Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture 3, byta hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

yeti

Aktiv medlem
Hej,

jag använder Aperture på en MacBook Pro för bildbehandling.

Bilderna är lagrade på en extern hårdisk på 1 TB. Desvärre börjar minnet ta slut och det är dags att byta till en större extern hårddisk. Alla bilder är lagrade som "referenced images" på hårddisken.

Finns det något smidigt sätt att kopiera samtliga bildfiler till den nya hårddisken med bibehållen mapp struktur, och få aperture att länka om alla bilderna till den nya hårddisken?

Hmm...är det inte just det som man använder "Relocate Masters" till? (Hittas under menyn File).

Hej Anders,

har experimenterat med relocate master men jag kan inte bibehålla samma folderstruktur som orginal-disken. Har prövat att göra en anpassad flyttning genom att välja master filename och sedan "folder name" i folder format. De valda filerna flyttas fint till nya disken men hela folder strukturen kopieras inte med bilderna, utan bara en del av den. Genom relocate master måste man alltså ändra den ursprungliga folderstrukturen för bildfilerna om jag förstått det rätt??

Hmm...är det inte just det som man använder "Relocate Masters" till? (Hittas under menyn File).

Hej,

jag använder Aperture på en MacBook Pro för bildbehandling.

Bilderna är lagrade på en extern hårdisk på 1 TB. Desvärre börjar minnet ta slut och det är dags att byta till en större extern hårddisk. Alla bilder är lagrade som "referenced images" på hårddisken.

Finns det något smidigt sätt att kopiera samtliga bildfiler till den nya hårddisken med bibehållen mapp struktur, och få aperture att länka om alla bilderna till den nya hårddisken?

Apples program brukar fungera så att om du håller ner alt-tangenten när du startar det så får man välja vilket library man vill öppna. Troligen skulle du därmed bara kunna kopiera hela strukturen till en annan disk och sedan göra en alt-start och bara välja kopian på den nya disken.

M

När jag är ute och fotograferar så hamnar alla bilder på den bärbara datorns hårddisk. Så fort jag kommer hem så säkerhetskoperas denna på en annan hårddisk med hjälp av datorns inbyggda säkerhetskopieringsfunktion (Time Machine). Jag spar alla filer i mappar utanför Apertures bibliotek. Med jämna mellanrum brukar jag flytta denna mapp till två externa hårddiskar som hänger på min lilla Mac mini för att sedan radera originalmappen på den bärbara dator. Då bryter jag kopplingen mellan originalfilerna och bildbiblioteket. Dock kan jag bläddra bland alla förhandsvisningar som finns kvar i Aperture Library.

De gånger jag behöver åtkomst till en gammal bildfil använder jag kommandot "Locate Referenced Riles..." och gör en koppling via nätverket till originalfilen.

Med nya Aperture 3 kommer dock mitt arbetsflöde att ändras då man kan jobba med fler bildbibliotek samtidigt. Har dock inte hunnit läsa in mig på alla nya finesser ännu.

Om jag vore som du skulle jag komplettera med en hårddisk till och köra med båda. Bättre säkerhet om man sprider sina bilder och inget problem för Aperture att köra mot flera hårddiskar.
Jag har fem 500GB hårddiskar med bilderna på och en hårddisk med bara biblioteket på. På så sätt minskar fragmenteringen och det går mycket snabbare att göra urval, bläddra bland bilderna etc.
//Leif

En stor fördel med biblioteket på en extern hårddisk är att jag kan köra olika datorer mot samma bibliotek.
//Leif

Apples program brukar fungera så att om du håller ner alt-tangenten när du startar det så får man välja vilket library man vill öppna. Troligen skulle du därmed bara kunna kopiera hela strukturen till en annan disk och sedan göra en alt-start och bara välja kopian på den nya disken.

M

Hej Melker, jag har testat detta och det fungerar utmärkt så länge det är "managed images" som skall flyttas, dvs de som är inbakade i den där jättefilen - aperture library.

Det funkar dock inte om ska hantera "referenced images" dvs de orginalfiler som aperture länkar till.

De gånger jag behöver åtkomst till en gammal bildfil använder jag kommandot "Locate Referenced Riles..." och gör en koppling via nätverket till originalfilen

Förstår precis hur du menar. Brukar också köra en locate referenced när jag fotat på "fältet" och ska lägga in bilderna på den större hårddisken hemma. Funkar fint så länge det är ett begränsat antal filer i en inte allt för komplicerad mappstruktur. Har nu kopierat närmare 800 GB bilder till den nya hårddisken och det var hopplöst att försöka göra en "locate referenced" på alla bilderna.

Om jag vore som du skulle jag komplettera med en hårddisk till och köra med båda. Bättre säkerhet om man sprider sina bilder och inget problem för Aperture att köra mot flera hårddiskar.
Jag har fem 500GB hårddiskar med bilderna på och en hårddisk med bara biblioteket på. På så sätt minskar fragmenteringen och det går mycket snabbare att göra urval, bläddra bland bilderna etc.
//Leif

Låter som en klok lösning. Kanske lite osmidigt med flera hårddiskar. Men den lösningen verkar vara det enda som funkar om man vill bibehålla den ursprungla mappstrukturen. Ska experimendtera lite till med "relocate masters" och se vad man kan åstadkomma, annars blir den här lösnignen som gäller. Tack för rådet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar