Annons

Använda GFX50R med adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

penil

Medlem
Jag har nyligen fått hem en Fujifilm GFX50R som jag håller på att lära mig. Tänkte använda adapters så att jag även kan använda mina Hasselblad och Leica-objektiv. Har köpt en adapter till M-objektiv. Fick ställa in kameran till att ”fota utan objektiv” för att få den att funka. Bländarvärdet får jag ju såklart inte upp på displayen/sökaren. Men jag upplever att jag inte kan se att skärpan ändras på displayen/sökaren när jag fokuserar.
”Fokuseringshjälpen” kvadraten som blir grön när jag har fokus fungerar inte heller. Är det så illa att jag måste använda avståndsskalan på mina objektiv, eller gör jag något fel!
 
Ställ in kameran i Manuell fokus-läge (oklart hur du gör det med 50R), då får du tillgång till den typ av hjälp du angivit för manuell fokus, typ focus peaking, eller "split screen" etc.
 
Ställ in kameran i Manuell fokus-läge (oklart hur du gör det med 50R), då får du tillgång till den typ av hjälp du angivit för manuell fokus, typ focus peaking, eller "split screen" etc.
Tack för svar!
Manuell fokus ställer man in med en spak. Det känns som det är någon mer inställning jag måste göra i menyn. Fortsätter läsa manualen!
 
Sökaren är inte tillräckligt högupplöst för att fokusera exakt utan att förstora bilden, så du får programmera en knapp till just förstoring. Default tror jag är att trycka in det bakre vredet. Jag ändrade till knappen på framsidan istället som är lättare att komma åt.
Edit: Du borde ju dock se på ett hum var skärpan hamnar. Kolla diopter-inställningen bredvid sökaren så den är vettigt inställd för ditt öga (kika "avslappnat" på texten i sökaren och vrid på ratten tills det ser skarpt ut).

I övrigt bör du inte vänta dig alltför mycket av M-objektiv på den större sensorn, eftersom de i regel bara har en bildcirkel som precis räcker för småbild.
 
Om objektivet har elektroniskt styrd manuell focus (focus by wire) kanske den inte fungerar med en ful-adapter ( kom att tänka på det eftersom du sa att bilden inte ändrade sig när du fokuserade). Har du provat med ett mekaniskt objektiv (eller af-objektiv med mekanisk manuell focusinställning)?
 
Tack för svar, jag ska prova med era förslag ikväll. Hade inte tänkt använda den med M-objektiv, men adaptern var mycket billigare och enklare att få tag på än adaptern jag behöver till mina Hasselblad/Zeiss objektiv. Så jag tänkte prova med denna först. Hade tänkt använda den för att skanna negativ, så att jag kan fortsätta använda min M3 och 503:a. Min första kamera med bara elektronisk sökare, inte särskilt imponerad jämfört med att titta genom en M-Leica. Men bilderna blir ju fantastiskt bra!
 
Om objektivet har elektroniskt styrd manuell focus (focus by wire) kanske den inte fungerar med en ful-adapter ( kom att tänka på det eftersom du sa att bilden inte ändrade sig när du fokuserade). Har du provat med ett mekaniskt objektiv (eller af-objektiv med mekanisk manuell focusinställning)?
Leica M-objektiv saknar naturligtvis elektronik och är helt mekaniska. Det var ett sådant som Peter testade med.
 
Sökaren är inte tillräckligt högupplöst för att fokusera exakt utan att förstora bilden, så du får programmera en knapp till just förstoring. Default tror jag är att trycka in det bakre vredet. Jag ändrade till knappen på framsidan istället som är lättare att komma åt.
Edit: Du borde ju dock se på ett hum var skärpan hamnar. Kolla diopter-inställningen bredvid sökaren så den är vettigt inställd för ditt öga (kika "avslappnat" på texten i sökaren och vrid på ratten tills det ser skarpt ut).

I övrigt bör du inte vänta dig alltför mycket av M-objektiv på den större sensorn, eftersom de i regel bara har en bildcirkel som precis räcker för småbild.
Sökaren är inte tillräckligt högupplöst för att fokusera exakt utan att förstora bilden, så du får programmera en knapp till just förstoring. Default tror jag är att trycka in det bakre vredet. Jag ändrade till knappen på framsidan istället som är lättare att komma åt.
Edit: Du borde ju dock se på ett hum var skärpan hamnar. Kolla diopter-inställningen bredvid sökaren så den är vettigt inställd för ditt öga (kika "avslappnat" på texten i sökaren och vrid på ratten tills det ser skarpt ut).

I övrigt bör du inte vänta dig alltför mycket av M-objektiv på den större sensorn, eftersom de i regel bara har en bildcirkel som precis räcker för småbild.
Det funkade med att trycka in det bakre vredet så blev det förstorat. När jag tycker det är ”rätt” fokuserat stämmer det dock inte riktigt med avståndsskalan på objektivet. Kan man få fokuseringshjälpen (den flyttbara kvadraten) i kameran att funka tro?!
 
Det funkade med att trycka in det bakre vredet så blev det förstorat. När jag tycker det är ”rätt” fokuserat stämmer det dock inte riktigt med avståndsskalan på objektivet. Kan man få fokuseringshjälpen (den flyttbara kvadraten) i kameran att funka tro?!
Kan nog vara adaptern som gör att avståndsskalan inte stämmer helt. Men det spelar ju ingen större roll för du får ju ändå fångat det som du ser!
Skulle inte tro kvadraten funkar när man använder helmanuella gluggar, men det kanske någon annan har koll på.
 
