlights & Shadows), pjattning, vitbalans och en hel del annat vid behov.
Photoshop är för mig helt nödvändigt och därför öppnar jag ibland bilden i PS direkt från Aperture och gör mina ändringar. Sedan är det bara att spara. Vad som händer då är att du får en kopia av bilden i Aperture (en markering talar om att den redigerats utanför Aperture)
När mina bilder är valda och fixade exporteras de till valfritt format och storlek till en kundmapp i Finder (dvs valfri plats i datorn).
Som "plenty1" sa så behöver du aldrig spara kopior efter varje ändring, du kan alltid gå tillbaka till ursprunget ELLER göra justeringar av dina åtgärder och sedan exportera igen.
Tips: Håll ner Ctrl och klicka på bilden (eller högerklicka) så får du en mängd alternativ att välja.