ANNONS
Annons

Apples datorer efter konventet 28 okt 2016

Produkter
(logga in för att koppla)
samtidigt är vi säkert många som är bra insyltade i hela Apples eko-system, har man minst 2 enheter och har dem synkade via sitt Apple ID så är man väldigt bekväm med att så mycket information synkas och backas upp hela tiden, känns lite meckigt att behöva föra över kontakter, bilder, dokument mm till ett helt nytt system. För min del så blir fördelarna med Apple större ju fler olika enheter jag använder. För min del har jag telefon, läsplatta och bärbar dator från Apple.

skulle jag börja kika på något annat så skulle i så fall det första steget vara en stationär dator enbart för bildredigering

Det där med rädslan att lämna Apple "Eko-system" och inlåsningseffekten känner jag igen. Men när man tagit steget med en grej börjar man förstå fördelarna med programvaror som funkar på alla plattformar.

Men när man väl släppt Iphonen så faller murarna lika snabbt och effektivt som Berlin muren.

samtidigt är vi säkert många som är bra insyltade i hela Apples eko-system, har man minst 2 enheter och har dem synkade via sitt Apple ID så är man väldigt bekväm med att så mycket information synkas och backas upp hela tiden, känns lite meckigt att behöva föra över kontakter, bilder, dokument mm till ett helt nytt system. För min del så blir fördelarna med Apple större ju fler olika enheter jag använder. För min del har jag telefon, läsplatta och bärbar dator från Apple.

Här har du precis grunden till Apples hela affärsidé (jo, även jag har absolut mest appar investerat i iOS).

Detta är orsaken till de höga priser de kan ta ut (och deras enorma vinster).

skulle jag börja kika på något annat så skulle i så fall det första steget vara en stationär dator enbart för bildredigering

Jo, kör mixat med MacOS och Windows utan några större problem. Alla mina program (Adobe Lr, Ableton Live, NI Traktor, Office, Steam, etc) finns för bägge system.

Lätt att synka allt via OneDrive, DropBox, etc (tom Apples lagringsstjänster finns för Windows).

En lätt besvikelse infinner sig onekligen efter den senaste lanseringen. Ingen inbyggd SD-kortläsare, behov av flera olika adaptrar och trots det ett tämligen högt pris.

Hade väntat på senaste MBP för att kunna byta ut min gamla MBP 13" mid 2009 (visserligen uppgraderad till 8GB/256GB SSD) då den har väldigt svårt att klara av raw-filerna från Sony a7R II (förhandsvisning tar en evighet...). Funderar på att köpa modellen innan istället för den som lanserades nu.

Vad är viktigast för att kunna jobba med stora raw-filer? Processortyp (i5/i7), antal kärnor (2/4), RAM-minne (8/16)? Tittar man på Geekbench tycks det vara stor skillnad mellan 2 och 4 kärnor (MBP 15") medan processorfrekvensen tycks spela mindre roll men gäller detta även bildhantering? Räcker 8 GB RAM eller blir det snabbare med mera? Vad ska man välja?

En lätt besvikelse infinner sig onekligen efter den senaste lanseringen. Ingen inbyggd SD-kortläsare, behov av flera olika adaptrar och trots det ett tämligen högt pris.

Hade väntat på senaste MBP för att kunna byta ut min gamla MBP 13" mid 2009 (visserligen uppgraderad till 8GB/256GB SSD) då den har väldigt svårt att klara av raw-filerna från Sony a7R II (förhandsvisning tar en evighet...). Funderar på att köpa modellen innan istället för den som lanserades nu.

Vad är viktigast för att kunna jobba med stora raw-filer? Processortyp (i5/i7), antal kärnor (2/4), RAM-minne (8/16)? Tittar man på Geekbench tycks det vara stor skillnad mellan 2 och 4 kärnor (MBP 15") medan processorfrekvensen tycks spela mindre roll men gäller detta även bildhantering? Räcker 8 GB RAM eller blir det snabbare med mera? Vad ska man välja?

