Annons

Använda reflektorskärmar utan assistent

Produkter
(logga in för att koppla)

johanu

Aktiv medlem
Hur gör ni när ni är ute och fotar och behöver använda en reflektorskärm? Använder ni stativ eller har ni andra hyss för er? De hopvikbara man köper har inga fästen vad jag vet.
Jag bara undrar och det är kanske fler som gör det.

god fortsättning.
/Johan
 
Tjena Johan.

Jag köpte mig en reflexskärm på 95cm... sån rund hopvikbar sak... jag brukar ställa den emot en pall på golvet, eller på en stol så den kommer upp lite... så använder jag dom utan "fästen"...
 
det finns även en från lastolite som har ett handtag, lite mer trekantig än riktigt rund, men funkar utmärkt att hålla i ena handen (om man tar relativt nära på modellen...)!

/Karin
 
www.photax.se
Välj `studio` i menyn. Sedan väljer du `reflexskärm`. Scrolla ner lite så hittar du en reflektorhållare. Funkar jättebra tycker jag.

Finns säkert hos andra handlare också.
 
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=3205504

Använder reflektorhållare av typen enligt länk ovan (dock är min köpt på annat ställe för billigare peng). Monteras på vanligt belysningsstativ.

Lite problematiskt utomhus dock, beroende på vind och ifall marken lutar kraftigt, den snabbjusterade kulleden är rätt vek! Har en gång dragit av själva vredet som är av plast, men köpte ett nytt och skruvade dit.
Likaså är det väldigt vinskänsligt och stativet blåser lätt omkull. Lurar på att fixa nå'n sandbag eller ha med tältpinnar för bättre säkring.

Det finns en dyrare variant från Lastolite som har metallvred. Den känns klart mer gedigen och tar mindre plats hopfälld.

(Lyckades tyvärr slarva bort en sådan vid en plåtning ute på en åker)..!!! >.<


Fler tips på bra hållare vore nice. Å även trix för bra montage on location utan assistent!
 
Kamerastativ är ypperliga reflektorhållare. Variabel höjd, stadiga, fulla med ställen att hänga fast dem på (de flesta reflektorer har en ögla), tre-benskonstruktionen gör att reflektorn kan luta mot 2 punkter och därmed inte wobbla i vinden...

Annars finns ju freesbymetoden. Kasta reflektorn rakt upp i luften och plåta i rätt ögonblick innan den slår i backen. ;)
 
"Använder ni stativ eller har ni andra hyss för er?"

Haru ingen fantasi?
Använd din hund, bind upp reflektorskärmen på hundens rygg, om du nu inte har hund, ta julgranen till hjälp!
 
davidbicho skrev:
Annars finns ju freesbymetoden. Kasta reflektorn rakt upp i luften och plåta i rätt ögonblick innan den slår i backen. ;)

Det måst jag testa. Har inte insett att man kan göra fotohobbyn til sport. Själv har jag använt en mer lugnare och mer förutsägbar metod. Jag gör mig själv till min egen assistent.

Riggar kameran på stativ och fjärrutlöser den. Då kan jag själv hålla i reflektorn.
 
Om man har en väldigt liten reflektorskärm till makrofoto o dyl, så kan man använda ett sånt här stativ som finns på Clas Ohlson. :eek:) Liknande produkt finns också hos Jula och förmodligen på andra liknande ställen.

... och kan man "kasta kameror" så kan man väl kasta reflektorskärmar! ;o)
 
davidbicho skrev:
Annars finns ju freesbymetoden. Kasta reflektorn rakt upp i luften och plåta i rätt ögonblick innan den slår i backen. ;)

jag brukar hålla i reflektorn, men kasta kameran med tidutlösare så att den tar i rätt höjd och ögonblick. mkt bra resultat…_;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.