Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda Canon 580 EX trådlöst

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Jag har läst igenom manualen till min nya blixt, en Canon Speedlite 580 EX, nu ett antal gånger. I alla fall sektionen i manualen där de beskriver hur man ska göra för att utlösa blixten trådlöst. Manualen beskriver dock inte hur man ska gå tillväga för att utlösa blixten utan en master på kameran. Alltså bara använda en (1) blixt.

Går det inte att fjärrutlösa blixten utan extra tillbehör till min EOS 20D? Om det ska gå, hur ska jag göra? Kan ni guida mig? Eller om ni har en manual i pdf eller liknande så vill jag jättegärna lära mig hur man gör!

Hjälp uppskattas från er som kan. :)
 
Det går ej att fjärrutlösa din blixt utan en annan 580EX eller en ST-2. Finns ganska färska inlägg om samma ämne som du efterfrågar.

Robert
 
silfver skrev:
Hej!

Jag har läst igenom manualen till min nya blixt, en Canon Speedlite 580 EX, nu ett antal gånger. I alla fall sektionen i manualen där de beskriver hur man ska göra för att utlösa blixten trådlöst. Manualen beskriver dock inte hur man ska gå tillväga för att utlösa blixten utan en master på kameran. Alltså bara använda en (1) blixt.

Går det inte att fjärrutlösa blixten utan extra tillbehör till min EOS 20D? Om det ska gå, hur ska jag göra? Kan ni guida mig? Eller om ni har en manual i pdf eller liknande så vill jag jättegärna lära mig hur man gör!

Hjälp uppskattas från er som kan. :)

Hej !
Jag har själv en 580EX, såvitt jag vet så kan man bara utlösa den från en annan 580EX, eller en ST14 (tror jag att den heter), det är ingen blixt utan bara en manick för att utlösa blixten. Sedan borde det gå att utlösa blixten från en Pocket Wizard också, jag har en sådan men har inte testat. Så tyvärr utan manick tror jag inte det går, om det inte finns ngt "hack" eller softvaramodifiering på internet.

Man tycker ju att man skulle kunna utlösa från inbyggda blixten på 20D, om man satte 580EX i "slave mode", men jag har testat och inte fått det att fungera. Svagt av Canon, men säkert lika dåligt hos andra tillverkare (duckar (;>)) )
 
Du måste använda en Canon 550EX blixt, Canon 580EX blixt eller en Canon ST-E2 trådlös styrenhet.

-- Nicke
 
R.Hammar skrev:
Det går ej att fjärrutlösa din blixt utan en annan 580EX eller en ST-2. Finns ganska färska inlägg om samma ämne som du efterfrågar.

Robert
Sökte men hittade inget. Ber om ursäkt för det.

Det var ju jäkligt synd att man måste köpa ännu mer grejer då... Nikons D70 klarar ju av sånt där. Varför har inte Canon en sån funktion? :(

r/ 3000 spänn till...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.