Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APS format på digital kamera??

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurra101

Medlem
Jo bara undrar ni vet på dom vanliga APS kamerorna så kan man välja 3 olika "format" det ena är ju när man får en panorama liknade bild!

Jo jag bara undrar finns inte detta på digital kameror? Jag är intresserad av en Sony W1 och undrar om någon som har denna vet om det finns något liknande eller man måste upp i prisklass då eller??

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Gurra101 skrev:
Jo bara undrar ni vet på dom vanliga APS kamerorna så kan man välja 3 olika "format" det ena är ju när man får en panorama liknade bild!

Jo jag bara undrar finns inte detta på digital kameror? Jag är intresserad av en Sony W1 och undrar om någon som har denna vet om det finns något liknande eller man måste upp i prisklass då eller??

Hoppas ni förstår vad jag menar!

I APS film exponeras hela rutan som vanligt oavsett vilket format du vill ha. I kopieringen läses magnetremsan på filmen av och rätt papperslängd används.

Precis samma sak kan du göra med valfri digitalkamera genom att i bildbehandligsprogram beskära bilden till önskat format.

Re: Re: APS format på digital kamera??

RolandM skrev:
I APS film exponeras hela rutan som vanligt oavsett vilket format du vill ha. I kopieringen läses magnetremsan på filmen av och rätt papperslängd används.

Precis samma sak kan du göra med valfri digitalkamera genom att i bildbehandligsprogram beskära bilden till önskat format.

Ok trodde den tog bilden på ett speciellt sätt så det blv mer som panorama bild? För bilden blir ju bredare alltså med "mer" bild på sidorna än om jag skulle fotat i vanligt 4:3 eller vad det e i? E ju inte samma sak att beskära bilden själv du får ju inte mer bild på sidorna för det som du får med en APS kamera!

Senast ändrad:
Med digitalkamera och bildbehandling kan du få så bred bild du vill. Hela varvet runt om du vill.

Är lite kul att göra och sen via en en Jáva applet kan man snurra runt i bilden hur man vill sen om man kollar bilden i en webbläsare. Har satt ihop bilder där det gick att gå runt som i ett rum upp och ner eller runt runt. .

Gatufoten skrev:
Med digitalkamera och bildbehandling kan du få så bred bild du vill. Hela varvet runt om du vill.

Är lite kul att göra och sen via en en Jáva applet kan man snurra runt i bilden hur man vill sen om man kollar bilden i en webbläsare. Har satt ihop bilder där det gick att gå runt som i ett rum upp och ner eller runt runt. .

Ok då e jag med på vad du menar! Alltså ta typ 2 bilder sen redigera ihop dom? Finns inget så att man kan ändra i kameran som gör att det blir en panorama bild direkt utan att behöva pussla? Alltså som i en APS kamera.

Japp Kallas stitch av de som talar engelska. Men det finns inte på alla kameror.

Men i kameran gör du bara grundjobbet. Så det går egentligen att göra i alla kameror, även utan stichfuntktion. Det viktiga är att man låser exponeringen så den är exakt lika i alla bilder. En helautomatisk kamera är lite knepigare för det. Du fotar vare bild med ungefär en tredjedel övermån, på bredden alltså.

Sen finns enkla program som exempelvis Canons som sätter ihop bilderna. PS -elements har också den funktionen. Båda är urlätta att använda, man lär sig det hela på 10 minuter.
Sen finns det finare program också.

Senast ändrad:
Tänk på att du inte får mer bild i panorama-läget på en APS-kamera, utan bara mindre. I fallet med panorama-läget så maskar man helt enkelt av övre och undre delen av sökaren och i man använder ett annat pappersformat vid kopieringen. Det innebär inte att negativet är bredare eller så, utan lägre. Man har alltså samma horisontella upplösning hela tiden, i praktiken blir den lägre i panorama-läget eftersom man väljer att ha samma höjd som en normal kopia. Eftersom man då dragit ut den i sidled så minskar den horisontella upplösningen per måttenhet.

Att maska av i datorn ger exakt samma resultat. Du plockar bort bildinformation och minska således den reella upplösningen på bilden.

davidvpt skrev:
Tänk på att du inte får mer bild i panorama-läget på en APS-kamera, utan bara mindre.

Nä precis. Det blir väl lite skillnad i riktiga panoramakameror i mellansformat och som en exempelvis Hasselblads (nåja lite japansk är den egentligen) Xpan som kan utnyttja en bredare - längre - bit av filmen.

På en digitalkompakt är den pyttelilla delen som fångar ljuset redan så liten att man vill allt nyttja det man kan. Sen om det finns någon specialbyggd digital med annan form i rimlig prisklass vet jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar