Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användning av såld bild

Produkter
(logga in för att koppla)

_nailbomb_

Aktiv medlem
I veckan tog en tjej från Sundsvall kontakt med mig, hon ville använda en av mina bilder som jag har här på fotosidan till ett skolprojekt...gratis...

Ok, tänker jag det är väl ok...jag är ju amatör och det är kul att få ut bilder för beskådning...

Nu undrar jag om jag nu ger henne tillåtelse att använda min bild kan hon då använda den till vad som helst eller bara exakt det jag ger henne tillåtelse för?

Tack för svar.

/Niklas

Skriv ett avtal där du begränsar användningen. Å andra sidan vet jag inte hur gammal hon är, så frågan är samtidigt om hon får ingå ett avtal. Du äger bilden, så avtalar du med henne att hon bara får använda bilden t ex en gång i ett specifikt syfte - Då är det det som gäller.

Se till att få det skriftligt, det sparar eventuellt mycket bekymmer i framtiden.

Ger du henne tillåtelse att använda den till skolprojectet, och specificerar detta så får hon det, inget annat.

Räcker det med ett bekräftat email här eller måste man ha allt underskrivet och tryckt på "riktigt" papper.
Som avtal då menar jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar