Annons

Apple iPod som bildhârddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Till Apple iPod video finns en kamera adapter för att via USB-sladden överföra bilder frân kameran till hârddisken i iPoden.
Enl apple sâ kan iPod visa JPG, TIF och nâgra mer filformat, men inget nämns om RAW-filer frân olika tillverkare.
Det kan ju ändâ vara bra om filerna kan sparas och transportera i iPoden även om man inte kan se pâ dom. (alternativt köra RAW+.jpg)

Har nâgon provat detta?

Är lite sugen pâ en iPod framför allt för videofilmer pâ trista resor.

Förslag pâ liknande produkter? OBS, inga tegelstensstora saker.
 
Det äv visserligen möjligt att använda en iPod för bildlagring, men det lär vara oändligt långsamt (1 timme för 1GB har jag hört)...
 
Jag kör över RAW-filer till min iPod, och det fungerar alldeles utmärkt. Enligt mina egna tester går det snabbare att föra över RAW än JPG. Enda begränsningen är att RAW-filerna kan man inte förhandsvisa i iPoden. För mig tar det ca 10 min att föra över 512MB vilket jag tycker är helt OK!
 
Då har det uppenbarligen blivit betydligt bättre nu för tiden. När jag kollade upp det för drygt ett år sedan var det otroligt slött. Fast jag tycker 5-10minuter för 512MB är rätt slött även det - Jag kör med 4GB-kort, och att behöva vänta uppåt en halvtimme på att tömma det låter inte så kul (dessutom lär väl inte batteriet räcka till alltför många sådana tömningar).

Jag kör själv med en CompactDrive PD70x från Zebramedia - den överför ungefär 1GB/minut, men har ingen bildvisning alls.
 
Visst är det som du säger, den är ju absolut inte bäst på filöverföringar! Men det funkar som det ska... och det faktum att man på köpet får en grym musik- och filmspelare som är riktigt liten och smidig.
 
Jag har den första varianten av iPod Photo med 60gb disk. På den tar en tankning på 1Gb minst 45 minuter och då är batteriet på iPodden nästan helt slut. Om batteriet dör under tankningen kan bilderna vara helt förlorade dessutom. Så jag kan inte rekomendera detta som en smidig lösning. Men som nån skrev tidigare så kanske det är mycket bättre på nyare versioner av iPods...
 
lasselotus skrev:
Jag har den första varianten av iPod Photo med 60gb disk. På den tar en tankning på 1Gb minst 45 minuter och då är batteriet på iPodden nästan helt slut. Om batteriet dör under tankningen kan bilderna vara helt förlorade dessutom. Så jag kan inte rekomendera detta som en smidig lösning. Men som nån skrev tidigare så kanske det är mycket bättre på nyare versioner av iPods...

Det är precis samma för mig. Det går, men det går så oändligt långsamt att antingen kameran, eller iPodens batteri hinner ladda ur.

Jag var och frågade i affären där jag köpt både kamera och iPod. Dom sa att så är det tyvärr med en 300D och iPod. Samma gäller Canons nyare modeller, så av den anledningen behöver jag inte bry mig om att uppdatera till nyare kamera ;)

Jag får alltså nöja mig med att ha min 60 GB iPod photo som en väldigt dyr mp3-spelare...

Jag kan ju i och för sig föra över bilder till den från datorn - men det var ju inte riktigt så jag tänkt mig det hela.

Jag hade tänkt använda den som en liten hårddisk när jag var ute i fält... suck.

/Catarina
 
Anledningen att det går snabbare när man för över RAW filer är att den inte skapar anpassade bilder och då går det även snabbare att skriva databasen. När man för över JPEG-bilder så skapar den 2 versioner, en tumnagel och en i skärmens upplösning. Detta tar tid och batteri.

Jag kör med en 60Gb video iPod och tycker att det funkar bra. Kan hålla med om att det inte är världens snabbaste överföring. Märker man att batteriet börjar ta slut kan man ju avbryta (sparar då alla bilder den hunnit överföra) och ladda upp igen.
 
... men, om man avbryter och sedan börjar ladda igen... börjar den inte om från början då?
Det tror jag att min gör.

/Catarina
 
Det är korrekt att den gör. Men jag raderade de bilder den hade fört över från kameran medan iPoden laddade. Lite omständligt, men bättre än inget... :)
Så då blev det uppbrutet på två "rullar" i iPoden och jag behövde inte oroa mig för battriet.
 
Min förhoppning är att vi snart får se en integration mellan Aperture och iPod och snabbare bildhantering hos iPod:en. Kanske kommer något presenteras 25/9. Fast man skall väl inte hoppas för mycket...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.