ANNONS
Annons

Användning av M(K)-optik på K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Hej.

Har nyligen fått min efterlängtade K10D.
Nu tänkte jag prova några äldre objektiv på den - optik med K-fattning (som saknar A-läge och autofokus).
Önskar nu tips hur jag går tillväga med denna typ av optik på min K10D, dvs inställningar och tillvägagångssätt.
Har varit inne på Pentax hemsida, men blev inte klokare för det som skrevs där.

/Anders
 
svar från en novis

Vad jag vet så funkar det att bara sätta dit dem (jag har ett fast 50mm 1,8 chinon) och sedan får du göra en inställning i menyn-C, och näst längst ner i listan står det användning av bländar-ring, sätt den på tillåten.... sen skall det vara klart. Om du vill kunna använda SR måste du (tror jag) ställa in i menysystemet vilken sorts glugg du har på....

Var kanske inte detta du var ute efter... men men...

lycka till
 
Hej, jag använder ett Chinon 500 f8, manuellt spegeltele på K10D och använder exponeringsinst. AV så att jag ( objektivet) bestämmer bländare och kameran anpassar exponeringstiden. För min del blir det alltid bländare 8.

Ställ in manuell fokusering och för att utnyttja bildstabilisering, ställ in att det är tillåtet att använda bländarring, (ligger default som avställd). Om Du slår på bildstabilisering innan Du startar kameran får Du möjlighet att välja brännvidd, via meny på displayen.

Jag har också anpassat ett gammalt Primotar 3.5 180, M42 så att bajonettlåset fungerar och det kör jag med samma inställningar.
 
Ok, så först på med objektivet och gör inställning i spec.funktmenyn.
Därefter väljer jag AV och väljer därefter bländare. Då ska slutartiden anpassas automatiskt, eller?

/Anders
 
Är det inte så att man vid fotograferingtillfället först "trycker på en knapp" och då ställer kameran exponeringen?

Det finns också en del bra förklaringar på detta i Pentaxforumet här på FS!
 
Kanske det är svaret från Rolan Mabo kan vara till hjälp? annars förslår jag att du ställer frågan i Pentaxforumet!

"Lösningen är att köra i Manuellt läge, för K100D har, precis som alla andra digitala systemkameror från Pentax, det finurliga HyperManuella läget (som introducerades av Pentax i Z-1 redan i början av 90-talet).

I HyperManuellt läge så har du tillgång till att ställa in exponeringen efter mätaren utan att lämna manuellt läge. På K100D görs det genom att trycka ner AE-L knappen.

Om du har ett manuellt objektiv utan elektrisk kontakt (utan A läge) så bländar kameran ner, läser av positionen och ställer in tiden.

Om du har ett objektiv med elektriska kontakter (om objektivet har bländarring ska det vara satt på 'A') så ställer AE-L in både bländare och tid, eller tiden eller slutaren - beroende på vad du har valt för funktion på AE-L knappen (går att ställa in i custom menyn).

För att kunna använda bländaren på objektivet, så måste kameran vara inställd på att acceptera bländaren. Även detta görs i custom menyn.

Hälsar
R
 
Det löste sig till slut :)

Använde mig av M-läget. Därefter trycker man ner den gröna knappen. Då bländar kameran ned och man får en tid. Sedan får man byta bländare om man nu vill ha en annan tid.

/Anders
 
Från Pentax hemsida:

På K10D, K100D, K110D, *ist DS och *ist DL kan AE-L knappen aktiveras i menyn "Spec. inställningar" så att kameran bländar ned till vald arbetsbländare och slutartiden anpassas automatiskt.


Detta verkar inte stämma. på K10 D trycker man ner den gröna knappen. Går det att ändra till ael knappen då handhavandet gick mycket snabbare på k110D ?
Går det även att ändra så man ändrar exponeringstiden med den bakre ratten i M-läge ? Det är omöjligt att hitta dett i manualen.
tacksam för hjälp.
 
Chinaon 50mm 1,9

Hej!
Jag har lite problem med mitt objektiv. Det blir liksom en fördröjning på 2-3 sekunder innan den sluter efter att avtryckaren tryckts ner hela vägen... mycket skumt. Med mitt Cosina 35-70 verkar allt fungera... Kan det vara glapp i fästet eller något?

Sedan en anna dum fråga... Man räknar väl x1,5 ifrån analoga objektiv... men menas det då att om jag sätter på mitt 50mm att jag skall skriva in 70 eller 77 för att skakreduseringen skall fungera??? Och med mitt 35-70 vad skall jag då ställa in breddvidden på för att den skall fungera???
 
Första frågan kan jag tyvärr ej svara på.

Andra fråga:japp, det stämmer. Du multiplicerar brännvidden med 1.5 -> aktuell brännvidd. Mata sedan in denna brännvidd i SR (ta det övre värdet som du får).
Med ett zoomobjektiv, så går det nog inte lika bra. Detta pga kameran inte vet vilken brännvidd du ställer in när du tar ett foto, då ett helt manuellt objektiv inte är "datakopplat" till själva kameran.

/Anders
 
Vad jag vet så funkar det att bara sätta dit dem (jag har ett fast 50mm 1,8 chinon) och sedan får du göra en inställning i menyn-C, och näst längst ner i listan står det användning av bländar-ring, sätt den på tillåten.... sen skall det vara klart. Om du vill kunna använda SR måste du (tror jag) ställa in i menysystemet vilken sorts glugg du har på....

Var kanske inte detta du var ute efter... men men...

lycka till

Tack för ett mycket bra svar =)
Jag har sökt och sökt på Google men inte hittat nått vettigt.
Detta var til stor hjälp för mig. Tack så hemskt mycket =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.