Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda en mycket gammal kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Hampus

Aktiv medlem
Har en gammal Zeiss Nettar 515/16 från runt 30/40-talet hemma och tänkte att det kunde vara kul att testa om det går att fotografera med den. Problemet är bara vilken film som skall användas. Efter lite letande på Internet så har jag hittat att man skall använda "120 rullfilm". Är det samma typ av 120-film som vi har idag? Kan jag t.ex. köpa mig lite T-Max film och förvänta mig att det kommer fungera?

Skulle vara himla kul att testa min prydnadsak :)

Det bör funka

Jag har själv ett antal gamla kameror från min morfar, allt från lådkameror till såna med en liten bälg längst fram. Jag tror att det kommer att funka med vanlig 120 film, jag provade i mina och det passade, fast det blev inget resultat efter framkallning, men det var nog kamerans fel, eller mitt.

Det är bara att prova kostar ju inte så mycket....

Lycka till / Fredrik..

Japp, Nettar 515 går på 120 oktan, och det är samma som används i alla moderna mellanformatare.

Du får ut 16 bilder i format 6x4,5 och om objektivet inte är mögligt och exponeringstiderna korrekta så blir det nog riktigt trevliga bilder.

Ja, nu har jag köpt lite film och det verkar fungera perfekt. Men för att se resultatet så behöver filmen så klart framkallas. Jag har inga egna grejer så det får bli ett fotolabb. Hur tar jag dit filmen? Är det bara att snurra upp den på rullen igen och sätta en bit tape eller något? Hur skall jag göra?

Det verkar som om man vet mindre och mindre ju mer man lär sig...

Det är bara att veva in den på spolen, snurra filmuppdragaren ett gäng rutor förbi den sista exponeringen. Öppna sen bakstycket och ta ut filmen. Håll om spolen med fingrarna så den inte spolar upp sig och leta nu efter en liten pappersremsa med frimärksklister på. Slicka på remsan och snurra den runt spolen. Klart!

Tejpen är alltså "inbyggd".

Ah, smart. Skall nog kunna bli riktigt bra det här med lite tur. Bra att jag köpte flera rullar ;)

Jag köpte en Nettar 515/2 av en gubbe för ett tag sen. Den ger bilder som är 6x9cm med vanlig 120-film.

Stativfästet sitter dock lite knäppt till för liggande bilder :( men med lite vilja så funkar det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar