Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda blixt vid sidan av kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

erikmansson

Medlem
Hej!

Här kommer kanske en dum fråga men jag hoppas att någon har ett svar.

Jo jag har en Canon EOS 350D och en Sigma EF-500 DG ST (BLIXT). Men varken kameran eller blixten har något uttag för en kabel. Min fråga lyder, vad behöver jag för att kunna koppla ihop blxten med kameran? Så att jag kan använda den vid sidan om och rikta blixten från ett annat håll.

Tack på förhand för era svar!

Mvh
Erik Månsson

-Catherine- skrev:
Rätta mig om jag har fel, men med den lösningen så kan man väl inte använda blixtautomatik? Du måste väl köra helt manuellt då väl?

Okej, det visste jag inte!

Men finns det inget annat alternativ än Canon's egna "svindyra" (ursäkta) förlängingskablar(TTL-kablar)? jag förstår inte hur de kan vara så dyra... men om någon har nåt förslag på en billigare lösning vore det toppen!

Tack än en gång för ett snabbt svar!

//Erik Månsson

varför inte helt sonika köpa en helt ny blixt, förslagsvis canons EX430. Då drar du full nytta av kamerans och blixtens möjligheter... Du blir ca: 2300 kronor fattigare, men du blir en bekväm blixt rikare.

Det finns piratkablar på Jessops i England. Men idag är det frågan om det är värt att hålla på när kablarna ändå har sjunkit en hel del i pris. För ett par år sen kostade de ungefär dubbelt så mycket.

Kalle_B skrev:
varför inte helt sonika köpa en helt ny blixt, förslagsvis canons EX430. Då drar du full nytta av kamerans och blixtens möjligheter... Du blir ca: 2300 kronor fattigare, men du blir en bekväm blixt rikare.
500 DG har väl fler funktioner och högre styrka än 430 EX? Och nu är inte jag någon Canonexpert, men inte får man väl blixtfjärrstyrning utan kabel med en 430 EX heller?

jag uppfattade det som om han ville få en extern blixt att fungera till sin canon 350D.... inte att han ville kunna fjärrutlösa blixten.

Ang letalet så är det ju ingen större skillnad... Men jag kanske missuppfattade honom...

Hmm... nu blir jag förvirrad!

Jag vill att min blixt ska kunna utlösas via en kabel mellan kamera och blixt. Ändrar det något i ert resonemang nu? eller är det fortfarande den dyra Canon TTL-kabeln som gäller...?

Tack

jag har haft samma funderingar som du, men jag har ett pentax, så mina ttl-kablar blev ännu dyrare=)

den kombinationen från cyberphoto fungerar inte, den ena blixtskon måste vara med en hotshoe kontakt på ovansidan. cyberphoto har såna också, den kombinationen du nämnde funkar inte för att den skon har inte någon blixt kontakt på ovansidan. men den som fungerar heter nånting med blablabla(om inte blixten har pc-uttag).

det som händer med en sån kombination är att du inte kan använda ttl-funktionen på blixten. eftersom den kabel som du nämnt är endast för att trigga blixten inte ge den information om hur stark blixten ska vara.

men om du är något så när kunnig på hur blixt/bländare fungerar så funkar det ändå.

lycka till med ditt blixtrande!!!!

Tack Bengt!

Du gjorde allt lite klarare nu! Låter som om du vet vad du pratar om också! Finfint!

Ska kanske prova med den som du angav från cyberphoto... har ändå någorlunda koll på hur det funkar! Och sen borde det väl ändå vara ett bättre sätt att lära sig förhållanden mellan blixt och bländare på det viset än vid automatiska inställningar.

Tack & Tack!

Mvh
Erik Månsson

bengt luthman skrev:
jag har haft samma funderingar som du, men jag har ett pentax, så mina ttl-kablar blev ännu dyrare=)

den kombinationen från cyberphoto fungerar inte, den ena blixtskon måste vara med en hotshoe kontakt på ovansidan. cyberphoto har såna också, den kombinationen du nämnde funkar inte för att den skon har inte någon blixt kontakt på ovansidan. men den som fungerar heter nånting med blablabla(om inte blixten har pc-uttag).

det som händer med en sån kombination är att du inte kan använda ttl-funktionen på blixten. eftersom den kabel som du nämnt är endast för att trigga blixten inte ge den information om hur stark blixten ska vara.

men om du är något så när kunnig på hur blixt/bländare fungerar så funkar det ändå.

lycka till med ditt blixtrande!!!!

En fråga till.. vilken kontakt skall jag fästa i kameran? Eftersom den inte har synkuttag...

varsågod=) kul att man kan hjälpa till!!

jo, jag har precis börjat leka med lite olika blixtar så jag försöker hitta billiga lösningar som funkar. det där är nog den billigaste lösningen du kan få ihop.

jag hoppas att du har mer tur med din ef-500 än vad jag har haft. min har just börjat jävlas lagom till en länge efterlängtad seriös fotosession...suck..

lycka till igen=)

bengt luthman skrev:
du ska sätta den lilla silverfärgade skon från hama i kameran.

Men var ska jag koppla in kabeln eftersom blixten inte har någon synkingång heller?

Hoppas inte min blixt börjar strula... ska på bröllopsfotografering den 1:a juli... *nervös*

Tack på förhand!

//Erik M

Kabeln har i ena änden en "kontakt" som ser precis ut som foten på blixten, denna sätter man i kameran, I andra änden finns en "kontakt" som ser precis ut som skon på kameran och i denna sätter man blixten. Rent elektriskt är det exakt samma sak som att sätta blixten direkt på kameran vilket gör att all automatik fungerar.

Jag har för övrigt kabeln från Jessops, den fungerar utmärkt och jag använder den rätt ofta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar