ANNONS
Annons

Apple iBook G4 12 tum?

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej.. Har fått ett fotouppdrag på resande fot under en månad.. Då är tanken att jag ska införskaffa en bärbar dator.. Sitter på en stationär Mac så jag föredrar Mac före PC.
Är det någon som har använt Apple iBook G4 12 tum till bildhantering och kan rekommendera den?

http://www.apple.com/se/ibook/

Det som gör mig intresserad av den är att de när så liten och lätt att ta med. Förmodligen kommer jag mest bara att använda datorn till bildvisning och till att maila bilder till uppdragsgivaren. Kommer endast att röra sig om enklare bildbehandlig.

Tack
/micke
 
Jag har själv tänkt mig att köpa en bärbar 12 tums mac.

Om du inte ska lägga till olika godsaker så är iBook ett bra val. Vill man lägga till trådlöst nätverk mm hamnar PowerBooken snabbt i samma pris eftersom den har fler funktionern som standard.

På resa är vikten avgörande och nog räcker en 12 tums skärm (1024x728 pixlar) till bildbehandling.

De bärbara macarna är konkurrenskraftiga i pris och är erkännt hållbara. Dessutom har de små och smidiga nätdelar och inte jätteklumpar som vissa PC.

Jag siktar på en 12 tums PowerBook med DVD-brännare.
 
iBook 12tum

Bildskärmen är den största begränsningen men om tillfälle ges att ansluta till extern bildskärm så fungerar datorn utmärkt för bildbehandling. Bärbara datorer är lite långsammare p.g.a. hårddiskens lägre hastighet. En lättare och smidigare dator är nog svårt att finna.
 
Det är nog en bra ide att köpa till extra internminne om du vill slippa använda hårddisken och slöa ner datorn.
 
Jag kör med en 12" Powerbook, perfekt portabel resdator - hade en 12" iBook förut som jag också var nöjd med (men valde en Powerbook när jag nu bytte eftersom jag behövde Airport etc, priset blir snabbt lika precis som påpekades).

Nya iBooken borde vara en fin syntes av dessa som du säkert blir nöjd med! Tips är att lyda Magnus råd och stoppa i så mycket RAM som budgeten tillåter - det är en av de absolut avgörande faktorerna för faktiskt prestanda...
 
Tack för era tips... det lutar nog åt en 12 iBook. Ska iaf gå och kolla in en sån "live" och se vad man får för känsla för den.

När det gäller minnet i den, är det samma typ som i stationära G4? I sånna fall kan jag plocka över från min stationära när jag ska ut på jobb/resa.

ANDREAS - "Vet inget om Mac. Däremot är nyfiken på vad det är för uppdrag du skall jobba med? :) Berätta!"

Jag har ännu inte skrivit på kontraktet så jag väntar med att avslöja uppdraget ;)

/micke
 
Inte samma typ av minne, det är ont om plats i de bärbara... Skulle rekommendera minimum 512MB (gärna mer).
 
Använder en PowerBook med 12 tumsskärm och den funkar kanonbra. Men det är bra att kolla bilderna i en traditionell skärm för säkerhets skull i början.

Kolla också på Phase Ones programvara C1 den är värd sina pengar om du har en kompatibel kamera.

Men som sagt stoppa i så mycket minne du har råd med. Hittade en omvandlare från 12V till 220V för ca 500:- så strömförsörjer man den från bilen. Apples egen adapter var det nog dubbla priset tror jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.