Annons

Arbete om D-SLR kameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikster

Aktiv medlem
Ska skriva ett fysikarbete om processen från att ljuset träder in i objektivet tills en färdig bild printas ur skrivaren. Alltså olika komponenters funktion etc. Söker länkar som beskriver förlopppet. Några tips?

/Viktor
 
Innan auto-allting-kamerorna kom för ca 20 år sedan behövde fotografer ha rätt hyfsad koll på tekniken för att över huvud taget få användbara bilder. Leta upp någon fotolärobok från ungefär sjuttiotalet, så har du nog en bra förklaring på hela förloppet fram till att ljuset träffar filmen.

Precis där ska du nog sluta läsa gamla böcker, och leta efter nyare beskrivningar på sensorer, Bayer-arrayer, anti-alias-filter osv. :)
 
Begränsa dig!

På vilken nivå ska du skriva? Gymnasie antar jag?
I så fall skulle jag föreslå att du försöker begränsa dig till någon del i kedjan, annars kommer du bara göra en uppräkning av en massa funktioner utan att hinna beskriva vad de gör och varför.

Koncentrera dig till exempel på optiken och beskriv varför något optiskt fel, till exempel kromatisk abersion, uppkommer (det klarar du med gymnasiefysik) och sedan hur man löser det med moderna optiska konstruktioner.
Eller sätt dig in i matematiken för någon del av signalbehandlingen och förklara varför och hur kameran gör signalbehandlingen. Gillar du integraler och derivator så är det ett ganska roligt område.

Källor då... Kolla om du kan hitta något i fototidskrifter eller populärvetenskapliga tidskrifter från mitten på 90-talet. Det var då digitalkameror började komma så jag kan tänka mig att det fanns grundläggande artiklar om dem då.
Canon camera museum kan tänkas ha lite grundfakta också. Dit kommer du via canons hemsida.

Vill du sedan fördjupa dig inom någon viss delfunktion så finns det massor med information på internet. Kurshemsidor på olika univeritets hemsidor kan innehålla massor av intressant material, och är hyggligt pålitliga källor. Du kan även leta efter grundkursböcker inom det ämne som intresserar dig.
 
Cap och Designs specialnummer Proffsfoto hade en artikel om just detta har jag för mig. Kanske värd att kolla in?
 
Per, beror ju på vilken nivå man vill ge sig in på. How stuff works är grymt bra, men tuvärr extremt grundläggande. Fast å andra sidan är ju jag teknik-freak så...
 
Senast ändrad:
Har nu formulerat överskrift samt underrubriker efter att läst igenom utvalda partier av era tips samt tidningen "Proffsfoto".


1. Den digitala singelreflex kameran - från avtryck till tryckklar bild


1.1 Generell struktur för D-SLR kameror

1.2 Bildsensorn

1.3 Signalflödet i en digitalkamera

1.4 Efterbehandling


Tips rörande ovanstående rubriker är varmt välkommna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.