Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda kantljuset

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har läst i Lennart Nilssons och Ulf Sjöstedts bok - porträttfotografering (http://www.ateljemarie.se/index_koposalj.htm).

I den nämner dem att de aldrig använder tex en softbox "rakt på" utan använder endast kantljuset som kommer från den och låter ljuset bara passera modellen.

Jag undrar om ni har testat det sättet eller om det är något man behöver tänka på extra mycket då. Enligt bilderna använder dem heller väldigt sällan upplättningsljus iform av blixt utan av reflektor istället.

/ Marcus
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    8.6 KB · Visningar: 351
Principen är precis som i ditt exempel.

Viktigt att tänka på är det ljus som softboxen skickar mot reflektorn (i ditt exempel) - Se till att det inte studsar runt i studion
Viktigt dessutom att skärma av ströljus mot kameran.
Båda sakerna gäller ju för all fotografering men är kanske extra viktigt här.

Lycka till.
 
Ja, jag glömde att rita en liten skärm mellan softboxen och kameran.

Har du provat att låta ljuset stryka modellen så som ritningen visar eller brukar du oftast peka softboxen någorlunda på (tex 45 grader från kameran)?

/ Marcus
 
Metodiken jag använder är denna.
Tänk dig först att du vrider softboxen (mot kameran) så att inget ljus faller på modellen. Därefter vrider du tillbaka så att du får ljus på modellen men inte mer.
 
PatrikJansson skrev:
Metodiken jag använder är denna.
Tänk dig först att du vrider softboxen (mot kameran) så att inget ljus faller på modellen. Därefter vrider du tillbaka så att du får ljus på modellen men inte mer.

Om vi tittar på exemplet och antar att modellen tittar rakt in i kameran. Menar du då att man ska vrida tillbaks ljuset, så det precis börjar falla på modellen eller ska man vrida så att hela hennes högra sida ha ljus?

Eller menar du att det är viktigt att inte låta ljuset komma på bakgrunden?

/ Marcus
 
Sorry om jag var oklar.

Menade att du vrider tillbaka så mycket som du vill. Alltså vill du bara ha ljus på näsan ljussätter du näsan. Men vanligtvis så ljussätter man väl hela ansiktshalvan (t.o.m. örat) eller även håret också.

Tänk också på att "kantljustekniken" inte bara kan användas med ljuset från sidan.
Hur förklarar jag detta i ord...
I ditt exempel kommer du ju att få ett sidljus av blixten och en upplättning med reflexskärmen.
Om du däremot har blixten i 45grader får du ett 45graders ljus med en mindre tydlig nässkugga.

Om bakgrunden belyses eller inte är en smaksak. Det är dock svårare att använda huvudljuset med softboxen till bakgrundsljus om man änvänter kantljustekniken.
 
Ja, jag har också tänkt på det där med nässkuggan. I boken säger de att man ska sänka blixtens styrka ganska mycket och placera softboxen ca 30-60 cm från modellen. Även om man då placerar reflexskärmen från ett lika stort avstånd fast på andra sidan, så får ju ljuset färdas ganska mycket och reflexskärmen reflekterar ju inte så mycket heller. Jag tycker att man borde få en riktigt ljus och en riktigt mörk sida.

Men, men. Man får väl ta och bränna lite film någon kväll och se hur det blir.

/ Marcus - som skulle vilja ha ett digitalbakstycke ibland.
 
Anledningen till att ha den nära modellen är samma anledning som man har att använda softbox, paraply etc. Stor ljuskälla nära objektet.
Förutsättningen är att man kan skruva ner blixtstyrkan rejält.

En softbox på långt avstånd som slås rakt på objektet ger ungefär samma ljus som ett paraply.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.