Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Apple dumpar IBM för Intel

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast Intel betyder inte nödvändigtvis x86-processorer. Intel kan skert tillverka PowerPC-cpu:er också.

Och alla artiklar om detta har dragit den långtgående slutsatsen att chips = cpu. Det vore ju inte lika intressant om de skulle byta ut nåt av de andra hundratals chips som finns, t.ex nätverkskretsar.

Vi får väl se vad som händer, jag väntar mig inte att kunna köra OS X på x86 inom överskådlig framtid. De försöer nog met sätta presspå IBM.

En av anledningarna att försöka gå över till x86 (om det är nu det de vill) skulle vara för att göra det lättare att översätta program till OSX. Det går lättare om processorarchitekturen är samma.

Kan också vara så att de vill att Intel tillverka PowerPC-CPUer. Varför de skulle villja byta tillverkare av PowerPC vet jag inte.

Kan också vara så att Pentium M, osv är bättre anpassat för små maskiner än vad G5 är. Tex Mac-Mini, laptops, osv.

En annan orsak kan vara priset. Intels enorma volymer på x86 processorer gör det lättare att få bra pris.

Vi får väl se vad som händer.

Och alla artiklar om detta har dragit den långtgående slutsatsen att chips = cpu. Det vore ju inte lika intressant om de skulle byta ut nåt av de andra hundratals chips som finns, t.ex nätverkskretsar.
Långt ifrån alla, även om de stora nyhetsbyråerna gör det så finns det branschfolk som har klart andra saker med i sina spekulationer. T.ex. Intels X-Scale.

T.ex. min favoritsite Ars Technica.
http://arstechnica.com/news.ars/post/20050603-4970.html
http://arstechnica.com/news.ars/post/20050523-4932.html

De brukar hålla en riktigt bra nivå på sina saker. Och "Hannibal" som skriver deras arkitektur/CPU-artiklar är grym på det han gör. Vill ni veta mer om Xbox 360 finns två artiklar uppe om hur arkitekturen i den burken ser ut också.

Det visar sig att det är vanliga x86 Pentium-kretsar som Apple vill använda, och inte alls nån special. Anledningen verkar vara flera, tex prestanda och pris och temperatur/strömförbrukning :D

Så, i grund och botten blir OSX en x86-platform efter övergången. I början blir det troligen Mac-Minis och laptops som kör Intel (Pentium M, tex) sen till sist blir även de vanliga stationära Intel också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar