Annons

Användbar utrustning till EOS350?

Produkter
(logga in för att koppla)

masson

Aktiv medlem
hejsan,
blev ganska nyligen medlem på fotosidan, upptäckte detta forumet och tar härmed min chans att få svar på en fråga.

jag skaffade mig nyligen en EOS350, än så länge fungerar den klockrent. (lägger snart ut ett par bilder tagna emd den kameran) Men frågan är vilka tillbehör man skulle kunna tänka sig köpa till. Macro, tele, blixt? Ja ni vet själva vad jag menar. Vad rekomenderar ni för produkter?

Tack på förh.MVH/ masson
 
Svårt att svara på sådär bara. En blixt e aldrig fel! Objektiv e ju svårt att råda om för det e ju lite beroende på vad du ska fota, ska du fota macro kan det vara bra med ett shysst makroobjektiv ;). Väska och stativ e väl nästan ett måste då och då också.

Vad har du tänkt dig att fota? Vad har du för objektiv?
 
Hej,

Är också ny här och köpte min EOS350D i måndags.

Har sedan tidigare en EOS 300 (analog) med div tillbehör och de passar ju till 350D också.

Blixt är ju som sagt bra ibland, jag har en Speedlight 420.

Trådutlösare är bra när man tar kort med stativ och långa slutartider.

Batterigrepp köpte jag också till, känns nästan som ett måste - dels är det bra när man fotar vertikalt, sen ser ju kameran mer proffsig ut :)

Zoomobjektiv skadar inte heller, kör med ett 75-300 och det duger väl rätt bra (än så länge).

/Martin
 
Tack för era svar. Jag liksom nästan alla andra är väl all-aroundare, ett macroobjektiv ligger lite närmre dock. Väska skaffade jag nyligen stativ kanske jag fixar idag. har liksom insett att det verkligen behövs. just nu har jag standard 18-55, är villig att lägga ut runt 2-3000 på ett schysstare men vilket?
 
masson skrev:
just nu har jag standard 18-55, är villig att lägga ut runt 2-3000 på ett schysstare men vilket?
Vill du ha ett bättre med samma omfång, så finns det sigmas 18-50/2.8 EX DC, men den kostar över 4000:-
 
Jag kan tycka att de objektiv man bör skaffa först som absolut nybörjare är:

Kit gluggen 18-55
Canon 50/1.8
Sigma 70-300 APO Super macro 2

Dessa går inte på mycket och är prisvärda, täcker in ett stort omfång och ett lika stort användningsområde.

Sen när man börjar satsa så kan man efter hand byta ut de delar man använder mest.
 
Kanske Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 och Sigma 18-125/3,5-5,6 DC kan vara intressant? Jag har dem inte än, men har blev rekommenderad att skaffa dem till min 350D. Canon EF-S 60/2,8 USM Macro får också varma ovationer från kompisar, och finns ju hos Fyndbörsen för 3795 kr. Själv är jag lite nyfiken på Canon EF 100/2,8 USM Macro men det kostar ju lite mer än både Tamrons och Canons 60mm macro.

Personligen tror jag att det är värt att vänta ett tag och verkligen köpa det man själv vill ha istället för att köpa ett som råkar vara billigare.

:: Susanne ::
 
nu är

nu är det första stativet inhandlat iaf. känner mig genast som en i gänget. inte lika insatt, inte lika kunnig med endå med. tack för alla tips om gluggar. skall ta de förslag i beaktande under tiden jag sparar in lite slantar. tydligen får man punga ut drygt 3-4000 för en schysst glugg. tack återigen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.