Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda extern blixt med 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

knickedick

Medlem
Jag har precis köpt en 7D, och försöker använda min 430ex externt till kameran.
Jag har startat blixten och satt den i slav-läge och ställt den en bit bort från kameran (ca. 50 cm), och när jag ska gå in i extern blixt-menyn i kameran så står det "Den här menyn kan inte visas. Inkompatibel blixt eller avstängd blixt."
Vad gör jag för fel? Är extrem nybörjare på externa blixtar.

Tacksam för seriösa svar!! :)
 
Jag har precis köpt en 7D, och försöker använda min 430ex externt till kameran.
Jag har startat blixten och satt den i slav-läge och ställt den en bit bort från kameran (ca. 50 cm), och när jag ska gå in i extern blixt-menyn i kameran så står det "Den här menyn kan inte visas. Inkompatibel blixt eller avstängd blixt."
Vad gör jag för fel? Är extrem nybörjare på externa blixtar.

Tacksam för seriösa svar!! :)

Den menyn är för att ändra inställningarna i blixten när du har den monterad i blixtskon.
 
Egentligen så står allt detta i manualerna till både kameran och blixten, men eftersom du inte har läst dessa så måste du fälla upp den inbyggda blixten på kameran, ändra externa blixten så den fungerar som slav och ställa in resten i interna blixtens meny på kameran.

/ Magnus
 
Egentligen så står allt detta i manualerna till både kameran och blixten, men eftersom du inte har läst dessa så måste du fälla upp den inbyggda blixten på kameran, ändra externa blixten så den fungerar som slav och ställa in resten i interna blixtens meny på kameran.

/ Magnus


Nu har jag fått igång det, men kan man på något sätt göra så att den interna blixten inte avfyras, så att den externa blir enda blixtenhet?
 
Egentligen så står allt detta i manualerna till både kameran och blixten, men eftersom du inte har läst dessa så måste du fälla upp den inbyggda blixten på kameran, ändra externa blixten så den fungerar som slav och ställa in resten i interna blixtens meny på kameran.

/ Magnus

Jag hade faktiskt lite problem även om jag hade läst manualen, men när jag kom på den (logiska?) lösningen att man skulle hålla inne zoom knappen på blixten i två sekunder för att ändra den till slavläge fungerade allt bra sedan. (Jag har en 580 EXII men antar att de är rätt lika)

Fäll som Magnus skriver upp den interna blixten och gå sedan in i menyerna. Inte under extern blixt - den kommer du inte åt när den inte sitter på kameran - utan under intern (tror jag det står). Där finns olika lägen att välja. Du ser symboler för den externa och eller interna blixten. Det går alltså att fota med den externa och bara styra med den interna. Luras dock inte av att den interna sänder en förblixt. Den påverkar inte exponeringen, den är bara till för mätning och kommunikation med den externa.
 
Nu har jag fått igång det, men kan man på något sätt göra så att den interna blixten inte avfyras, så att den externa blir enda blixtenhet?

Ja.

Har du manualen? Läs den, blixtstyrningen är ju ganska komplex så det är nog lättare att du läser där än att folk här skall försöka upprepa vad som står där.
 
Jag hade faktiskt lite problem även om jag hade läst manualen, men när jag kom på den (logiska?) lösningen att man skulle hålla inne zoom knappen på blixten i två sekunder för att ändra den till slavläge fungerade allt bra sedan. (Jag har en 580 EXII men antar att de är rätt lika)

Fäll som Magnus skriver upp den interna blixten och gå sedan in i menyerna. Inte under extern blixt - den kommer du inte åt när den inte sitter på kameran - utan under intern (tror jag det står). Där finns olika lägen att välja. Du ser symboler för den externa och eller interna blixten. Det går alltså att fota med den externa och bara styra med den interna. Luras dock inte av att den interna sänder en förblixt. Den påverkar inte exponeringen, den är bara till för mätning och kommunikation med den externa.

Ah, tack så mycket. Jag lurade mig själv och trodde båda blixtarna (externa + interna) avfyrades samtidigt.
TACK för svaren!
 
De avfyras förvisso samtidigt - annars skulle den externa blixten inte veta när den ska tända. Men om du ställer fjärrstyrningen till att bara använda den externa, kommer den interna att blixtra väldigt svagt. Du ser det i speglande ytor och om du står nära något ljust med stor bländare och högt ISO. Annars inte.
 
De avfyras förvisso samtidigt - annars skulle den externa blixten inte veta när den ska tända. Men om du ställer fjärrstyrningen till att bara använda den externa, kommer den interna att blixtra väldigt svagt. Du ser det i speglande ytor och om du står nära något ljust med stor bländare och högt ISO. Annars inte.

Helt riktigt - jag var lite otydlig.
 
*bump*

Inser att den här tråden är lite gammal nu,
men jag har en 7D som jag nyligen börjat försöka använda en 430EX II med och styra trådlöst, och det funkar ju fint, MEN...

... Finns det någon möjlighet att jag kan styra min 430EX II trådlöst med min gamla Sigma EF-500 (Ej Super) ... monterad på kameran?

Vad jag menar är alltså att jag vill montera min Sigma EF-500 på kameran, och när DEN avfyrar, få 430EX:an att avfyras trådlöst..

Gjorde ett snabbt försök, men det funkade inte..

Anledningen är bostadsfotografering, där jag behöver styrkan från en extern blixt från kameran, och gärna en annan, trådlös i mörka rum längre bort..

Jag har ju klarat mig utan det rätt länge, men jag hade velat få detta att funka utan att behöva köpa ännu en Canon-blixt och kassera min gamla trogna Sigma-kompis..

Någon som vet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.