Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture - RAW Fine Tuning samt Sharpen

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Nordström

Aktiv medlem
Hur har ni andra trimmat inställningarna i RAW Fine Tuning i Aperture samt gjort inställningar för skärpa (Sharpen)?

Mina förutsättningar:
EOS 5D, 17-40/4 eller 24-105/4, interiörfoto.
ISO 100, stativ. Dagsljus/ upplättningsblixtar/ befintligt B-ljus.
f=5.6 till f=8 för att få lite släpp i skärpedjupet, vill inte ha allt i bilden helt skarp.
Bilderna skall gå i "magsintryck" och exporteras till 16 bitars TIFF, Adobe RGB, svartpunktskompensation.

Mina nuvarande inställningar är
Boost: 1,00
Sharpening Intensity: 0,44
Edges: 0,40
Chroma Blur: 2,00
Auto Noise Compensation


Brukar ibland lägga på lite skärpa:
Sharpen
Intensity: 0,30
Radius: 1,50

Edge Sharpen:
Intensity: 0,33
Edges: 0,22
Falloff: 0,69

Skärmdump här (bilden ej i 100%, befintligt B-ljus, f=8):
http://www.nordstromproduktion.se/aperture.png
 
Enligt manualen ska man inte använda Sharpen alls utan endast använda Edge Sharpen (Aperature 1.5)

"Which Sharpen Tool Should You Use?
If you’ve already applied sharpening in a previous version of Aperture using the
Sharpen adjustment controls, the Sharpen adjustment controls are still there so that
your adjustments remain intact and unchanged. However, to do further sharpening
on other images, it is recommended that you use the Edge Sharpen adjustment
controls, which generally offer more precise control over how sharpening is applied. "

i övrigt ligger din fråga lite utanför mitt kunskapsområde. Med tanke på att ingen annan heller svarar så kanske det är bra som det är. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.