Annons

Aperture, RAW - jpg arbetsgång

Produkter
(logga in för att koppla)

fredda665

Aktiv medlem
Hej.
Jag använder mig av Aperture och är väldigt nöjd med detta. Det är bara en gång som jag känner att det är omständigt. Ibland vill jag redigera min RAW-bild och spara den färdiga bilden som jpg, i Aperture, och därefter kasta RAW-bilden.
Nu gör jag så att jag exporterar den redigerade RAW-bilden till jpg och importerar den igen i ett nytt projekt och kastar sedan den gamla. Tänk er om det är många bilder.
Finns det inte något smidigare sätt att göra detta på? Är det ett så märkligt arbetssätt? Jag gör ju detta för att spara hårddiskplats på dessa bilder som är sådär lite halv-oviktiga att spara på egentligen.
Tacksam för hjälp//Fredda

Hej.
Jag använder mig av Aperture och är väldigt nöjd med detta. Det är bara en gång som jag känner att det är omständigt. Ibland vill jag redigera min RAW-bild och spara den färdiga bilden som jpg, i Aperture, och därefter kasta RAW-bilden.
Nu gör jag så att jag exporterar den redigerade RAW-bilden till jpg och importerar den igen i ett nytt projekt och kastar sedan den gamla. Tänk er om det är många bilder.
Finns det inte något smidigare sätt att göra detta på? Är det ett så märkligt arbetssätt? Jag gör ju detta för att spara hårddiskplats på dessa bilder som är sådär lite halv-oviktiga att spara på egentligen.
Tacksam för hjälp//Fredda

Tror inte att du kan konvertera bilden till jpeg inom aperture. Anledningen är kanske att man inte tycker att det behövs. Varför vill du ha in jpeg i Aperture igen? Är det för att ha bibloiteksfunktionen?

Annars är det väl inte så omständigt om du exporterar alla bilder på en gång och sedan lyfter in alla på en gång. Tänk på att du måste tömma Aperturs papperskorg när du har raderat bilder, annars händer ingenting med diskplatsen.

Ja det är för biblioteksfunktionen. Har allt organiserat i Aperture.
Då kanske jag har gjort det så smidigt som man kan då iaf.
Tack!

Hej

Vad många gör är att använda iPhoto som ett bibliotek för exporterade bilder. På så sätt kan man enkelt hålla reda på dom.

Själv kör jag med en vanlig katalogstruktur på disken istället :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto