Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apples Aperture: Bibliotek på extern disk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Jag undrar om någon testat att köra aperture med bibliotek på en extern disk. Jag fotar analogt mellanformat och scannar, något som resulterar i stora filer, tiffar uppåt 300meg styck. Jag har inte plats på min macbook längre, så jag funderar på att köra aperture med bibla på extern disk. Men frågan är om det går väldigt segt... Är det någon som testat? Fö så har jag inte usb 3 utan bara fw 800 på denna maskin. Så länge jag kör den från laptoppen (som har 8 gigg ram och ssd) så går det bra...
 
Jag brukade splitta mitt bibliotek innan. Årets bilder på intern SSD, tidigare års masters på extern HDD.

Utöver att det var lite trist att administrera vilka filer som skulle ligga var lyckades jag aldrig ställa till med något allvarligt.
 
Det går bra. Jag har flera bibliotek på externa diskar. Det är bara att byta mellan dem och det går fort.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2012-12-19 kl. 18.14.27.png
    Skärmavbild 2012-12-19 kl. 18.14.27.png
    69.4 KB · Visningar: 387
Aperture på separat Hårddisk

Jag kör mina bilder på separat hårddisk för den i min MacBook blir alltid full. Tycker att det funkar bra. Nu har jag inte så stora filer, kring 50 meg stycket. Det är lätt att byta mellan bibliotek osv så jag kan rekomendera arbetssättet.

Lycka till!
 
Hej,
javisst går det bra att köra på extern HD.
Har själv gjort som övriga, d v s flera olika bibliotek, men till slut kan det bli för många bibliotek att hålla reda på, speciellt då man vill ha flera back-ups på varje bibliotek.
Det jag gjort nu senast, är att slå ihop alla de olika biblioteken till ett stort.
Därefter kör jag med "Referenced Files" på extern enhet.
Biblioteket på den externa är på mer än 72.000 bilder (Masters = RAW-filerna) och upptar 1 TB.
Genom att köra "Referenced Files" på den externa, så blir mitt bibliotek på min bärbara endast 78 GB. Jag har alltså tillgång till samtliga 72.000 bilder, som previews inkl all metadata såsom keywords mm mm på min bärbara.

Mvh/Bengt
 
Jag är så vågad av mig att jag kör ett bibliotek på ungefär 30GB på en nätverksvolym. Med gigabit-ethernet och AFP-delning går det i fullt tillräcklig fart, märker ingen större skillnad mot mindre bibliotek på lokal disk.
 
Jag är så vågad av mig att jag kör ett bibliotek på ungefär 30GB på en nätverksvolym. Med gigabit-ethernet och AFP-delning går det i fullt tillräcklig fart, märker ingen större skillnad mot mindre bibliotek på lokal disk.

Får svara mig själv nu: när jag uppgraderat till Aperture 3.4.3 verkar det inte alls uppskattas att biblioteket ligger på en nätverksdisk. Biblioteket ska ju uppgraderas för att kunna användas ihop med senaste Aperture, och den här uppgraderingsprocessen leder till att nätverksdisken kopplas bort, får tvångsavsluta Aperture. Tur att man tog ett snapshot (kör med ZFS) på volymen innan...

Upplever ungefär detta: https://discussions.apple.com/thread/4369142?start=0&tstart=0
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.