Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

arbeta i Lightroom bibliotek med två olika datorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

MB1969

Aktiv medlem
Hej.

Tänkte ladda ner lightroom nu. Jag undrar över en sak först bara. I beskrivningarna står det att LR sparar alla förändringar i bildens metadata. Betyder detta att jag kan t.ex;

1. Förvara LRs bibliotek i en extern hårddisk som mina två datorer arbetar mot.
2. Om t.ex. min grabb sitter och ser en film på den stationära kan jag (som vill se mina nytagna bilder direkt) lägga in bilder från den bärbara och börja med enklare justeringar för att sedan;
3. Öppna samma bilder via den stationära och fortsätta exakt där jag slutade och jobba vidare?

Ursäkta om min fråga verkar korkad. Det jag vill undvika är att sprida ut olika versioner av bilderna på olika datorer.

4. Kan man synkronisera två datorers bibliotek med jämna mellanrum? Låt säga före och efter en längre resa? Hur jobbar ni som byter arbetsplats ofta?

Tack på förhand.
 
Om du även lägger lightrooms katalogfil (som är själva databasen) på den externa disken så "Ja, det kan du, sålänge inte enhetsbokstaven ändras mellan datorerna".

Däremot är det inte helt rekommendabelt eftersom katalogfilen och chache-mapparna är väldigt I/O-intensiva vilket gör att USB-diskar känns rätt sega då.

Däremot vad gäller 4 så är svaret "Njaeee". Det man bör göra då är att exportera bilderna från "semesterdatorn" till en ny katalog som man sedan importerar i sin "normala" dator.


Sagt på ett annat sätt: LR är i sin design inte anpassad särskilt bra för varesig "grupparbetande" eller "flera arbetsplatser".
 
1. Ja, om det är en extern USB-disk. Katalogen (LR's databas) kan däremot inte lagras på en nätverksdisk, eftersom LR är ett enanvändarprogram. Själva bilderna kan däremot ligga på en nätverksdisk, men katalogfilen måste ligga på en lokal disk (intern eller extern). Båda datorerna kan alltså inte jobba mot samma katalogfil samtidigt.

2. Ja, om det är en USB-disk (se 1)

3. Ja, om det är en USB-disk (se 1)

4. Som Janne säger, det går, men man måste hålla tunga i rätt mun. Det gäller att hela tiden ha koll på vilken av de två datorerna som är "originalet". Så fort du börjar arbeta på båda samtidigt så har du två originalkataloger, och det blir svårt att synka dem.

Däremot kan man t.ex. använda den ena som huvud-dator, och bara ha nya små tillfälliga kataloger på den andra. Eller exportera delkataloger från huvud-datorn till den andra (men då måste man återigen se till att man inte jobbar med dessa bilder på huvud-datorn).

Det kräver stor diciplin om man faktiskt vill jobba med samma bilder i två datorer, eftersom man bara kan göra det i en dator i taget, och sedan måste synka de två. Om man däremot kan nöja sig med att ha en dator som arbetsdator, och den andra som en "read-only" där man inte gör något arbete utan bara tittar så är det enklare.

Man kan å andra sidan använda en USB-disk och se till att både katalog och bilder ligger på den. Då är det bara att flytta disken till den dator där man för tillfället vill arbeta. Inga problem, eftersom man bara har ett original som flyttas mellan olika datorer. Å andra sidan så är det bara en dator som har tillgång till katalog och bilder i taget.
 
1. Ja, om det är en extern USB-disk. Katalogen (LR's databas) kan däremot inte lagras på en nätverksdisk,

(Följande text är nerdig, och skall ignoreras av de flesta)

Det GÅR att ha katalogen på en nätverksresurs, bara den monteras som en blockenhet och LR inte märker att det är en fjärresurs. Jag använder själv iSCSI till det ;)
 
Ja Janne, man kan, men det kräver "specialtrick" med subst eller andra lösningar, och det är nog inte att rekommendera för någon egentligen. Möjligen dig då... :)
 
Tack!

Då är det bara att köra på. Jag hittade in på Lightrooms forum där frågan ställts ett par gånger tidigare. Det svåraste är väl att klicka i rätt rutor vid export och import av diverse kataloger så att man inte får dubletter av original och olika versioner av arbetskopiorna. Men det löser sig nog. Vore ju klart smidigast om man bara behöver bära runt en USB-pinne med den aktuella bildsamlingen på.
 
Om du redigerar dina bilder på en dator och skriver alla ändringar till XMP filerna så får du i princip bilden lika redigerad när du öppna den med en annan dator med LR. Äve
keywords och mycket annat finns med i XMP.
Skapar man collections samt vissa andra saker finns dock bara i katalaogen.
Själv brukar jag ha en MacBook Air med mg på resa och skriver allt till XMP.
Sedan flyttar jag alla bilder till min NAS server när jag kommer hem och synkar sedan mappen med den mänadens bilder som är aktuell på min MacBook Pro 15 som är min normala dator för redigering.

Skall man ha med sig absolut allt inklusive collection så får man följa rekommendationerna från Adobe och exportera och importera kataloger för de bilder det gäller.
Nackdelen är att det tar en djäkla lång tid.
 
För en raw bild så lagras all metadata i en side-car fil som är en XMP fil.
Tittar man i en mapp med canon raw bilder så hittar man raw-bilden och en XMP-fil där båda har bildens filnamn.En DNG fil eller en jpg kan lagra.metadatan i själva filen och behöver ingen XMP-fil.
 
Nej de program som kan hantera metadata kan också skriva och läsa den metadatan till/från XMP.
Allt du behöver göra är att slå på funktionen i LR. Den finns i inställningarna.
Kommer inte ihåg om den är på default.
 
Tusen tack. Det blir till att plugga lite extra. Jag börjar förstå vad farsan menade med att LR är krångligt att komma igång med :) Själva framkallningen verkar enkel. Men det ger sig nog. Om inte annat så kan man säkert spara basjusteringarna som presets och exportera/ importera dom istället.

Jag vill bara ha själva "tänket" klart från början. Sen ska ju allt backas upp och då är det skönt om det inte finns en massa lösa trådar överallt.
 
Har en liten följdfråga, LR gör ju en säkerhetskopia regelbundet. Var lagras denna och är det lämpligt att göra en back-up av den, eller ska man göra en back-up av något annat? Själva bilderna har jag back-up på.

Jag har gjort så att jag exporterar in allt till en bärbar dator där också LR ligger. När jag är färdig med redigeringen så flyttas den importerade mappen ut till en extern disk
 
Senast ändrad:
LR's inbyggda backupfunktion tar bara backup på katalogfilen (filnamn.lrcat). Som standard sparas backupen i en mapp "backups" i samma mapp som själva katalogfilens original. Dumt ställe med andra ord eftersom backupen ligger på samma disk som originalet. Men du kan välja själv eftersom man får upp en dialogruta och där kan man ange en annan plats.

Bilderna måste man backupa själv, det gör inte LR's backup.
 
LR's inbyggda backupfunktion tar bara backup på katalogfilen (filnamn.lrcat). Som standard sparas backupen i en mapp "backups" i samma mapp som själva katalogfilens original. Dumt ställe med andra ord eftersom backupen ligger på samma disk som originalet. Men du kan välja själv eftersom man får upp en dialogruta och där kan man ange en annan plats.

Bilderna måste man backupa själv, det gör inte LR's backup.

OK, så enklast är att vid nästa gång säkerhetskopiering kommer upp, så har jag lite koll på vad jag gör och väljer lagring till en extern disk istället

Om jag blir tvingad till en nyinstallation, så räcker denna katalogfil för att återskapa hur LR ser ut vid tiden för senaste säkerhetskopiering?

Tackar
 
Om jag blir tvingad till en nyinstallation, så räcker denna katalogfil för att återskapa hur LR ser ut vid tiden för senaste säkerhetskopiering?

Tackar

Stämmer vad gäller det arbete du lagt ner på redigering etc.

Däremot lagras inte de presets du eventuellt gjort för redigering, utskrift etc i själva lrcat-filen. Om du går in under Edit-Preferences-Presets så finns det en knapp för att visa var de lagras. Det kan vara smart att ta en kopia på den mappen lite då och då.
 
Under "preferences" finns även möjligheten att välja "Store presets with catalog". Om man kryssar i den så sparas presets i en parallell-mapp till katalogen. De inklideras fortfarande inte i backupen, men de ligger på "nästan" samma ställe som katalogen vilket kanske gör det enklar ur eget backuphänseende.

Dock.... om rutan tidigare varit ej kryssad, och man nu kryssar i den, så kommer befintliga presets inte att flyttas till den nya platsen. Så man har då två platser för presets: gamla befintliga samt nya. Man kan manuellt flytta de gamla till den nya platsen så att allt ligger på samma ställe.

Ja, vissa saker är inte helt genomtänkta i LR.......
 
Det kan vara ett tips att kolla filen LR x cat previews data. Om man kört LR länge kan det ligga ett antal sådana.
Det är oftast stora filer och i mitt fall 14 Gb. Dessa lämnas ibland kvar när man uppgraderar LR eller kör beta versioner. Jag rensade bort ett antal av dessa för en tid sedan när min SSD började bli full.
Det gav mig tillbaka 50 Gb. Det var antagligen när jag betatestade LR4 och samtidigt körde LR 3 som det växte rejält.
Så se till att bara ha de previews filer ni har användning för.
Eftersom jag också kör Time Capsule som back up är det onödigt att också backa upp en massa onödiga Gb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.