Annons

Apples datorer efter konventet 28 okt 2016

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Apple hade ju sitt event igår och presenterade i första hand nya MBP 13´och 15´

För min del hade jag hoppats på uppdateringar även på övriga maskiner som iMac, Mac Mini och Mac Pro men det kom inget.


Är i den belägenheten att min fullspecade MBP 13´från "mitten 2014" inte håller måttet när jag stressar den i Lr och Bridge (vilket jag gör). Fläkten går på högsta hastighet, maskin blir varm och processen saktar ned, ibland "kollapsar" applikationerna och avslutas i vad som känns som en hjärtinfarkt. Jag har lite högre förväntningar en så på en maskin som för 1,5 år sedan kostade ca 30.000 kr


Hade på hoppats på en uppdaterad iMac igår eller ev uppdaterad Mac Pro vilket inte sades något om.

Däremot så lyftes ju nya MBP fram och framför allt den mest kraftfulla modellen som är den med 15´skärm. en fullspäckad sådan kostar dock 48.000 kr och i det utförande som jag skulle behöva kostar den 40.000 kr En fullspecad iMac i det utförande jag önskar kostar 43.000 kr

Apple verkade vilja framhärda att MBP 15´nu är så kraftfull att den skall klara de mest krävande arbetsuppgifterna vad gäller bild, video och musikredigering. Bara att koppla in en extra skärm (Från LG) så han man en stationär dator. (Så uppfattade iaf jag det)

Själv är jag dock tveksam till om ens en fullspäckad MBP 15´är så kraftfull som Apple vill framhärda. Om jag visste att den var det så skulle jag kanske kunna tänka mig att lägga min 40´på den och inte en iMac men jag är som sagt inte alls övertygad.

Dessutom har inte nya MBP inbyggd läsare för SD kort vilket jag tycker är guldvärd då jag är på event och plåtar, har med mig datorn för att kunden snabbt skall få några bilder direkt på dagen som de kan ladda upp på sociala medier. Blir ju en externa kortläsare + USB adapter eftersom nu MBP inte heller är utrustade med vanliga USB portar. Inget JÄTTEPROBLEM men trot allt en nackdel för min del jmf gamla modellen.

Hur tänker ni andra kring Apples nuvarande line up?
 
Jag har irriterat mig på Apples positionering mot slit och släng.
Du ska välja minne nu och ha datorn i många år - om man är vanlig konsument.
Vem vet vad som behövs i minnesväg om två år. Väljer du för lite får du lida.
Kanske räcker inte ens 16 men det går inte att ändra även om du beställt högsta möjliga då de är lödda på kortet.

Billigare för Apple. Snyggare design.
Dyrare för oss och kraftigare inlåsning.

Apple hade ju sitt event igår och presenterade i första hand nya MBP 13´och 15´

För min del hade jag hoppats på uppdateringar även på övriga maskiner som iMac, Mac Mini och Mac Pro men det kom inget.


Är i den belägenheten att min fullspecade MBP 13´från "mitten 2014" inte håller måttet när jag stressar den i Lr och Bridge (vilket jag gör). Fläkten går på högsta hastighet, maskin blir varm och processen saktar ned, ibland "kollapsar" applikationerna och avslutas i vad som känns som en hjärtinfarkt. Jag har lite högre förväntningar en så på en maskin som för 1,5 år sedan kostade ca 30.000 kr


Hade på hoppats på en uppdaterad iMac igår eller ev uppdaterad Mac Pro vilket inte sades något om.

Däremot så lyftes ju nya MBP fram och framför allt den mest kraftfulla modellen som är den med 15´skärm. en fullspäckad sådan kostar dock 48.000 kr och i det utförande som jag skulle behöva kostar den 40.000 kr En fullspecad iMac i det utförande jag önskar kostar 43.000 kr

Apple verkade vilja framhärda att MBP 15´nu är så kraftfull att den skall klara de mest krävande arbetsuppgifterna vad gäller bild, video och musikredigering. Bara att koppla in en extra skärm (Från LG) så han man en stationär dator. (Så uppfattade iaf jag det)

Själv är jag dock tveksam till om ens en fullspäckad MBP 15´är så kraftfull som Apple vill framhärda. Om jag visste att den var det så skulle jag kanske kunna tänka mig att lägga min 40´på den och inte en iMac men jag är som sagt inte alls övertygad.

Dessutom har inte nya MBP inbyggd läsare för SD kort vilket jag tycker är guldvärd då jag är på event och plåtar, har med mig datorn för att kunden snabbt skall få några bilder direkt på dagen som de kan ladda upp på sociala medier. Blir ju en externa kortläsare + USB adapter eftersom nu MBP inte heller är utrustade med vanliga USB portar. Inget JÄTTEPROBLEM men trot allt en nackdel för min del jmf gamla modellen.

Hur tänker ni andra kring Apples nuvarande line up?
 
Jag tänker som så att svansföringen hos äppelbolaget har blivit enormt hög och står inte riktigt i proportion till kvaliteten på det man säljer.

Men Darktable och/eller GIMP på linux är litet för mekigt (och supporten för Fuji .RAF är INTE) och blotta tanken på Windoze är en omöjlighet, så därför sitter jag med en MPB.

Fem år gammal, maxbestyckad då det begav sig, med USB, SD och CD. Fungerar perfekt. Än så länge...

Att betala över 40' för en dator som har varken det ena eller det andra skulle kännas väldigt motigt.
 
Om datorn börjar tokflåsa, blir jättevarm och saktar ner/stannar av är risken stor att cpu-kylningen inte fungerar som den ska, vilket kan hända till exempel om heat pipes blir överhettade. Kan gå att laga genom att byta ut inte allt för dyra delar.
 
Om datorn börjar tokflåsa, blir jättevarm och saktar ner/stannar av är risken stor att cpu-kylningen inte fungerar som den ska, vilket kan hända till exempel om heat pipes blir överhettade. Kan gå att laga genom att byta ut inte allt för dyra delar.

Det kanske bara är dammigt inombords och en liten städning gör nytta?

Petter...
 
kraftfull kompromiss.

Den kan tyckas dyr, men om man jämför med andra tillverkare och samma komponenter, hamnar man i samma prisklass. Tycker deras lösning med 4 usb c portar ger en stor flexibilitet att ansluta det man behöver. Köper man rätt prylar behöver man inte några adaptrar. Tycker däremot att man överger strömsladden med magnet är synd, den har räddat livet på min MB många gånger. SSD gick att byta på förra MBP, finns ingen information om det är möjligt på den nya. Minnet däremot var fast på logikkortet. Säkert samma på den nya.

Däremot har Apple börjar med en ny köpmodell som heter uppgraderad, innebär att du redan från början räknar bort värdet efter 3 år. Kan vara ett sätt att inte sitta fast med en dator som inte räcker till.

/ Jörgen
 
Är i den belägenheten att min fullspecade MBP 13´från "mitten 2014" inte håller måttet när jag stressar den i Lr och Bridge (vilket jag gör). Fläkten går på högsta hastighet, maskin blir varm och processen saktar ned, ibland "kollapsar" applikationerna och avslutas i vad som känns som en hjärtinfarkt. Jag har lite högre förväntningar en så på en maskin som för 1,5 år sedan kostade ca 30.000 kr
Låter som den behöver någon form av koll, så gammal är den inte.

Nu är det visserligen iMac, men den jag bildbehandlar på är från 2009. Visst, det går inte med raketfart. Men att ha tio stycken bilder á 200 mb uppe samtidigt fungerar utan några problem. Och då är datorn sju år gammal och aldrig ominstallerad, bara uppdaterad till senaste os medan de har kommit.
 
Låter som den behöver någon form av koll, så gammal är den inte.

