Annons

Arbetsflöde med Aperture 3 & Iphoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Problemet jag har är att jag ALDRIG lyckats få till ett bra arbetsflöde. Jag har sparat o redigerade raw filer i en mapp redigerade raw i en annan, sedan en mapp med redigerade jpeg som jag sedan gjorde en för minskad kopia på för att lägga ut på olika webbsidor ect ect. Känns som jag sparar för mycket och i vissa fall onördiga kopior. Som nybörjare på Mac, Aperture 3 och iphoto känns det som jag ska glöma mina gamla windows sätt och börja om på nytt. Hur får man till ett vettigt arbetsflöde?

Simon

Arbetsflöde

Hej.
Jag använder Aperture2 och fotar enbart RAW.
Jag har bara gjort mappar i Aperture fönstret till vänster under "Projekts"
Lägger filerna i respektive mapp/undermapp och sedan är det klart. Sparar aldrig i jpeg om jag inte ska skicka foton till ett labb.
En ändring du gör i fotot sparas automatiskt utöver din råfil.
Mitt förslag är:
Skapa mappar i Aperture lägg fotona i respektive mapp/undermapp.
När du gör ändring te.x ändrar kontrast så sparas det automatiskt os.v du behöver aldrig spara om
filen.
Ska du sedan skicka bilden till ett labb så kan du exportera filen som jpeg till en tillfällig mapp som du har på skrivbordet. Där hittar du den lättare.

MVH/Jens

Hej.
Jag använder Aperture2 och fotar enbart RAW.
Jag har bara gjort mappar i Aperture fönstret till vänster under "Projekts"
Lägger filerna i respektive mapp/undermapp och sedan är det klart. Sparar aldrig i jpeg om jag inte ska skicka foton till ett labb.
En ändring du gör i fotot sparas automatiskt utöver din råfil.
Mitt förslag är:
Skapa mappar i Aperture lägg fotona i respektive mapp/undermapp.
När du gör ändring te.x ändrar kontrast så sparas det automatiskt os.v du behöver aldrig spara om
filen.
Ska du sedan skicka bilden till ett labb så kan du exportera filen som jpeg till en tillfällig mapp som du har på skrivbordet. Där hittar du den lättare.

MVH/Jens

Tillägg: Om du skulle vilja hämta fram din ändrade RAW fil som den var innan du ändrade så väljer du bara att hämta orginalfilen. Det är därför du aldrig behöver spara filen.

Jag jobbar i Aperture 3 och mitt flöde ser ungefär ut så här:
(Obs, Jag har foto som yrke och därför kanske inte allt passar en hobbyfotograf)

Efter en fotosession börjar jag med att skapa en mapp i Aperture med lämpligt namn, därefter importeras alla bilder till den mappen.

När importen är klar börjar jag att selektera de jag vill använda genom att sätta en stjärna (markera bilden och tryck "1" för en stjärna, "2" för två stjärnor osv.) Efter det väljer jag "rating" som sorteringsordning, då samlas alla valda bilder längst ut till höger.

Sedan är det dags för justeringar. En hel del görs i Aperture, t.ex exponering, justering av mörka partier (Highlights & Shadows), pjattning, vitbalans och en hel del annat vid behov.

Photoshop är för mig helt nödvändigt och därför öppnar jag ibland bilden i PS direkt från Aperture och gör mina ändringar. Sedan är det bara att spara. Vad som händer då är att du får en kopia av bilden i Aperture (en markering talar om att den redigerats utanför Aperture)

När mina bilder är valda och fixade exporteras de till valfritt format och storlek till en kundmapp i Finder (dvs valfri plats i datorn).

Som "plenty1" sa så behöver du aldrig spara kopior efter varje ändring, du kan alltid gå tillbaka till ursprunget ELLER göra justeringar av dina åtgärder och sedan exportera igen.

Tips: Håll ner Ctrl och klicka på bilden (eller högerklicka) så får du en mängd alternativ att välja.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto