Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Användare av FS-4000 skanner, viktigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
För er som inte känner till det så finns det en ny drivrutin (1.04) till er som har skannern CanoScan FS4000US, ny och ny? har funnits ett bra tag men finns inte med på Canon europa sida, märkligt!!!

Själv använder jag USB och nu med den nya drivrutinen går det bra mycket fortare att skanna samt att kalibreringen i början går fortare. Läs texten först hur man uppgraderar.

Finns på http://www.powershot.com/powershot2/customer/driverdown.html

Längst ner!

kom ihåg att man måste använda ett program som tar bort den förra (1.0) drivrutinen, finns här http://software.canon-europe.com/Scanners/Dedicated_Film_Scanners/CanoScan_FS4000US464.asp (den översta) och då tar den bort den gamla drivrutinen, dvs du har ingen. sedan laddar du ner version 1.03 och installerar den. Ladda sedan ner version 1.04 och ha ej skannern igång, starta detta program och snart är du klar. Du skall inte ta bort version 1.03 utan ha kvar den när du installerar 1.04.

Dvs du måste ta bort 1.0 helt med detta program sedan installera 1.03 och sedan 1.04.

Ni kommer bli positivt överaskade!

Jag såg att det kommit en nya version, men jag fattade inte varför. jag tycker dock att det blir bättre med Vuescan. överväger att köpa silverfast.

TACK!

Senast ändrad:
Hej

Enligt Canon är förbättringarna följande:

Changes with FilmGet FS version 1.0.4
1. Scanning time improvement when using the USB connection.
2. Performance improvement of the tone curve for both USB and SCSI
connections.

Låter toppen. Återstår att testa mot Vuescan.

Jag testade nyligen att skanna ett underexponerat och pressat negativ på jobbet med en Nikon 4000-skanner med det medföljande Nikon-programmet och med Silverfast. Det var otroligt stor skillnad på bilderna. Silverfast lyckades klämma ur allt som fanns på filen medans Nikon-programmet bara fick röd information och massor av brus i den blå kanalen. Slutsats. Det lönar sig att testa skannerprogramvaror.

Undrar om Canon kommer med någon uppdaterad eller ny filmskaner med bättre FARE och bättre programvara. Gärna med firewire eller usb2

Hej

Bara för skojs skull kan ni klocka skanningen med förra drivrutinen och sedan med den nya, för att jämföra.

Om jag inte har fel för mig så tog det ca 20-25min att skanna fyra diabilder i 42 bitar, 2000dpi (in), 300 dpi (ut) till PS. Nu tar det 10 minuter för att skanna fyra diabilder. Jag har Fare påslagen.

Jag har inte prövat att skanna ännu, men vad skönt det ska bli!

Det är väl bara mina drömmar, men jag hoppas att den andra punkten om tone curve innebär att Canons programvara nu också kan få med detaljer i högdagrarna.

Annars blir det väl till att köpa VueScan, men det är ju lite märkligt att Canon inte lyckas med detta själva.

/Pontus

Hej Fs 4000 användare!

Nu kanske jag till hör minoriteten då jag har min FS 4000 kopplad till en mac. För oss har ju tyvärr inte några drivrutiner blivit uppdaterade övh. Har fungerat hyffsat ändå om man kör scanner via scsi. Testade Vuescan ett tag och blev imponerad över inställnings möjligheterna. Såg nu i denna tråd att Magnus nämnde SilverFast. Gick till deras hemsida och såg då att de har en version för oss FS 4000 användare både för Windows och MacOS/OSX. Ladda sålunda hem en demo och insåg rätt snart att detta var något helt annat en FilmGet 1.0. Att läsa in mitt test neg gick förbluffande fort. Jag kommer absolut att byta mjukvara så fort det går.

En fråga återstår, är det någon som har hunnit att köra denna SilverFast Ai 6 och har synpunkter på den...?

Hälsningar Mats Adsten

Lite om Silverfast på http://groups.yahoo.com/group/CanoScanFS4000/messagesearch?query=silverfast

Måste nog vara registrerad för att kunna läsa det.

Saxat ex:

"Since I so gladly announced the release of Silverfast Ai scanning
software for the Canoscan FS4000 a couple of weeks ago, I feel
I should share my experience with the demo version with you lot.
The next message was submitted by me to the forum of
Silverfast:

As I promised I would go into more detail about the color fringe
that appeared in the scans produced by the demo of SF Ai for the
Canoscan FS4000.
I'm using a Macintosh computer with a SCSI connection, which
seems to work just fine. Both Filmget and Vuescan work like a
charm on this configuration.
When I scan with Silverfast demo however a green/red color
fringe appears on the edge of high contrast objects. When I took
a closer look I could distinguish a misalignment between the
separate RGB channels in one direction. They were out of
register by 1 pixel horizontally in relation to each other. When I
manually re-aligned the separate color channels the colored
edges disappeared. This misalignment naturally affects the
sharpness as well. Since both Filmget and Vuescan don't
produce these color fringes, I tend to blame the Silverfast
software for their occurrence. On top of that along the edge of the
scan there is a band of one pixel width were the pixels are totally
off. It's a pity that such sophisticated software produces scans
which seem to come from a cheap digital camera.

The minor things I already mentioned: the image is mirror
reverse by default, the scanning procedure can be initiated
without the filmholder inserted, it's unclear whether the scanner
is being calibrated, can the gain be manually adjusted, why is
the IR dust clean not supported?
All these findings make me feel like a beta tester, and can't
persuade me yet to buy the real thing. I hope Silverfast will come
with a reaction. Regards, Paolo"

Tack Omar för snabb input!

Skummade igenom en test hos Imaging Resource. Där hade de i princip bara bra att säga om denna version

"CONCLUSION | Back to Contents

Despite our quibbles about the interface and confusion over the multiple packages and the dependence on the hardware manufacturer's drivers, SilverFast 6 does not disappoint. In fact, we were delighted with the Swiss Army toolset for tapping into the depth of our scanner and 16-bit channel images.

If your scanner software makes you feel like you're sitting in the dark playing a video game where you can never get to the next level, try SilverFast. It gave us the feeling we were back in the darkroom, making magic happen with an old pro in the glow of a safe light."

Här är en länk till deras korta test.

(http://www.imaging-resource.com/SOFT/SF6/SF6.HTM)

Men det är väl som vanligt att alla har olika synpunkter.

Jag har uppdaterat med 1.04-an, det går något fortare att scanna, men överföringen till datorn tar lång tid fortfarande. Jag har då inte någon raket till dator, men jag tror det är dataflödet som int räcker det måste bli USB 2. Canon måste komma med möjlighet till uppgradering till USB2. Jag har kört med Nikon 4000 där ska man vända filmslädet efter två bilder, men det går så mycket fortare att det går inte att jämföra. Canon måste helt enkelt ändra på funktionen med att slädet går in och ut 3-4ggr, sen efter varje bildruta. Varför kan den inte ta allt på en gång när man har markerat för alla bilder i slädet, och varför kör den tvärt om? Det är så många tidsödande procedur så att man blir galen efter när man har kört med Nikon då blir man frustrerande av all väntan med scanningen.
Har någon provat SilverFast ai 6? Den är kanske inte bara Silver den är "Fast" okså.

Tack Omar för din uppmärksamhet med uppgraderingen.

Jag köpte ett SCSI-kort för 150:- på Tradera till min FS4000US och fick en helt annan skanner. Kalibreringen tar 90 s, thumbnail scan tar 11 s. Att skanna en bild med 2000 dpi utan FARE tar 80 s, med 4000 dpi och FARE tar det 3 min. Resultatet blir bättre. Förut stod den och tuggade sig fram över bilden nu görs skanningen i ett svep. Intressant och se om det blir ännu bättre med 1.04. /Göran

Vad har du köpt för kort scsi 1 eller 2. Jag har en jag har en 2940 undrar om den går att använda den?
Jo 1.04 an är snabbare, tänker inte så mycket mellan varven. Jag tycker fortfarande att den bakåtvända inläsningen är åt hä.... dåligt och är tidsödande. Hela proceduren är helknasig.

Jag har Adaptec AHA-2940AU Ultra 20 MByte/s och använder Windows XP, installationen var helt utan problem . /Göran

Jag har samma kort.Har du köpt den såååå billigt!!!
Grattis. det var en höjdarkort för några år sedan.
Jag ska nog installera det hoppas att det blir snabbare./Janos

froderberg skrev:
Windows XP. Det funkade inte heller med 2000, men väl med 98.
Ok, SCSI kan bete sig mysko i xp. När jag körde 2000 hade jag en partition med 98 på vill jag minnas till min gamla scanner.
Men det finns fixar för det, inbillar jag mig.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto