Annons

Apple Cinema 30" till min PC

Produkter
(logga in för att koppla)

Hysterez

Medlem
Hej!

Då min gamla skärm gett upp måste jag hitta en ersättare. Har fastnat för Apple Cinema 30". Nu till den stora frågan, går det att köra den på min PC utan att "förlora ngt"? Inställningsmöjligheter etc? Borde väl fungera att kalibrera skärmen "korrekt" med min Spider 2 PRO?

Datorn är hyffsat ny med dual DVI.

Hoppas på många kloka svar, är ruskigt sugen att skaffa en fin skärm inför helgens fotande :)

MVH
Micke
 
Hysterez skrev:
Hej!

Då min gamla skärm gett upp måste jag hitta en ersättare. Har fastnat för Apple Cinema 30". Nu till den stora frågan, går det att köra den på min PC utan att "förlora ngt"? Inställningsmöjligheter etc? Borde väl fungera att kalibrera skärmen "korrekt" med min Spider 2 PRO?

Datorn är hyffsat ny med dual DVI.

Hoppas på många kloka svar, är ruskigt sugen att skaffa en fin skärm inför helgens fotande :)

MVH
Micke

Det är inga problem. En 30" skärm kräver iofs ett bra grafikkort. Läs mer om det på Apples hemsida. Som PC användare kanske du kommer att sakna OSD (alltså diverse inställningar för skärmen), det finns inte på en Cinema Display, Apple menar att det inte behövs. Jag kör själv med en kalibrerad CD 23" sedan flera år och den har fungerat utmärkt i mitt yrkesliv (foto, retusch och grafisk formgivning).
 
Hej,

Tack för ditt svar. Känner mig genast säkrare inför mitt eventuella köp :)

Grafikkortet i min dator borde inte vara något problem, är som sagt hyffsat nytt. Angående kalibrering, för jag antar att skärmen "måste" kalibreras... en Spider 2 borde väl funka kalas?

Min nuvarande tillfälliga plattskärm är rent ut sagt usel: hemsk betraktningsvinkel och en bakgrundsbelysning som är på tok för hög (svårt o avgöra om en bild e lagom ljus / mörk när man arbetar med den...).

Nä, vill ha en skärm som går att "lita på". De bilder / grafik som lämnar min dator vill jag skall vara så "korrekta som möjligt", tror en Cinema kan vara ett bra val.

Det är väl bara att koppla in skärmen via Dual DVI? Inga konstiga adaptrar? :)

MVH
Micke
 
Har själv en Cinema 23" och är vansinnigt nöjd med den.
Gillar att pixelstorleken är ganska liten, vilket är trevligt till detaljerade högkontrastmotiv.
Det fina med den här skärmen har vart att den är så bra på allt, från websurfning till bildhantering.

Kalibrerar min med en Gretag eller X-Rite Display 2 som den heter idag.

Och till er som tycker att det finns andra skärmar... Visst! Har också sett dem. ;-)
 
Hysterez skrev:
Hej,

Tack för ditt svar. Känner mig genast säkrare inför mitt eventuella köp :)

Grafikkortet i min dator borde inte vara något problem, är som sagt hyffsat nytt. Angående kalibrering, för jag antar att skärmen "måste" kalibreras... en Spider 2 borde väl funka kalas?

Min nuvarande tillfälliga plattskärm är rent ut sagt usel: hemsk betraktningsvinkel och en bakgrundsbelysning som är på tok för hög (svårt o avgöra om en bild e lagom ljus / mörk när man arbetar med den...).

Nä, vill ha en skärm som går att "lita på". De bilder / grafik som lämnar min dator vill jag skall vara så "korrekta som möjligt", tror en Cinema kan vara ett bra val.

Det är väl bara att koppla in skärmen via Dual DVI? Inga konstiga adaptrar? :)

MVH
Micke

Den är inga problem att kalibrera den med en Spider 2. Inga adaptrar behövs.
 
Värt att tänka på är att Dell länge hade samma innankrom som Apple hade, fast till ett lägre pris (är inte 100% säker på det nu, men jag har för mig det). Tips är att kolla upp exakt vad det är för skärm i CD:n och jämföra. Fast nu kanske du bara gillar CD:n för utseendets skull?
 
Funderade också länge på en 30" skärm, köpte till slut en Samsung Syncmaster 305T+.

Den är jag nöjd med!

Enligt recensioner på nätet så har de samma typ av panel, och eftersom Samsung-skärmen är helt ny så borde panelen i den vara bättre. Den är dessutom ca 4000 kr billigare.

Kalibrerar bra med min spyder2express.
 
Absolut ett vettigt val. Bättre än mycket men ingen Eizo direkt.

För lite extra info så har jag för mig att Cap&Design eller nån fototidningen nyligen gjorde ett test på stora skärmar.

