Annons

Använda SB-900 externt

Produkter
(logga in för att koppla)

Gusten_

Medlem
Hej!
Undrar om det är någon som vet om man kan använda Nikon SB-900 externt utan att utlösa sin egna blixt?

Kameran jag använder är en D90.

Mvh
Emil
 
Det bästa är väl att använda en separat blixtkontrollenhet, SU-800 tror jag visst den heter. Annars om det bara är det att du inte vill att den inbyggda blixten ska synas på bilden så finns det skydd som man kan täcka för blixten med som tar bort allt synligt ljus men inte det IR-ljus som den externa blixten triggas med.

Kanske nån erfaren användare av Nikons blixtsystem kan komma med mer info, jag har aldrig använt en SU-800 eller en SB-900, endast en SB-600 som jag triggat med den interna blixten på så låg effekt som möjligt.

E: Förstår inte vitsen med den grej jag tipsade om ovan. När jag klickade på länken ovan såg jag ett tips i översta kommentaren om hur man får blixten att inte påverka bilden, man lägger den i kommandoläge via menyn och väljer sen "--" för den interna blixten, inte M, TTL eller nåt annat alltså. Då fyras blixten av strax innan bilden tas och syns alltså inte på bilden. Enkelt! Bra, man lär sig nåt nytt varje dag. :) Provade nyss och det funkade. :)
 
Senast ändrad:
IR sändare kostar a 300:- och en liten slavtändare en hundring eller så. Det fungerar bra inomhus men inte ute i solljus tex. Eller skaffa en radiosändare och mottagare, finns billiga hos www.kaffebrus.com tex. Jag kör själv med radiosändare och tre mottagare så jag kan använda fler hotshoeblixtar utomhuis. Är väldigt spännande.
Man får ställa blixtstyrkan manuellt dock.
 
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SG-3IR
Den blockar allt ljus från den på din kamera, släpper bara fram ir-ljuset som triggar din externa blixt.
Annars finns ju radiosändare, både med och utan TTL. De utan är betydligt billigare förstås då det blir till att jobba med blixten i manuellt läge.

Kolla mitt inlägg ovan som jag redigerade lite. Denna pryl du länkar till är totalt onödig, i alla fall om man har en D90.
 
Kolla mitt inlägg ovan som jag redigerade lite. Denna pryl du länkar till är totalt onödig, i alla fall om man har en D90.

Totalt onödig håller jag inte med om, den får iaf ett par personer att inte blinka. Sen bidrar interna blixten på -- också, testa mot en spegel så får du se. Saknar tyvärr ljusmätare, men skulle gissa på 1/512. Inget som märks på lite avstånd om man inte har jobbiga reflekterande ytor.
 
Totalt onödig håller jag inte med om, den får iaf ett par personer att inte blinka. Sen bidrar interna blixten på -- också, testa mot en spegel så får du se. Saknar tyvärr ljusmätare, men skulle gissa på 1/512. Inget som märks på lite avstånd om man inte har jobbiga reflekterande ytor.

Okej, jag tror dig nu. Blev kanske lite för entusiastisk... Men effekten är som du säger i vilket fall som helst verkligen låg i det här läge , säkert tillräckligt låg för att i de flesta lägen inte ha nån betydelse (om den nu inte ökar risken för att folk blinkar, förstås).
 
Ställer man den interna blixten till -- så bidrar den "i princip" inte me något ljus till exponeringen. Rent krasst så blir det dock ett litet tillskott av ljus under exponeringen, men det är så litet att det i sig inte förmår lysa upp någonting egentligen. Däremot kan det synas i reflekterande ytor som speglar, glas, metall m.m.
 
SG-IR3 (IR-skölden) som länkats till tidigare kostar inte ens en hundring över disk på Scandinavian Photo, den släcker mycket effektivt den inbyggda blixten och påverkar inte CLS.
 
Använder Nikons CLS system väldigt ofta o har aldrig haft skydd framför interna blixten då den aldrig påverkat exponeringen. Självklart syns den om du slår framför spegelliknande ytor. Det fina är att du kan styra styrkan på de externa blixtarna via kameran. CLS är en funktion jag aldrig vill va utan.
 
Fotar man något blankt och vill ha blixtljus från sidan räcker ibland inte ens IR-skölden till för att ta bort ljuset från den inbyggda blixten när den är ställd i commanderläge och i - - läget.

Visst spelar det ingen roll på långt håll eller t.ex. något av tyg, men det finns absolut anledning att ha en SG-IR3 i andra fall.

Vill ni se vilken påverkan den har, ta en bild helt utan blixt och sedan en bild med den inbyggda blixten på - - så får ni se :)
 
Sådär

Nu har ni en bild där man tydligt ser hur den inbyggda blixten ter sig när man använder den i commandläge, inställd på att inte slå av. ( - - läge)

Den reflekteras i vilket fall men ger inte ett betydande blixtljus...

Använder Nikons CLS system väldigt ofta o har aldrig haft skydd framför interna blixten då den aldrig påverkat exponeringen. Självklart syns den om du slår framför spegelliknande ytor. Det fina är att du kan styra styrkan på de externa blixtarna via kameran. CLS är en funktion jag aldrig vill va utan.

Hur styr man styrkan på den extrena blixten via kameran? Har funderat på det :)
 

Bilagor

  • 100816_5404.jpg
    100816_5404.jpg
    8.1 KB · Visningar: 295
Hur styr man styrkan på den extrena blixten via kameran? Har funderat på det :)

Vad har du för modell?

På D200-D300 går man in på Anpassningsmeny - Gaffling/blixt - Blixtläge för inbyggd blixt . Där väljer man Kommandoläge och ställer in den inbyggda blixten och de två blixtgrupperna (A och B) man kan använda samtidigt.

Den inbyggda blixten och de båda grupperna kan oberoende ställas in på av, TTL och M. Dessutom kan kompensation väljas i alla lägen.
 
Vad har du för modell?

På D200-D300 går man in på Anpassningsmeny - Gaffling/blixt - Blixtläge för inbyggd blixt . Där väljer man Kommandoläge och ställer in den inbyggda blixten och de två blixtgrupperna (A och B) man kan använda samtidigt.

Den inbyggda blixten och de båda grupperna kan oberoende ställas in på av, TTL och M. Dessutom kan kompensation väljas i alla lägen.


Jag har en D300s. Det första känner jag till, alltså hur man ställer in den inbyggda blixten för att endast avfyra den externa. Kollade lite i mina inställningar nu och förstod hur man ställde in styrkan.

Tack för tipset! Vet att det finns en väldigt bra film om CLS från Nikon. Google is your friend i detta fallet!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.