Nu är det visserligen iMac, men den jag bildbehandlar på är från 2009. Visst, det går inte med raketfart. Men att ha tio stycken bilder á 200 mb uppe samtidigt fungerar utan några problem. Och då är datorn sju år gammal och aldrig ominstallerad, bara uppdaterad till senaste os medan de har kommit.


hade oxå en iMac från 2009 men den körde jag sönder på nåt sätt runt 2012-2013, lagade den och maxade RAM minnet (det var en instegsmodell) men sen havererade den totalt ändå

blir nog att jag behåller min MBP 13´för snabbredigering av ett fåtal (oftast JPG) bilder ute hos kund och skaffar en iMac 27´att ha stationärt för den egentliga bildredigeringen

ibland tar det bara lite tid innan man kommit på hur man vill ha det

varje gång som det kommer något nytt så är det, för mej, lätt att tänka, wow coolt det där behöver jag men med lite eftertanke kanske jag inte alls behöver det utan något helt annat
:)


bra att få lufta sina funderingar på ett sånt här forum
 
hade oxå en iMac från 2009 men den körde jag sönder på nåt sätt runt 2012-2013, lagade den och maxade RAM minnet (det var en instegsmodell) men sen havererade den totalt ändå
Det var inte det beryktade hårddiskfelet du drabbades av? Ett par iMacs från 2009 hade felaktiga, den fick man byta kostnadsfritt.

Att det inte kom någon ny iMac på senaste presentationen beror på att de väntar in nya processorer, vad jag har förstått.
 
Det var inte det beryktade hårddiskfelet du drabbades av? Ett par iMacs från 2009 hade felaktiga, den fick man byta kostnadsfritt.

Att det inte kom någon ny iMac på senaste presentationen beror på att de väntar in nya processorer, vad jag har förstått.



hmm minns jag inte, lämnade ju in den till Mac Forum i Göteborg och det skulle väl de haft koll på isf, jo när jag tänker efter KAN det ha varit så att jag inte behövde betala något för den reparationen eller så var det så att jag hade sån förlängd garanti apple care eller vad det nu heter, minns inte, minns bara att jag köpte nytt ram minne och det minns jag för att killen på Mac Forum skämdes så över att deras RAM minnen var svindyra och att jag lika gärna kunde gå runt hörnet och köpa RAM minnen på Webhallen till mycket bättre pris, vilket jag gjorde

på ett sätt tjänstefel av honom att berätta det, på ett annat sätt service i världsklass! :)
 
Jag har irriterat mig på Apples positionering mot slit och släng.
Du ska välja minne nu och ha datorn i många år - om man är vanlig konsument.
Vem vet vad som behövs i minnesväg om två år. Väljer du för lite får du lida.
Kanske räcker inte ens 16 men det går inte att ändra även om du beställt högsta möjliga då de är lödda på kortet.

Billigare för Apple. Snyggare design.
Dyrare för oss och kraftigare inlåsning.

Köpte en Mac mini för två år sedan, enligt alla trogna så gör ju Apple helt perfekta datorer. Minnet går inte att uppgradera - innebär att jag blir tvungen att köa ny dator. Kan inte köra 4K skärm. Bridge och PS står nästa stilla. Och då skall jag inte nämna alla problem med mail och annat. Planerar att gå tillbaka till PC
 
Köpte en Mac mini för två år sedan, enligt alla trogna så gör ju Apple helt perfekta datorer. Minnet går inte att uppgradera - innebär att jag blir tvungen att köa ny dator. Kan inte köra 4K skärm. Bridge och PS står nästa stilla. Och då skall jag inte nämna alla problem med mail och annat. Planerar att gå tillbaka till PC


Mac Mini går väl inte att få så kraftfullt bestyckad ens om man maxar den?

Håller med om att det är kasst att deras maskiner inte längre går att uppdatera, man borde åtminstone kunna byta ut RAM-minnet vilket ju man normalt sett brukar kunna göra själv.
 
Enligt Apple går det utmärkt att köra 4K på Mac mini late2014.

https://support.apple.com/sv-se/HT206587



Jag ringde och frågade först och fick ett jakande svar. Men litade inte helt på det köpte i en närbelägen butik så att det skulle kunna gå att lämna till baka. Vilket jag fick för den fungerade inte. Ringde till Apple och undrade varför dom sagt fel. Och fick till svara att det inte går med 4k på en sen 2014 och inte att öka minnet
 
Har inte priserna på MBP tagit ett rejält kliv upp efter denna lansering? Det har ju gått att få en MBP med retina i elvatusenkronersklassen. Detta verkar ju tämligen dyrt. Får se hur det blir för mig då jag skall byta ut min 15" MBP om 3 år. Kanske får jag titta på PC då även om jag älskar Mac för bildredigering.

