Advertisement

Annons

Använda JPEG som default istället för NEF i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

VegaNass

Aktiv medlem
Mors!

Klämmer vidare på LR för att se om det kanske passar in i mitt flöde ändå. Bra funktion att LR stackar NEF+JPEG. Dock skulle jag vilja kunna välja att alltid jobba med JPG ända tills _jag_ vill annat. Just nu verkar det som att LR använder NEF i första hand.

Någon som vet något om detta? Om det går att lösa så är nog LR mitt val av program. Jag kommer då inte behöva min importrutin som jag pratar om i den här tråden (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=105267).

Anledningen till att jag vill jobba i JPEG primärt är för att jag i min D300 har en Picture Control som jag är väldigt nöjd med. Den funkar till i princip allt mitt vardagliga fotande och ger . Jag vill främst katalogisera, göra bildspel (kanske) och skicka till Crimson. Jag tänkte använda mina JPEG till det för dom kommer bra ut ur D300:an. Jag fotar alltid NEF+JPEG (Large+Fine) och jag vill "bara" ha NEF som ett digitalt negativ _om_ jag vill göra några större justeringar som kräver bättre förlaga.

Så, är det någon som kan svara på hur man får LR att använda JPEG primärt om man har både NEF+JPEG av samma bild i samma katalog?

Tack på förahnd,
Fredrik
 
Anledningen till att jag vill jobba i JPEG primärt är för att jag i min D300 har en Picture Control som jag är väldigt nöjd med. Den funkar till i princip allt mitt vardagliga fotande och ger . Jag vill främst katalogisera, göra bildspel (kanske) och skicka till Crimson. Jag tänkte använda mina JPEG till det för dom kommer bra ut ur D300:an. Jag fotar alltid NEF+JPEG (Large+Fine) och jag vill "bara" ha NEF som ett digitalt negativ _om_ jag vill göra några större justeringar som kräver bättre förlaga.

Hej igen i nya tråden!
Förstår att du gillar att få färdiga bilder ur kameran. Grejen är att du kan göra samma sak med råfiler och LR. I Develop-modulen kan du skapa presets som du kan använda på dina råfiler när du importerar dem till LR. Så du får råfilerna att se precis lika färdiga ut som jpg-bilderna.
 
Hej igen i nya tråden!
Förstår att du gillar att få färdiga bilder ur kameran. Grejen är att du kan göra samma sak med råfiler och LR. I Develop-modulen kan du skapa presets som du kan använda på dina råfiler när du importerar dem till LR. Så du får råfilerna att se precis lika färdiga ut som jpg-bilderna.

Fast då kommer inte bildkontrollerna från kameran med. Antingen får man fota dubbelt RAW (NEF) + jpg (large, fine) direkt i kameran eller konvertera RAW med ngt av Nikons program (Capture NX2 eller ViewNX, den senare gratis). LR funkar sedan bra att katalogisera kors och tvärs, göra bildspel etc etc. Men går det inte att filtrera ut på jpg så att dessa används i st f RAW?
Joakim
 
En work-around kan ju vara att bara importera JPG-bilderna till Lightroom. Sen sorterar man ut de bilder där RAW-filen behövs och importerar dem istället. Kanske?

Jag funderar själv i liknande banor för mina egna vardagsbilder där jag fotar i RAW+JPG och där de flesta bilder faktiskt duger som de är i JPG, men där ett fåtal behöver en RAW-konvertering istället.
 
Jag har ingen erfarenhet av att jobba med RAW och JPG versioner samtidigt, men vilken inställning har du på preference-import, treat JPG files next...

Om den är ibockad borde du väl kunna använda ett library filter på filtyp och på så vis jobba endast med JPG bilderna.

Annars verkar väl Roberts förslag vara det naturliga, importera endast JPG. Om du verkligen behöver RAW-filen, importera den då vid det tillfället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.