Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture 1.1 släpps snart

Produkter
(logga in för att koppla)
Aperture 1.1 är ute nu, kör uppdateraren bara! Jag kör den nu på min MacBook Pro och det verkar lovande. Betydligt rappare. Håller på tanka ned 3GB med bilder nu så man har något att testa med.
 
Jag har försökt att få Aperture fungera på min MBP 1,83, 1gig. Men utan resultat. Allt hänger sig, inga bilder syns och det verkar även vara buggar med menyn knapparna. Läst allt som skrivts under diskussions gruppen Aperture, men inget verkar hjälpa.

Ngn som kanske har en lösning?
 
massemus skrev:
Jag har försökt att få Aperture fungera på min MBP 1,83, 1gig. Men utan resultat. Allt hänger sig, inga bilder syns och det verkar även vara buggar med menyn knapparna. Läst allt som skrivts under diskussions gruppen Aperture, men inget verkar hjälpa.

Ngn som kanske har en lösning?

Senaste versionen 1.1?

Jerry
 
Senast ändrad:
Jajjemensan !!
Har kört Aperture en tid på min stationära så jag väntat tills de skulle släppa 1.1 till min MBP
 
Williamsson skrev:
Jag kör på en Quad med 1,5 i minne, fungerar utmärkt. Uppdaterade igår till Aperture 1.1

Har också uppdaterat och har 4GB ram men tycker fortfarande att det är lite slött.
Aperture kräver ju ganska mycket av grafikkortet och jag kör två 21 tummare i 1600x1200 så det är nog där en del av problemet sitter.
Sen är ju rawfilerna från 1Dsm2 alltid väldigt tungarbetade.
Jag fick min med 6600 kortet.
Vilket har du?

Jerry
 
Funderar på att köpa "iView Media PRO 3.0" eller "Aperture 1.1".

Undrar lite om strukturen på arkiven?

Funkar det att köra sin egen ordning på mappar och därefter importera till Aperture. Tycker det skulle kännas tryggt om man fick bestämma lite själv.

Börjar Aperture möblera om, eller får allt vara där det var vid importen?

Skulle vara kul och höra lite plus och minus av er som kört programmen ett tag, och inte bara att ni har programmen....

Tacksam för tips!
 
Jag kör Aperture på en PowerBook 17" 1,67 Ghz G4, 1,5 GB internminne.

Aperture 1.0 funkade men inte så snärtigt.

Aperture 1.0.1 slutade krasha men flöt som tidigare.

Mac OS X 10.4.6 fick Aperture att funka felfritt.

Aperture 1.1 fungerar ypperligt, väntetiderna är nästa över och en hel del av den tidiga kritiken är åtgärdat.

Bortsett från att uppgardera till Aperture 1.1 så blev det ett rejält prestanda lyft när jag bytte hårdisk för mitt Apertur-bibliotek. Tidigare hade jag det på den interna 5400 varvs hårdisken vilket sinkade den. När jag flyttad över bibliotekte till en 7500 varvs extern hårddisk via Firevire 400 så började allt flyta på riktigt fint.

En annan sak som man lätt missar är att Aperture är väldigt beroende av ett fett bildskärmskort eftersom en stor del av olika beräkninga och renderingar sker där och inte i processorn. Jag har 128 Mb i bildskärmsminne men när jag skall uppgradera datorn så kommer jag satsa på snabbaste hårdisken och snabbaste bildskärmskortet med fetast bildskärmsminne framför den snabbase processorn.

Jag älskar Aperture, äntligen kan jag behålla mina färdigjusterande RAW filer i mitt bildbiblioteket utan att behöva göra 16-bit tiffar av den. Det spar bäde tid och utrymme. Det ända jag gjör i photoshop numera är perspektivjusteringar (shift) och uppskärpning.
 
massemus skrev:
Jajjemensan !!
Har kört Aperture en tid på min stationära så jag väntat tills de skulle släppa 1.1 till min MBP

Skumt...och jag är alldeles för färsk Macanvändare för att kunna hjälpa dig.
Per, en bit upp i tråden, har ju också MBP.
Hoppas han kan hjälpa dig.

Jerry
 
Någon som kör G5/2.7GHz med 9600 grafikkortet?

Fanns inte med i rekommendationerna från Apple, dock klarar det minimumkraven på grafikkort.

Någon som kör 9600...?
 
Jerry Gladh skrev:
Har också uppdaterat och har 4GB ram men tycker fortfarande att det är lite slött.
Aperture kräver ju ganska mycket av grafikkortet och jag kör två 21 tummare i 1600x1200 så det är nog där en del av problemet sitter.
Sen är ju rawfilerna från 1Dsm2 alltid väldigt tungarbetade.
Jag fick min med 6600 kortet.
Vilket har du?

Jerry

Jag har också 6600 kortet, kör med en Nikon D200.
Sedan kan väl tilläggas att jag är ny på Mac.
Detta är min första...

Jens
 
massemus skrev:
Jerry för att få ut maximal fly i arbetet bör du byta ut grafikkortet mot ett:
http://www.ati.com/products/radeonx800/radeonX800xtme/

Har du som jag den senare G5:an funkar inte detta eftersom det krävs ett PCI Expresskort. Där har jag dock inte ngn koll om det kommit några.

Quaden har ju PCI-Express så enda alternativet verkar vara 7800 eller det extremt dyra FX4500.
Frågan är hur stor skillnaden är i prestanda mellan 6600 och 7800 GT i Aperture.
CS2 blir, trots stora rawfiler, rappt som fasen med Quaden och kräver inte alls lika mycket grafikprestanda.

Jerry
 
Jag har beställt en PowerMac 2 ghz med 7800 GT o 4,5 gig ram. Vore intressant att göra lite tester då Jerry, inte för att jag har samma CPU kraft som dig men vi borde ändå kunna dra lite slutsatser ur siffrorna. Den borde komma nästa vecka! Jag kommer köra dubbla cinema 20" på den.

//Edvard
 
Intressant! 1.1.1 som kom här för inte så länge sen ska ju ha rättat till en hel del buggar i 1.1 så snart börjar det se ljust ut för aperture!

//Edvard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.