Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda tidningsurklipp i en fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

papperstrumpet

Aktiv medlem
Jag har planer på att göra en fotobok om en idrottsförening i min hemstad. Boken kommer att tryckas i några hundra exemplar och säljas för självkostnadspris.

Mycket av det materialet jag har nu är tidningsartiklar från 60- och 70-talet, det har jag tänkt att scanna in, men hur får jag använda det materialet? Vems godkännande behövs, den som har skrivit/fotograferat det eller tidningens? Hur länge gäller en sådan upphovsrätt?

Samt så har jag en hel del matchreferat, matchprotokoll, etc. Det vet jag inte vem som har skrivit, vad gäller för det?

Jag har läst runt lite och inte riktigt fått grepp om läget, någon som förklara för mig vad som gäller?

Tack!

Mycket av det materialet jag har nu är tidningsartiklar från 60- och 70-talet, det har jag tänkt att scanna in, men hur får jag använda det materialet? Vems godkännande behövs, den som har skrivit/fotograferat det eller tidningens? Hur länge gäller en sådan upphovsrätt?

Upphovsrätten gäller 70 år efter upphovsmannens död.
Du behöver förmodligen klartecken från både tidning och fotograf/reporter. Helt enkelt därför att upphovsrätten är uppdelad på den ekonomiska rätten och den ideella rätten. Den senare kan förklaras som upphovsmannens "veto-rätt", hon/han kan säga nej till återpublicering bara för att denne inte vill bli förknippad med klubben du skriver om eller projektet du genomför. Men det är väl sällan som folk är sådana.
Man har också skyldighet att försöka söka rätt på upphovsmannen, men det är ingen skyldighet in absurdum.

Samt så har jag en hel del matchreferat, matchprotokoll, etc. Det vet jag inte vem som har skrivit, vad gäller för det?

Ett referat har ju även det en upphovsman, så där gäller det att kolla. Matchprotokoll kanske inte är så där konstnärligt utformade, men mig veterligen finns det även där någon som har vad som kan kallas för upphovsrätt.

När det gäller tidningsartiklar ska du ta kontakt med tidningen.

Matchprotokoll har ingen verkshöjd och är därmed fria. Jag skulle tro att detsamma gäller i princip alla matchreferat också. Fast om du stöter på referat som är skrivna av någon med uppenbara litterära ambitioner kan det finnas skäl att ta kontakt med personen i fråga.

Matchprotokoll har ingen verkshöjd och är därmed fria.

Kanske totalt irrelevant och bara helsnurrigt; men jag kom ihåg att jag utgick från väderprognoser. De kan man ju tycka inte har någon verkshöjd eftersom det inte ligger så mycket "skapande" bakom detta, utan mer av bara avläsning av data och viss beräkning. (Hoppas jag slipper repressalier från SMHI:s samlade meteorologkår nu efter denna schablonartade beskrivning.) Dock visade det sig att väderprognoser har något slags skydd, dem kan man inte återge hur som helst. Analogt med detta finns det någon (institution) som är rättmätig innehavare av matchprotokoll också.
Men jag är fullt medveten om att jag är ute på djupt vatten...

Jag skulle tro att detsamma gäller i princip alla matchreferat också. Fast om du stöter på referat som är skrivna av någon med uppenbara litterära ambitioner kan det finnas skäl att ta kontakt med personen i fråga.

Någonstans när man skriver ett referat så krävs det att man väljer ut fakta och presenterar dem på ett begripligt sätt, så mer eller mindre per definition är ett referat en journalistisk produkt som skyddas av upphovsrätten.

Kanske totalt irrelevant och bara helsnurrigt; men jag kom ihåg att jag utgick från väderprognoser. De kan man ju tycka inte har någon verkshöjd eftersom det inte ligger så mycket "skapande" bakom detta, utan mer av bara avläsning av data och viss beräkning. (Hoppas jag slipper repressalier från SMHI:s samlade meteorologkår nu efter denna schablonartade beskrivning.) Dock visade det sig att väderprognoser har något slags skydd, dem kan man inte återge hur som helst.
Ja, det finns ju något som brukar kallas "tabellskydd" och jag kan iofs tänka mig att en väderprognos täcks av detta, eftersom den utgår från ganska omfattande insamling av data. Ett matchprotokoll däremot kräver ingen sådant insamlande och sammanställande.

Visst krävs det en viss insats av tankemöda för att få ihop ett vettigt matchreferat, men det betyder inte att det automatiskt når verkshöjd. Då krävs nämligen att det inte är sannolikt att en annan person i samma situation skulle kunna åstadkomma samma matchreferat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar