Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)

gabbo

Aktiv medlem
Efter att jag scannat mina negativ till datorn så ligger de på ca. 5-15 mb. Drar jag då in en bild i Aperture och ska ta bort damm eller liknande så segar programmet ihop, det går nästan inte att göra någonting!

Gör jag något fel? Det ska väl inte vara svårare än att bara importera bilderna och sedan börja redigera? Blir det kanske bättre om jag endast har bilderna i Aperture biblioteket, alltså inte på två ställen?

Börjar tröttna på att få förminska alla bilder jag scannar till typ 200 kb. Känns lite galet att ha allt på två ställen också. Är det svårt att göra back-up på Aperture biblioteket om jag endast skulle ha mina bilder där?

Tacksam för hjälp!
 
Börjar tröttna på att få förminska alla bilder jag scannar till typ 200 kb. Känns lite galet att ha allt på två ställen också. Är det svårt att göra back-up på Aperture biblioteket om jag endast skulle ha mina bilder där?

Tacksam för hjälp!


Det är rätt enkelt att göra backup i Aperture, åtminstone så länge man bara ska göra backup på själva biblioteket och inte på refererade filer. Använd funktionen vaults (sök i hjälpen för guider).

Kan inte säga något om varför programmet segar ur för dig, men Aperture är på min dator överlag hur segt som helst.
 
Biblioteket är väl bara att kopiera om man vill ha det på en extern hårddisk eller liknande va?

Spontant så känns det ju rätt så smidigt att det bara är en grej man måste kopiera för att göra en back-up ist för att krångla runt med att masters ligger i en mapp i datorn och att redigerade bilder ligger för sig själva i Aperture.
 
Fördelen med att använda vaults, som gärna sparas på extern disk, är att Aperture bara gör backup på de filer som ändrats sedan föregående backup. Att kopiera hela biblioteket tar väldigt lång tid när man har många filer. Med vaultsfunktionen behöver man bara kopiera hela biblioteket en gång, sedan kopieras bara uppdaterade och nya filer varje gång man gör backup. Det är smidigt. Det hela fungerar ungefär som Apples time machine.

Tyvärr vet inte hur man bäst gör backup på refererade filer, då jag inte använder mig av det. Vaults fungerar normalt inte för detta då det bara är de refererade filernas versioner (inte masterfilerna) som ligger i biblioteket. En workaround är såklart att arbeta med flera bibliotek och köra separata vaults för dem.
 
Jag tänkte alltså att jag ska spara alla mina bilder i Aperture endast, och inte ha några vanliga mappar med bilder i finder... För det kan man väl göra eller hur?

Då jag i stort sett bara fotar analogt så har jag ju redan en back-up på "orginalfilerna" i en pärm!

Vaults verkar ju smidigt, ska testa det lite sen!
 
Jag stänger ner andra program, speciellt Safari, när jag använder Aperture. Det går mycket snabbare då.
 
Brukar stänga ner allt men fortfarande lika segt... Jo jag kör Lion men tycker nog att det var lika segt med det jag hade innan! Men det verkar ju som sagt vara ett segt program...
 
Nej. 10.6.8 än så länge.

Hur mycket internminne har du, aperture verkar gilla mycket minne och gärna snabb processor. Jag kör på en imac c2d 3.06 med 4gb och 10.6.8 och det rullar på fint.

Kolla tråden i mitt förra inlägg, en del upplever det snabbare i 32bit version.

När man precis importerat bilder tar det en bra stund för aperture att processa alla bilder och även spotligt samt Time machine ska indexera de nya filerna vilket kan sega ner systemet särskilt om man inte har så snabb processor.

Kan även vara en felaktig installaton av Aperture, prova installera om. Testa även bygga om biblioteket. Och även reparera skivbehörighet
 
Jag har en MacBook Pro, 2,4GHz Intel Core 2 Duo med 4 gb ram tror jag.. Tycker att det borde vara tillräckligt för att det ska flyta på.

Har flyttat om allting nu så att jag kör det i Aperture endast. Har inte hunnit prova det än bara, ska se om jag hinner det ikväll!

Kanske blir bättre om jag köper lite mer ramminne till datorn i annat fall?
 
Jag har en MacBook Pro, 2,4GHz Intel Core 2 Duo med 4 gb ram tror jag.. Tycker att det borde vara tillräckligt för att det ska flyta på.

Har flyttat om allting nu så att jag kör det i Aperture endast. Har inte hunnit prova det än bara, ska se om jag hinner det ikväll!

Kanske blir bättre om jag köper lite mer ramminne till datorn i annat fall?

Jag har i princip likadan dator som du. Enda skillnaden är att jag har 2,53 GHz, men det ska inte märkas. Det är den jag använder på resa för lagring och bearbetning av 21Mpixel-bilder. Ungefär som dina i storlek. Enda gången jag lider av att programmet är segt är precis efter import då bilderna ska processas. Sedan rullar det på helt ok.

Du kan själv ställa in storlek och kvalitet på de previews som programmet bygger, men bäst är att köra previews i full skärmstorlek i bra kvalitet och ge datorn lite tid efter import. Under 'windows' finns 'show activity' så att du kan se vad som händer och när det är klart.

Stäng av Faces om du inte redan gjort det. Det segar ned lite och är inte tillräckligt bra för att vara till någon egentlig nytta.

Minne javisst, men min dator rullar på helt ok i Aperture med 4 GB internminne och ett bibliotek på 120 GB, så det ska gå utan att köpa mer.
 
Okej, då är det väl bara att vänja sig helt enkelt! Vart ser jag om "faces" är påslaget eller ej?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.