Annons

Använda två datorer till Lightroom 2

Produkter
(logga in för att koppla)

svri00

Aktiv medlem
Jag håller på¨att utvärdera vilket program jag skall satsa på för att få ordning och reda bland mina bilder. Jag har testat Bridge, Lightroom, FastStone Image Viewer och nu håller jag på att testa GIMP och Microsofts Expression.
Vilken anser ni är bäst och isåfall varför?

Lightroom låg länge synnerligen bra till. Men nu till en fråga som kan fälla Lightroom. Jag har två datorer som jag vill kunna alternera mellan. En är en bärbar dator som jag kanske har med på resor osv. Till mina datorer kopplar jag en bärbar HD där jag har mina bilder (galet, jag vet, men å är det, jag har Backup).

När jag gör en förändring på något vis, säg att jag tar bort bilder som jag rejectat eller kanske gör en justering i Develop. Vad gör jag sedan när jag kopplar in den till min stationära dator och vill fortsätta där? Måste jag synka alla min 10 000 bilder varje gång om jag inte har koll på exakt vilka bilder jag manipulerat eller tagit bort. Arbetsflödet blir inte smigigt om jag för varje gång måste synka eller ännu värre exportera och importera och hålla på... *suck*

Så hur gör jag. Jag vill gärna använda Lightroom eftersom den kör CAmera Raw motorn och har så enormt mycket bra funktioner i att jämför bilder osv.

Hjälp mig att reda ut detta. Eller har du ett förslag på ett ännu grymmare program?

Det jag söker och som är absolut krav:
- Lätt att hantera filer, tas en fil bort i utforskaren skall den också försvinna i programmets vy (FastStone Viewer)
- Jämförelse mellan flera bilder (FastStone Viewer)
- Både labeling med färger och klassificering med stjärnor el motsv (Lightroom)
- Enkel inzoomningsfunktion (FastStoneViewer)

FastStonr är ett kanonprogram men det blir problem att man inte kan flagga sina bästa filer, den har bara en färgmarkering och man kan inte hantera EXIF eller IPTC.
 
Senast ändrad:
Om du lägger även Lightroom-databasen på den externa hårddisken så hänger alla ändringar med oavsett i vilken dator du pluggar in den.

Nackdelen är att LR skapar sina previews på samma ställe som du har catalog-filen, vilket kommer att sänka prestanda något.


Mvh
Anders
 
Det jag söker och som är absolut krav:
- Lätt att hantera filer, tas en fil bort i utforskaren skall den också försvinna i programmets vy (FastStone Viewer)
- Jämförelse mellan flera bilder (FastStone Viewer)
- Både labeling med färger och klassificering med stjärnor el motsv (Lightroom)
- Enkel inzoomningsfunktion (FastStoneViewer)

Jag tycker LR klarar av såväl zooming som jämförelser. Däremot sker ingen automatisk radering av filer som raderas utanför LR. Det är ju dock enkelt ordnat med en synkronisering då och då, eller så raderar man innifrån LR. Det är snabbt och smidigt tycker jag med "X" och sedan delete rejected.

Mvh
Anders
 
Tack för det Anders.
Var ligger LR-databasen som jag bör flytta över till min externa HD? Det är alltså en databas som LR använder för att visa bilderna i Library-vyn t ex? Vad heter databbasfilen?

Sedan låter man alltså de olika datorerna leta upp databasfilen och läsa den?
 
Tack för det Anders.
Var ligger LR-databasen som jag bör flytta över till min externa HD? Det är alltså en databas som LR använder för att visa bilderna i Library-vyn t ex? Vad heter databbasfilen?

Sedan låter man alltså de olika datorerna leta upp databasfilen och läsa den?
Under File > Catalog Settings > General finns det en knapp som heter Visa i utforskaren eller liknande som tar dig till platsen där katalogen ligger.

Ja, du har förstått helt rätt, din katalog ska ligga tillsammans med fotona (eller på ett annat sätt flyttas mellan datorerna) om du vill arbeta med den från olika datorer.

Ett annat alternativ för dem som inte släper alla sina bilder med sig med ändå vill arbeta från olika datorer är att skaffa sig en mindre bärbar disk eller en större USB sticka och lägga katalogen där. Se även en annan tråd med nästan identisk rubrik: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92017
 
Tack för det Anders.
Var ligger LR-databasen som jag bör flytta över till min externa HD? Det är alltså en databas som LR använder för att visa bilderna i Library-vyn t ex? Vad heter databbasfilen?

Sedan låter man alltså de olika datorerna leta upp databasfilen och läsa den?

Precis som sagts kan du hitta var den ligger genom att gå in programmet.

För att få den setup som du vill ha - gör så här:

Skappa en mapp på USB-Disken som du kallar "LightroomDB" och i den mappen "MinDatabas". Kopiera filen som du letat upp enligt ovan till denna mapp. Filen heter nog något i stil med Lightroom Catalog.lrcat eller liknande (har inte LR här). Om du vill kan du döpa om filen til MinDatabas.lrcat eller något annat (behåll ändelsen intakt).

Starta sedan LR, välj under arkiv "Open catalog" och välj filen som du la på USB-disken. Programmet kommer att startas om med denna databas och den kommer nu vara din default i fortsättningn och varje gång LR öppnas kommer den att vilja öppna denna.

När du är klar med dator 1, stäng ner LR, plugga ur disken, plugga i den i dator 2, öppna LR. Upprepa proceduren med File-Open Catalog och välj filen på USB-disken och du bör vara redo.

OBS! OBS! Se till att säkerhetskopiera databasfilen som nu ligger på USB-disken regelbundet. Du kan antingen göra det manuellt med kopieringsprogam, bat-fil eller liknande. Se dock till att exkludera preview-filerna - annars blir det segt.

Alternativt kan du använda den inbyggda backup-funktione i Lightrooom, MEN se då till att den backas till ett annat media än din USB-disk. Default är nämligen att den backas upp till samma ställe som originalet ligger - det går att ändra.

OBS! Allt taget ur minnet, har inte LR här.

En sak att tänka om man väljer att lägga sin databas på en usb-disk är att vara noga med att stänga ner LR först, sedan välja "säker borttagning" och först därefter plugga ur disken. Att rycka ur disken medan man har LR igång är nog inte att rekommendera!




Mvh
Anders
 
Skall väl tillägga att jag själv valt att ha min stationära dator som "huvuddator". Där har jag allt. På min bärbara har jag bara temporära grejor. När jag kommer hem från resa med den bärbara väljar jag "Export" as Catalog till USB-disk, går sedan över till huvuddatorn och väljer där "Import from catalog".

Det arbetssättet passar mig bättre.


Mvh
Ander
 
Jag tror det kan vara bra att se till att USB-disken får samma enhetsbeteckning på alla datorer den kopplas in på, annars kan LR bli förvirrat. Så är det i alla fall med Photoshop Elements som jag kör. Detta görs under Den här datorn - Hantera - Diskhantering.
 
Jag tror det kan vara bra att se till att USB-disken får samma enhetsbeteckning på alla datorer den kopplas in på, annars kan LR bli förvirrat. Så är det i alla fall med Photoshop Elements som jag kör. Detta görs under Den här datorn - Hantera - Diskhantering.
Helt rätt! Annars får man peka till rätt ställe när LR frågar efter katalogplats varje gång man kopplar disken till en ny dator.
 
Tack skall ni ha! Har snabbtestat principen på min bärbara (ute på resande fot) och det verkar ju fungera bra. Det verkar vara spiken i kistan för de andra programmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.