Annons

ar bilderna borta??!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lena85

Medlem
Hej, ar i thailand nu nar mitt minneskort har blivit knappt!Nar jag skulle ta kort sa stog det att det var "fel pa minneskortet"!Da hade jag precis anvant kameran!!Satter man in det i datorn fragar den om man vill formatera. men tar man inte bort alla bilderna da?Jag har ju alla senaste bilderna dari!Kan det bero pa varmen?Ngn som vet hur jag ska gora?!

Tack for hjalpen!!!
 
gör inget med kortet

vänta tills du kommer hem. Det finns program som kan ta fram bilderna om du inte micklar med kortet i de flesrta fall.

Köp ett nytt kort o fortsätt fota med det.


Roine
 
det finns många program att prova med, men sett åtminstonde 2 firmor (personer?) som annonserat i tidningen foto att de gör jobbet för en ringa peng o tar enbart betalt om de lyckas. Så har man inte extern kortläsare o gillar att trixa så kan det vara en lösning.

Det programmet du länkar till får man med om man köper ett extrem eller ultra2 kort från vissa leverantörer. HAr dock inte provat det, utan kör PhotoRescue o det har funkat bra.
 
Lena85 skrev:
Tack for svaret!!Det va lugnande! Men gar det att gora sa fast det star "fel i minneskortet"?
Se kortet som en asfalterad (=formatterad) parkeringsplats med bilar (=bilder) parkerade. Alla platser är markerade med vita streck (=allokerat) och det finns en upplysningstavla (=allokeringstabell) som håller reda på vilka bilar som står var.

Kameran kollar i tabellen och hittar inte bilden. I P-plats-analogin kan det vara fel på tavlan, på strecken, en skada i asfalten, eller en massa löv på bilen, det kan kameran inte avgöra - bara att det är "Fel".

Särskilda program finns som sk-t-r i all metainformation och börjar leta efter allt som påminner om en bil (bild). Påfallande ofta hittar de en massa "avvikelser" (uppstickande metallföremål), vilka sannolikt är bilder (=bilar).
 
det finns även ett program som heter PC Inspector File Recovery som har räddat mig från en lång rad svordommar och förlorde bilder.
 
Tack sa jattemycket for svaren!!Slipper jag ga och tanka pa om bilderna ar borta eller inte!
Lennart, jattebra beskrivet!Nu forstar jag :)

Mvh Lena
 
Ha-ha - den analogin är så enkel och handfast att t.o.m. min gamla mamma fattade hur ett lagringsmedium "fungerade". Väl bekomme.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.