Det kanske blir som med iPhone. Då jsg bytte något år sedan blev det en Samsung S6 plus då den hade bättre skärm för allmänt bruk och motsvarande prestanda i övrigt men var då jag köpte betydligt billigare än motsvarande iPhone.
 
Storhetstiden är över....

Har inte priserna på MBP tagit ett rejält kliv upp efter denna lansering? Det har ju gått att få en MBP med retina i elvatusenkronersklassen. Detta verkar ju tämligen dyrt. Får se hur det blir för mig då jag skall byta ut min 15" MBP om 3 år. Kanske får jag titta på PC då även om jag älskar Mac för bildredigering.

Det kanske blir som med iPhone. Då jsg bytte något år sedan blev det en Samsung S6 plus då den hade bättre skärm för allmänt bruk och motsvarande prestanda i övrigt men var då jag köpte betydligt billigare än motsvarande iPhone.

Jag hängde med i Iphone racet t.o.m. 5S. Mediokert ljud fick mig att satsa på Android. I princip halva priset för bättre prestanda. Har inte saknat Iphonen en sekund. Min Macbook (2012) hänger fortfarande med eftersom det varit möjligt att uppgradera minne samt HD. Det lär bli min sista Mac. Finns inte en chans att jag lägger +30 tusen på en ny Macbook. I princip är det endast bildredigeringen som gör att jag inte har gått över till Paddan 100%. Skulle det bli nödvändigt med mer datorkraft så får jag slänga ihop en egen burk som i och för sig blir stationär.

Jag är övertygad om att när Apple börjar tappa marknadsandelar på telefonsidan så börjar resan utför....
 
Jag hängde med i Iphone racet t.o.m. 5S. Mediokert ljud fick mig att satsa på Android. I princip halva priset för bättre prestanda. Har inte saknat Iphonen en sekund. Min Macbook (2012) hänger fortfarande med eftersom det varit möjligt att uppgradera minne samt HD. Det lär bli min sista Mac. Finns inte en chans att jag lägger +30 tusen på en ny Macbook. I princip är det endast bildredigeringen som gör att jag inte har gått över till Paddan 100%. Skulle det bli nödvändigt med mer datorkraft så får jag slänga ihop en egen burk som i och för sig blir stationär.

Jag är övertygad om att när Apple börjar tappa marknadsandelar på telefonsidan så börjar resan utför....


samtidigt är vi säkert många som är bra insyltade i hela Apples eko-system, har man minst 2 enheter och har dem synkade via sitt Apple ID så är man väldigt bekväm med att så mycket information synkas och backas upp hela tiden, känns lite meckigt att behöva föra över kontakter, bilder, dokument mm till ett helt nytt system. För min del så blir fördelarna med Apple större ju fler olika enheter jag använder. För min del har jag telefon, läsplatta och bärbar dator från Apple.

skulle jag börja kika på något annat så skulle i så fall det första steget vara en stationär dator enbart för bildredigering
 
Köpte en Mac mini för två år sedan, enligt alla trogna så gör ju Apple helt perfekta datorer. Minnet går inte att uppgradera - innebär att jag blir tvungen att köa ny dator. Kan inte köra 4K skärm. Bridge och PS står nästa stilla. Och då skall jag inte nämna alla problem med mail och annat. Planerar att gå tillbaka till PC

Jo, även om jag personligen föredrar Mac som bärbart (har dock inte testat och utvärderat de senaste annonserade), så för stationärt bruk så kör jag PC.

Där är både pris, prestanda, alternativen och framförallt som ni är inne på, flexibiliteten, mycket större än på Apples sida.

Med bärbart så blir Apples inlåsningseffekter lite mindre negativa tycker jag (då bärbart i sig är från början oflexibelt både uppgraderingsmässigt och begränsat kraftmässigt).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.