Beroende på vad du gör mest och hur du gillar att ha fönster, paletter etc så är även ett alternativ att köra dubbla skärmar. Tex en 23" + 20" eller dubbla 23" vilket jag kör själv.
 
Nej, det är inte samma panel i 305T+, inte ens samma typ.
LG gör den panelen som sitter i Apples skärm.

Du kan få den panelen i uppdaterad version också från LG till ett bättre pris i skärmen LG W3000H.

Har själv beställt en men den kommer inte ännu på ett tag, LG hade inte ens tagit in 10st till Sverige vid lanseringen. Så fort den kommer så ska jag skriva en recention på den.
 
Senast ändrad:
"LG gör den panelen som sitter i Apples skärm. Du kan få den panelen i uppdaterad version också från LG till ett bättre pris i skärmen LG W3000H."


Man lär sig något nytt varje dag, hade inte en aning om att LG gör panelen i Cinema skärmen.

Är det panelen som "gör hela skärmen", eller beror det mycket på all "kring elektronik"? Har hört att Apple noga väljer ut komponenter / delar som funkar bra ihop. En grym panel kanske inte kan prestera fullt ut om inte "övriga komponenter / kretsar" är bra? E jag helt ute o cyklar? :)

Om nu LG släpper en ny skärm (till ett betydligt lägre pris än Cinema) där panelen uppdaterats känns inte valet så svårt.
 
Panelen har stor betydelse, men det har också styr elektronik och belysningen bakom panelen.

Det intrycket jag fick när jag såg LG skärmen var att den var i klass med Apples.

Återkommer med ett utförligare omdömme då skärmen har anlänt, typ i augusti. Där är lång leveranstid på dessa skärmar så behövar man en ny skärm nu så får man nog välja en annan...
 
Det är kanske som med Bang & Olufsens TV-skärmar. Panasonic tillverkar skärmarna men B&O hävdar att deras högre kvalitet på komponenterna runt omkring får skärmen att visa en bättre bild än Panasonic själva.
 
Hej och halla,

Kan bara informera om mina erfarenheter.

Efter att min chef hade varit hemma hos mig och sett min 30" apple cinema for ungefar tva ar sen, sa kopte han 14 stycken for alla utvecklare pa jobbet som kor PCs.

Apple skarmarna fungerarde enbart pa en typ av grafik for en model av Lenovo T60. Det hela slutade med att de saldes (jag har numera 2 hemma), och Dell 30" koptes in istallet. Det finns inga drivrutiner for skarmen for windows, sa om du far den att fungera ar mer en slump an nagot annat, aven om ditt grafikkort har dual link DVI. Jag skulle rekommendera att kopa en annan 30" an apples for PC bruk. En kollega spenderade otal timmar med Apple support, Dell support, Lenovo support for att forsoka fa dessa skarmar att fungera fullt ut pa alla PCs pa jobbet, utan resultat. Vi kopte ocksa in ett tio tal olika grafikkort for att testa med, utover de vi redan hade i stationara PCs och laptops.

Med full ut menar jag full upplosning och fullt utnyttjande av skarmytan, och det ar val anda det man vill ha?
 
iBoat skrev:
Det är kanske som med Bang & Olufsens TV-skärmar. Panasonic tillverkar skärmarna men B&O hävdar att deras högre kvalitet på komponenterna runt omkring får skärmen att visa en bättre bild än Panasonic själva.

Samma sak med Pioneer som har de basta plasma TV som finns, men det ar Fujitsu som tillverkar sjalva panelen, Pioneer gor resten. Mycket vanligt forekommande. Det ar mer an panelen som avgor bildkvaliteten. Jag skulle vilja pa sta att det ar 50/50 panel och elektronik/mjukvara som avgor slutresultatet.
 
Kul med så mycket svar!

Läste följande på Apples hemsida angående systemkrav för skärmen: "Windows-PC och grafikkort med stöd för DVI-portar med dubbellänkad digital bandbredd och VESA DDC-standard för plug-and-play-inställning "

Det måste man tolka som att det funkar fin fint o köra skärmen på en PC med Dual DVI.

Usch va svårt det blev nu, kanske skulle invänta LG'n :)

//Micke
 
Som sagt, min erfarenhet sager att det inte ar sa latt aven om grafikkortet stordjer vad Apple kraver. Apple kan inte gora sa mycket utan kommer peka pa tillverkaren av PC/grafikkorten.. Bara sa att du vet.
 
fredriklindstrom skrev:
Som sagt, min erfarenhet sager att det inte ar sa latt aven om grafikkortet stordjer vad Apple kraver. Apple kan inte gora sa mycket utan kommer peka pa tillverkaren av PC/grafikkorten.. Bara sa att du vet.

Ett stort bildelsföretag kör uteslutande med Cinema på PC i deras ihousebyrå. Det har jag sett själv.
Så nog fungerar det alltid!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.