Det funkade med att trycka in det bakre vredet så blev det förstorat. När jag tycker det är ”rätt” fokuserat stämmer det dock inte riktigt med avståndsskalan på objektivet. Kan man få fokuseringshjälpen (den flyttbara kvadraten) i kameran att funka tro?!
Som Robin skriver här ovan så stämmer inte skalan för att adaptern inte har exakt rätt tjocklek. De brukar vara lite för tunna med flit, för att precis alla objektiv ska kunna fokusera till oändligt (optiskt då).

Det du kan göra om du vill använda skalan är att fokusera på nåt "oändligt" långt borta med sökaren. Sen kollar du på objektivet var oändlighetssymbolen är, och sätter en liten tejpbit där på motstående (stationära) del av objektivet finns. Förmodligen en skvätt vid sidan av plutten som normal används för avståndsmarkering. Den nya markeringen kommer då att stämma för alla avstånd på fokusringen.

Tror inte det finns nåt sätt att få "fokuskonfirmering" som man kan på vissa spegelreflexkameror, nej. Inte ens med Fujis egna objektiv.
Du får helt enkelt förstora eller kolla efter det "flimmer" som kan uppstå i sökarbilden när något är i fokus, för att det är lite skarpare och skapar interferens.
Det finns focus peaking också förstås, men personligen tycker jag inte att det är tillräckligt noggrant.

Edit: Förresten... Ett tips för objektiv som vinjetterar lite väl mycket för 44x33 mm är att prova det kvadratiska beskärningsläget. 33x33 är fortfarande större än 24x36 och avsevärt större än 24x24 om man hade jämfört med en kvadrat på småbild. Blir ett rätt unikt "sensorformat".
 
Senast ändrad:
Det gör inte så mycket att avståndsskalan inte stämmer! Men efter att sett på youtube en Kanadensare använda en GFX med adapter till en gammal Pentax645-lins (tror jag att det var) till att fota negativ med så blev jag sugen på att prova själv. Tänkte att då hade det varit praktiskt att få hjälp med fokuseringen, då jag själv tänkte använda en icke Fuji-lins.
 
Det gör inte så mycket att avståndsskalan inte stämmer! Men efter att sett på youtube en Kanadensare använda en GFX med adapter till en gammal Pentax645-lins (tror jag att det var) till att fota negativ med så blev jag sugen på att prova själv. Tänkte att då hade det varit praktiskt att få hjälp med fokuseringen, då jag själv tänkte använda en icke Fuji-lins.
Den kanadensaren är ibland lite väl positiv till gamla objektiv, så även om han säger en del vettigt bör man ta det med en nypa salt. ;-)
Just makroobjektiv brukar vara rysligt bra även om de har många årtionden på nacken. Tänk dock på att GFX-kamerorna har ett bunt riktigt tjockt glas framför sensorn som kan påverka saker som huruvida skärpeplanet är plant. Och det måste det vara om man ska fotografera av negativ, som ju är synnerligen plana.

Är du ute efter gamla makron så kan du kika efter Mamiya 645-gluggar också. Tror det finns 80, 120 och möjligen 150 eller 200 mm med bra närgräns. Standard-telena har dock fullständigt usel närgräns jämfört med allt för småbild.
Småbildsobjektiv kan också funka om förstoringsgraden är tillräckligt hög, då bildcirkeln ökar i diameter ju närmare man fokuserar (åtminstone med objektiv där hela den optiska cellen rör sig i unison). Men, till slut kan istället bajonetten eller baffeln "skymma sikten".
 
Jag har ett Zeiss cfi Makro-Planar 120/4 till min Bladare, närgräns 0,8m. Det är därför jag börjat fundera på om det skulle vara möjligt att använda GFX:n (med adapter och någon mellanring) till negativfotografering utan att investera i en Fuji-lins.
 
Jag har ett Zeiss cfi Makro-Planar 120/4 till min Bladare, närgräns 0,8m. Det är därför jag börjat fundera på om det skulle vara möjligt att använda GFX:n (med adapter och någon mellanring) till negativfotografering utan att investera i en Fuji-lins.
Det gör det säkert. Jag vet inte exakt vad det är för objektiv, men om det är till 645-systemet så kanske det har elektronisk bländare (och centralslutare), och då behöver du antagligen en elektronisk adapter. Såna är tyvärr oftast väldigt dyra.
Äldre gluggar för 6x6 däremot är alltid mekaniska, om jag inte tar fel.
 
Det gör det säkert. Jag vet inte exakt vad det är för objektiv, men om det är till 645-systemet så kanske det har elektronisk bländare (och centralslutare), och då behöver du antagligen en elektronisk adapter. Såna är tyvärr oftast väldigt dyra.
Äldre gluggar för 6x6 däremot är alltid mekaniska, om jag inte tar fel.
Det gör det säkert. Jag vet inte exakt vad det är för objektiv, men om det är till 645-systemet så kanske det har elektronisk bländare (och centralslutare), och då behöver du antagligen en elektronisk adapter. Såna är tyvärr oftast väldigt dyra.
Äldre gluggar för 6x6 däremot är alltid mekaniska, om jag inte tar fel.
Ingen elektronik i c-objektiv! Kanske får investera i en adapter och testa, synd att det inte finns någon att köpa i Sverige!
 
Hasselbad V-serien, c-objektiv. Den adaptern från”Kaffebrus” har varit ”på väg in” länge nu….!
 
Du får göra som alla andra och köpa på Ebay eller Amazon. :) Eller kanske från nån tysk fotofirma. Att försöka hitta vettiga saker i butik i Sverige är ofta rätt hopplöst.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar