ANNONS
Annons

Apx 400 & 100 Asa

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomK

Avslutat medlemskap
Jag vill ha rekommendationer för framkallning
av Agfa APX 400 & 100asa. Både framkallare och tid, emottages tacksamt.
/Thomas.

T-max framkallare?

Jag stjäl lite utrymme i den här tråden. I helgen tog jag upp en rulle APX 100, men har bara T-max framkallare hemma. Är det någon som har testat den kombinationen?

Blöter filmen med vatten så att emulsionen suger vatten innan framkallningen påbörjas. Alltså efter att dosan laddats häller man först i vatten i normalt 1? min.

Jag förväter alltid.

Jag häller i tempererat vatten och agiterar 30 sekunder innan jag häller på framkallaren. (Vattnet häller jag förstås ut...)

Egentligen är det inte något man behöver göra men jag gör det av följande skäl:

- På filmer som T-max och likande miskar det risken för att få kvar en magentafärgad ton när filmen är färdigframkallad. Visserligen använder jag HCA, framkallar i 24° och kör med dubbla fix som också tar bort färgtonen...
- Risken för luftbubblor miskar. Även här räcker det att vara noga att duka dosan häftigt i handen några gånger den första minuten av framkallning. Men jag har två gånger i min karriär ändå fått luftbubblor när jag skippade förvätningen. Risken är lika stor som det där som hände i Harrisburg men ändå hände det. Risken för luftbubblor är störst med äldre typer av filmer.
Luftbubblor syns som genomskinliga prickar på filmen.
- Gammal vana...

Jag har hört att förvätning påverkar kontrasten. Sänker den något har jag för mig. Stämmer det?

Nix, bara om du inte tar hänsyn till att framkallningen bör förlängas kanske 15-30 sekunder jämfört med att du framkallar utan förvätning.

Normalt tar det ju 10 sekunder för en film att suga åt sig framkallaren men om det finns vatten i den måste vätskorna byta plats vilket kan ta längre tid.

Men nu snackar vi finlir...

15-16 minuter i Rodinal 1+50 blir kanon.

Tyvärr är APX svår att få tag i numera, men på APUG.org säger man att Rolleis Retro-filmer är ompackad APX. Köper man den i 12-pack får man dem dessutom i en snygg träask! =)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.