Detta är vad jag har hittat, inte från Adobe utan från någon annan sida, tror det är den som står längst ned:

Min egen dator har följande spec:

MBP Retina 13´ mitten 2014
Processor 3 GHz Intel Core i7
Minne 16 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel Iris 1536 MB
Hårddisken är 1 TB SSD

När jag stressar maskinen med många filer, högt arbetstempo osv så går fläkten för fullt och den blir varm, jag tycker inte denna prestandan räcker.

"Overview of Recommended Hardware for Lightroom:
Processor (CPU)
*A CPU with a high frequency and a medium number of cores (typically between 4 and 6) should provide the best overall performance in Lightroom.

Video Card (GPU)
Lightroom added limited support for GPU acceleration which means*your video card will actually*have an impact on the performance of Lightroom. We recommend a mid-level video card with 2-4GB of VRAM, but if you also work with large images in Photoshop or use a 4K monitor a 4GB video card is a good idea. Also, if*you will be using a 30-bit monitor, you will need a NVIDIA Quadro video card as GeForce cards currently do not support 30-bit display output.*

Memory (RAM)
We generally recommend 16GB as a starting point if possible especially if you will be working with either high resolution or large numbers of images, if you work with very large images (750MB+) in other programs like Photoshop*you may consider*32GB or even more system RAM. Ideally, you want a bit more RAM than you actually need as it will give you room for growth.

Storage (Hard Drives)
A primary SSD is highly recommended for the operating system and the base Lightroom*installation.

Can you rum IT .com"

Min egen dator har följande spec:

MBP Retina 13´ mitten 2014
Processor 3 GHz Intel Core i7
Minne 16 GB 1600 MHz DDR3
Grafik Intel Iris 1536 MB
Hårddisken är 1 TB SSD

När jag stressar maskinen med många filer, högt arbetstempo osv så går fläkten för fullt och den blir varm, jag tycker inte denna prestandan räcker.

Lite förenklat har en quad CPU med lika klockfrekvens som en dual core 2x bättre prestanda. MBP 13" finns bara med dual core och tyngre arbeten klarar en MBP 15" med quad core bättre.
MBP har en förhållandevis bra kylning, men speldatorer t.ex Alienware har betydligt bättre som dock väsnas mer.

Jag har irriterat mig på Apples positionering mot slit och släng.
Du ska välja minne nu och ha datorn i många år - om man är vanlig konsument.
Vem vet vad som behövs i minnesväg om två år. Väljer du för lite får du lida.
Kanske räcker inte ens 16 men det går inte att ändra även om du beställt högsta möjliga då de är lödda på kortet.

Billigare för Apple. Snyggare design.
Dyrare för oss och kraftigare inlåsning.

Valet blir lätt! Det går inte få mer minne än 16GB i någon MBP. Apple har bestämt att det drar för mycket ström.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.668...pa-mer-an-16-gigabyte-minne-i-nya-macbook-pro

Dessutom är två av fyra Thunderbolt strypta i hastighet på 13"-modellen
http://macworld.idg.se/2.1038/1.668...pa-nya-macbook-pro-har-reducerade-hastigheter

Där skulle de kunna löst det med en enkel switch kanske, i batteridrift endast 16 tillgängligt och vid nätdrift tillgång 32 eller mer. Är inte det tekniskt möjligt?

Michael - Som vill ha både och -

det är ändå lite märkligt att de inte ger möjlighet att gå all in för dem som vill med tanke på att de marknadsför framför allt MB) 15´som en riktig kraftmaskin för musik, foto och videoredigering

det här med strömschema går ju redan idag att ställa in hur man vill att den skall uppföra sig vid batteridrift resp 220 V, inte att man kan justera hur mycket minne den skall använda men andra parametrar

MacBook Pro 15" 2015 års modell ter sig allt mer intressant. Den blir lite stor för en bärbar men är å andra sidan fyrkärnig. Ska man i så fall köpa modellen med separat grafikkort och betala 6.000 extra för det (och dubbelt så stor SSD) eller räcker det med Iris-grafiken från Intel? Eller ska man välja portabelt och då en 13" med 16 gig minne? Någon som vet om skärmarna skiljer sig åt mellan 13" och 15" vad gäller färgrymd eller har båda sRGB?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar