Annons

Apple ipod Photo (40/60 Gb)

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Är det någon som har denna till synes oumbärliga lilla pryl och kan rekomendera den, eller räcker det med en vanlig minidrive utan LCD-fönster när man är ute o reser? Fungerar den över huvud taget med t.ex. en EOS 300D?

man kan INTE koppla den direkt till kameran. jag tycker photo-funktionen känns rätt meningslös.

iRIVER har tex en hårddisk-baserad mp3-spelare där man kan koppla in sin digitalkamera (finns säkert fler tillverkare).

Vad jag förstått har den ingen kortläsare utan för att tömma minneskortet så måste man ha en särskilt adapter. (Preis som med den vanliga iPodsn alltså.)
Den är inte tänkt som lagringsmedia för fotografer utan som en MP3-spelare med möjlighet att visa foton. Fotona för man över med iTunes som då minskar ner dem till lämplig storlek för den inbyggda skärmen.

Vill man ha en bra MP3-spelare som åxå kan funka för lagring av bilder låter iRiver H300 eller iAudio M5 som bättre alternativ. Dessa kan man koppla kameran direkt till via kabel. H300 tar dock lång tid på sig att föra över bilderna. Hur M5:an är vet jag inte. Det har väl släppts nu precis, eller kommer att släppas ganska snart.

Klarar man sig utan MP3-spelare, eller inte är så kräsen med ljudkvaliteten så finns det ju andra lösningar som är både billigare och bättre.

ok, det är kanske inte så intressant att kunna se bilderna förän man kommer till en dator. Men om det börjar bli fullt (40Gb = mot förmodan) och man står där i djungeln och måste rensa upp lite...

Hm, om man bara är ute efter bildlagringsfunktionen (ingen MP3-spelare), vilken ska man då ha? Archos Gmini 120 (20Gb) eller Nikkon Coolwalker MSV-01 (30Gb)? Några andra som är bättre eller billigare?

Det ett tillbehör till iPoden så man kan läsa CF-kort och mellanlagra bilder i. Sök lite här på fotosidan och du lär hitta det.

Det är Belkin CompactFlash, som det tillbehöret heter. Men det är inget att ha. Överföringshastigheten är alldeles för låg.
Gå inte på Kejsarens nya kläder-tricket (läs "Apple").

Nej, jag skulle vilja rekommendera Archos Gmini400 istället. Inbyggd CompactFlash-läsare och någorlunda snabb överföring (1Gb - 5-6 minuter).
Denna enhet fick mycket beröm i PC för Alla, mm.
Se även: http://portableaudio.engadget.com/entry/6213210442242855/
samt
http://www20.tomshardware.com/mobile/20041021/

hils/mats

mazeson skrev:
Det är Belkin CompactFlash, som det tillbehöret heter. Men det är inget att ha. Överföringshastigheten är alldeles för låg.

Mats, hur långsamt är det?

För övrigt är det säkert ett trick av Apple att inte sätt in kortläsare mm så länge som de andra iPodarna fortfarande säljer bra. Pss var det säkert med flit som skärmen på originalIPoden var svartvit. Det gäller ju att spara lite godbitar så folk måste uppgradera när nästa modell kommer.

vet ej, men skulle gissa ipoden. Det är i portarna som begränsningarna brukar sitta.

Men förutom detta, så finns det ju ett antal andra negativa saker med Ipod, t ex att man inte kan byta det uppladdningsbara batteriet mm. Säljer enbart på snygg förpackning till oerhört okritiska användare.

...fast man kan byta batteriet med hjälp av en skruvmejsel och ett kreditkort.

När det gäller överföringen så har ju iPoden firewire, så det borde ju inte behöva vara segt.

Dock håller jag med om (eller skriver i alla fall under på en något mer nyanserad version av) ditt påstående om Ipoden. Man verkar inte få så mycket för pengarna, eller snarare, man offrar en del funktionalitet för bra design (och hanterbarhet).

Johan, i senaste numret av tidningen "Foto"(1/2005) finns det på sidan 55 en bärbar hårddisk med lagringskapacitet på 20 gb...."Asono Elio". Nu kan jag inget om det här, så jag vet inte om den är kompatibel med Mac...eller så.Men..det kanske kan vara något att kolla upp ?
/Anna

OK, jag kollar på den lite, ajdå, tyvärr tar den bara SD-kort. Lite dyr i pris/Gb läste jag oxå. Så det blir nog inte den, men den var snygg!

mazeson skrev:
vet ej, men skulle gissa ipoden. Det är i portarna som begränsningarna brukar sitta.

Men förutom detta, så finns det ju ett antal andra negativa saker med Ipod, t ex att man inte kan byta det uppladdningsbara batteriet mm. Säljer enbart på snygg förpackning till oerhört okritiska användare.
Eftersom porten klarar en gigabyte mp3-låtar på några sekunder (nåja...någon minut kanske) är det knappast Ipden som är slö.
För övrigt har jag köpt min första och absolut sista Ipod? Varför? För att batteriet inte är enkelt och billigt att byta förstås.
Varenda en av alla miljoner sålda Ipodar har döda batterier om ett par år.
Smart av Apple va?
Sony - Visa var MP3-skåpet ska stå, uppgradera er lilla läckra hårddiskspelare med äkta MP3-stöd och utbytbart batteri och Apple har kånkat inom två år.

Iriver!

Tyvärr har Irivers hårddiskbaserade MP3-spelare ej godtagbart stöd för att koppla kameran direkt till den. När man läser det finstilta är det endast en (1) Samsung modell samt en (1) Nikon modell som har det stödet som måste till!

Om nån tänker köpa en Iriver i 300 serien så rekommenderar jag att ringa deras support för att kolla om det finns bättre stöd i de nya modellerna?

MVH / Ken1

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar