** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aps-film i en 35mm kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrzoom

Aktiv medlem
Har ett tag funderat på att köpa ett Sigma 18-50 2.8 objektiv, som jag sedan kan använda när jag köper min Digitala systemkamera.
Det tråkiga med det objektivet är att den är anpassad för aps-sensorn så jag kan inte använda den fullt ut till min analoga systemkamera.
Men då fick jag en funderare när jag delade ut tidningen idag:

Skulle det kunna gå att använda en aps-film i min analoga kamera, för då får man ju användning av ett helt negativ istället för bara en del av ett vanligt?

hehe, jo det har du kanske rätt i ;)

Men skulle det funka? Kan man ha en aps-film i en vanlig kamera?

Detta går kanske att lösa med en mellan ring också, fast då förlorar man väl sitt bländar värde.

kanske skulle funka med en telekonverter, kanske inte blir så bra på dessa brännvidder dock

Teoretiskt kan man ha APS-film i 35mm-kameran men då APS-filmen är för liten skulle den ej vara tillräckligt plan. Dessutom blir det problem med upptagningsspolen, frammatning mm. Glöm det!

Köp riktiga objektiv eller beskär bilden i efterhand.

Nej, det går inte använda APS-film i en vanlig kamera. I alla fall inte på ett försvarbart sätt, med tanke på att du i sådana fall måste sprätta upp APS-rullen (som är dyrare än 35mm-film) & ladda in den i en 35mm-kasett.

Hur aps-filmens frammaning ser ut vet jag inte, men man kan nog anta att filmen inte hamnar centrerat över öppningen, utan måste dras mot kamerans ovansida - om APS-filmens frammatning över huvud taget passar i en 35mm-kamera.

Har man å andra sidan bemödat sig med att ladda in aps-filmen i en 35mm-kasett, så kanske man kan komma runt det genom att tejpa fast en specialtillskuren remsa vid filmkanten, som passar in i kamerans kuggar.

Men, om du lyckas exponera filmen i en 35mm-kamera, så är det väl i stort sett "bara" att framkalla. Men labben som tar emot APS-film vill nog att du laddar tillbaka den i APS-kasetten först, om du inte vill framkalla den själv.

Så, rent tekniskt är det nog inte omöjligt. Bara ... som att gå över ån, älven, floden & finlands alla sjöar efter vatten... :)

Det där APS-C objektiven till digitalkameror och om de tekniskt sett passar på en filmkamera, utan att speglar och sådant skadas, så kommer det att komma en bild på filmrutan. Bilden kan sedan beskäras vid kopiering till papper, antingen att bilden klipps till lagom storlek eller att bilden förstoras till lagom storlek.

Min rek är att köra med vanlig 135-film och göra något av ovanstående med bilden efter att filmen är framkallad.

APS kameror spolar först in hela filmen från kassetten in i kameran sedan tillbaka in i kasseten efter varje bild.

sedan vad skulle du vinna på det? APS film är dyrare och det mindre formatet ger grynigare bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar