Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apple ipod Photo (40/60 Gb)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ring supporten!

Tyvärr måste jag vidhålla att man bör ringa supporten eftersom mina erfarenheter är att man lovar för mycket i marknadsföringen av produkten
:( det är endast i det finstilta man kan läsa om det faktumet att "UMS;USB Mass Storage" enheter inte är det man tror. Det är nämligen bara de två kamerorna jag nämnde tidigare som har det stödet!

PS man kan lätt blanda ihop "UMS;USB Mass Storage" med "USB mass storage" precis som du gjorde nyss.

Ken1

Senast ändrad:
Nu tror jag att du får förklara dig lite.

Vad är skillnaden mellan "UMS;USB Mass Storage" och "USB mass storage"?
Jag har aldrig hört att det skulle finnas två olika standarder för USB som båda heter Mass Storage.

Nästan alla kameror som inte är PTP (alla Canons kameror är PTP och funkar alltså inte, tex) är Mass Storage-kompatibla och dyker upp som en enhet i utforskaren.
Har man windows XP så dyker även PTP-enheter upp i utforskaren så bara för att den gör det är det alltså inte säkert att den är en Mass Storage-enhet.

Iriver Nordics forum är för övrigt inte någon marknadsföringsplats, utan ett supportforum för deras spelare för den nordiska marknaden.

Vilka modeller är det det står att de funkar och var finns detta "finstilta" att läsa?

En miss, avsiktlig eller ej av skäl bara Steve Jobs vet, är att den inte visar RAW-filer i rutan - bara det en anledning att vänta/leta efter annat :-(
kokko

Iriver!

Det finstilta får man i handboken eller om man ringer supporten. I handboken står det nästan längst bak att det endast är de två kamerorna jag nämnde tidigare som har detta stöd. När jag kontaktade Iriver supporten sa dom att dom hoppas att fler kameror får detta "UMS;USB Mass Storage" stöd det är just UMS som är skillnaden!
Som att vissa skrivare har stöd för pictbridge tex.

Jag skojar inte, och jag missade att det var ett forum du länkat till...sorry.

/ Ken1

Iriver!

När jag själv provade denna spelare så var det dessutom ett lite krångligt kopplande med en speciell "värd kabel" den kabeln nämns åxå om man läser produktspecen på irivernordic.com (nu pratar jag alltså om 340:an med färgskärm) när jag tog mig vidare och inte kunde föra över bilderna till denna spelare så ringde jag supporten och fick där veta att detta endast var möjligt med de två kamerorna jag nämnt tidigare. Kanske deras nyare modeller är mer flexibla? Jag kan kolla det i morgon (läs onsdag) och återkomma i denna tråd.

/ Ken1

Att det är en speciell kabel ter ju sig, iaf för mig, självklart. Det är kommunikation på "anra hållet" och att stoppa dig en vanlig stog fetingkontakt som normalt sitter på moderkorten ter sig tämligt dumt på en mobilspelare där det redan är trångt med plats. Alltså får man ha en särskild kabel för detta.
Läser man vad som ingår i "paketet" så omnämns åxå denna kabel.

Även om det fortfarande finns enheter som inte funkar så är det iaf bra många fler än två olika.

Det hade varit roligt att veta vilka modeller.
Jag har svårt att tro att man öht skulle skriva en sådan lista i manualen eftersom iRiver omöjligt skulle kunna testa alla produkter som finns på marknaden.

För att ta två exempel från tråden jag länkade till så funkar även Olympus C770 och Pentax Optio 750z, dessutom funkar ett helt gäng kortläsare, om det nu inte skulle funka direkt med den kamera man har.

Iriver

När man ansluter denna kabel från kameran till 340:n så måste man upprätta en "host" och en "remote" vilket var krångligt. Att två kameror stod på listan i handboken när jag provade har att göra med att fram till det datumet var det nog bara dessa som fungerade.

MITT huvudtips som mina inlägg startade med står kvar -ring supporten och kolla vilka kameror det fungerar med idag. för i övrigt är 340:n superbra!

Tack för mig / Ken1

Linmajon skrev:

För övrigt har jag köpt min första och absolut sista Ipod? Varför? För att batteriet inte är enkelt och billigt att byta förstås.

(Som jag skrev ovan:) Jag såg i någon tidning (minns inte vilken, men kan kolla upp det) att det är rätt enkelt att byta batteriet på en iPod, med hjälp av en lite skruvmejsel och ett plastkort (typ kreditkort). Batterier går att beställa, men jag har inte priset i huvudet. Möjligen kan man argumentera att det inte kan betraktas som enkelt att göra detta, men det är ändå en operation på bara ca 10-15 minuter sägs det och så ofta behöver man väl inte byta batteriet heller.

Så, just batteriargumentet är väl inte det som fäller iPoden, i alla fall.

Re: Iriver

Kem skrev:
När man ansluter denna kabel från kameran till 340:n så måste man upprätta en "host" och en "remote" vilket var krångligt. Att två kameror stod på listan i handboken när jag provade har att göra med att fram till det datumet var det nog bara dessa som fungerade.

MITT huvudtips som mina inlägg startade med står kvar -ring supporten och kolla vilka kameror det fungerar med idag. för i övrigt är 340:n superbra!

Ok, jag har själv en H340 och använder hostfunktionen titt som tätt utan problem.
Den stöder alla enheter med sk mass storage, i praktiken de flesta kameramärken förutom Canon. Min Nikon D70 fungerar utmärkt.

Har man Canon eller en annan kamera som inte har mass storage så får man använda en kortläsare av valfri sort istället. (Köpes billigt på Clas Ohlson)
Att överföra bilder är inte nämnvärt krångligt, in med kabeln och två knapptryck. Däremot tar överföringen lite tid, ca 20 minuter för 256 MB.

H300 är en utmärkt mp3-spelare som i rena funktioner och ljud slår I-pod. Dessutom, som en bonus, kan man använda den för att spara sina bilder temporärt. Men det är inte primärt en maskin för bilder!

//

Ola_H skrev:
(Som jag skrev ovan:) Jag såg i någon tidning (minns inte vilken, men kan kolla upp det) att det är rätt enkelt att byta batteriet på en iPod, med hjälp av en lite skruvmejsel och ett plastkort (typ kreditkort). Batterier går att beställa, men jag har inte priset i huvudet. Möjligen kan man argumentera att det inte kan betraktas som enkelt att göra detta, men det är ändå en operation på bara ca 10-15 minuter sägs det och så ofta behöver man väl inte byta batteriet heller.

Så, just batteriargumentet är väl inte det som fäller iPoden, i alla fall.
Jo, det är precis vad det gör. Själv är jag händig och kommer givetvis att försöka byta, men det är inget roligt jobb och resultatet låter vänta på sig. F.ö. kostar batteriet runt en femhundring, måste beställas från utlandet etc.etc. Maximalt 1% av alla Ipod-ägare orkar med/klarar av detta.
Är någon här mer uppdaterad än jag på operationen?

Linmajon skrev:
Jo, det är precis vad det gör. Själv är jag händig och kommer givetvis att försöka byta, men det är inget roligt jobb och resultatet låter vänta på sig. F.ö. kostar batteriet runt en femhundring, måste beställas från utlandet etc.etc. Maximalt 1% av alla Ipod-ägare orkar med/klarar av detta.
Är någon här mer uppdaterad än jag på operationen?

Batteriet är rätt dyrt, det har du rätt i, men så värst komplicerad operation verkar det inte vara. I den Mac Word (decembernumret) där operationen beskrivs (med bilder) står det att man kan beställa batteri från www.powerpc.se och att det kostar 470 kr inkl. moms. Kolla själv i ovan nämnda tidning, om du inte redan har gjort det. Hör av dig om du inte får tag på tidningen, så kan jag skicka en kopia på artikeln.

Ola_H skrev:
Batteriet är rätt dyrt, det har du rätt i, men så värst komplicerad operation verkar det inte vara. I den Mac Word (decembernumret) där operationen beskrivs (med bilder) står det att man kan beställa batteri från www.powerpc.se och att det kostar 470 kr inkl. moms. Kolla själv i ovan nämnda tidning, om du inte redan har gjort det. Hör av dig om du inte får tag på tidningen, så kan jag skicka en kopia på artikeln.
Aha, ok tack för det men det finns diverse webbsidor som visar hur det går till. Dessutom går nog batteriet att hitta betydligt billigare. De används mycket av bl.a. modell-elflygare.
Jag skulle tro att många helt fungerande ipodar bara hamnar i byrålådan när batteriet är slut.
Här snackar vi chockerande usel design. Hoppas Sony reser sig på nio och ger Apple på moppe.

Ett dylikt batteri bör ju ha en livslängd på 4-5 år iaf så...

Sony lär inte resa sig i konkurrensen med MP3-spelarna om man inte ser till att skippa sin buggiga mjukvara illa fort och ser till att lägga in direkt stöd för MP3 i alla sina spelare så att man slipper konvertera till ATRAC, vilket både tar tid och försämrar ljudet en del.

Nja, bevisligen är de flesta batterier helt döda efter ett par år. Illa med tanke på hur dyr manicken är. Jag har verkligen försökt hålla liv i mitt men efter 1.5 år börjar det verkligen svikta.
Givetvis är Sonys ATRAC-påhitt ett skämt som håller på att sänka hela företaget. Det ryktas att de ska släppa spelare med MP3-stöd snart. Mjukvara har aldrig varit deras starka sida, men design och prestanda är verkligen det.

Ja, jag har ju ingen iPod själv, men normalt brukar ju dessa batterier hålla längre än så.
Batteriet till min MD (åxå Li-ION) är inne på 5:e eller 6:e året nu och jag har inte märkt något av någon prestandaminskning på det. Nu använder jag iofs den inte lika flitigt under sommarhalvåret när jag kör MC till jobbet, men på vintern blir det minst 2h varje dag (ofta mer) och en laddning i veckan.
Då är ju iofs drifttiden lite längre på den än på en iPod men man laddar väl vanligen inte en full cykel varje dag iaf?

Sony HAR släppt någon spelare med MP3-stöd, men det är "bara" en flashspelare vad jag vet. Hårddiskspelarna och HiMD har inte stöd för det. Men det kanske kommer.
Sen kan man väl diskutera prestandan åxå. De flesta av deras spelare orkar med sina 2x5mW inte driva annat än små snäckor (gissa varför jag valde Sharp).

Jag har (haft) rätt många prylar med Li-ion batterier, tillomed den absolut första produkten med Li-ion som fanns (sonys MD MZ-R2, 1994) batteriet i den fungerar med...kanske 30% kapacitet idag. Försök hitta ett fräscht nytt till den...
Ett axplock med Li-ion erfarenheter:

Sharp MD, 1998, batteriet 100% dött efter 2 år.
Dell dator, 1999, batteriet dött efter 2 år.
Ericsson T39 (Li-Po), 2001, som nytt även efter 3 år.
Sony digitalkamera,2001, som nytt efter 3 år.
Sony Digital8 kamera,2001, som nytt efter 3 år.
Canon Ixus,2002, Dött efter 1.5 år.
Canon 10D,2003, Som nytt efter 1.5 år.
Ipod, 2003, 50% efter ett år

Summa summarum så verkar Sony veta bäst hur batterierna ska byggas. De har också patent på tekniken.
Jag förutser också ett gigantiskt berg av oanvändbara prylar om 10 år eftersom batteriernas design hela tiden ändras.

mazeson skrev:
vet ej, men skulle gissa ipoden. Det är i portarna som begränsningarna brukar sitta.

Men förutom detta, så finns det ju ett antal andra negativa saker med Ipod, t ex att man inte kan byta det uppladdningsbara batteriet mm. Säljer enbart på snygg förpackning till oerhört okritiska användare.

Jag är rätt säker på att begränsningen _inte_ sitter i iPoden. Kopplar man den till en PC genom precis samma port kan man slanga filer fram och tillbaka i åtskilliga MB/s. Även om man kopplar den till en USB 1.1-port går det betydligt fortare (drygt 1MB/s vilker är vad gränssnittet klarar, mot Belkinläsarens ~300kB/s).

Belkins läsare är en helt hopplös pryl. Har man små minneskort (32MB eller så) går de att tömma på rimlig tid, men ett minneskort som är för stort för läsaren att hantera kostar ändå betydligt mindre än läsaren.

iPod photo har sin alldeles egen hopplöshet. Visst är det lite lattjo att kunna visa bilder på en liten färgskärm eller en TV, men det är inget jag skulle vilja betala särskilt mycket för, definitivt inte 1000 spänn (prisskillnaden mellan vanlig och fotoig 40GB). Förmodligen kommer väl iPod Photo att så småningom ta över produktserien helt. Varje enskild modell av iPod har hela tiden sjunkit lite i pris, men det har i samma takt kommit nya produkter (främst med större disk, men också med annan design och såna finesser som färgskärm) för att hålla prisnivån uppe.

Själv har jag en iPod 40GB G3 (den med fyra knappar på rad) och kunde inte vara mer nöjd. Faktiskt. Problemet med de äldre iPodarnas batteridöd beror främst på att de blir väldigt varma när man laddar dem, något som förstör batteriet. Min blir inte alls lika varm vid laddning, och jag har heller inte hört om några särskilda problem med nyare poddar, så jag tror inte det kommer att bli något problem på flera år.

Ang långsam överföring

Ville bara förtydliga att det är Belkins minneskortsläsare som har problem med överföringshastigheten, inte iPoden. När jag för över foton och musik från min PowerBook G4 når jag ca 300-400Mbit/s i genomsnitt. Och det får man väl vara nöjd med. Använder den som backup-disk och tillfällig extralagring för mina foton tills de är säkert brända på CD/DVD.

Belkin säger att de utnyttjar FireWire för kopplingen till iPod, och det stämmer säkert. Men de har tydligen ingen optimal konstruktion för att läsa från minneskorten...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar