Annons

Använda blixt utan TTL

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik.f

Aktiv medlem
Hej, om man vill slippa fördröjningen och "blinkreflixtriggningen" som TTL innebär, finns det nån smart inställning som jag inte upptäckt där kameran kan räkna ut hur mycket kräm blixten ska ge i förväg?
Alternativt om det finns nåt ENKEL metod att ställa manuell styrka på blixten och kanske kompensera på EV-ratten?

Hej, om man vill slippa fördröjningen och "blinkreflixtriggningen" som TTL innebär, finns det nån smart inställning som jag inte upptäckt där kameran kan räkna ut hur mycket kräm blixten ska ge i förväg?
Alternativt om det finns nåt ENKEL metod att ställa manuell styrka på blixten och kanske kompensera på EV-ratten?

Nej men vissa blixtar har inbyggd ljusmätare så den ställer själv in blixtstyrkan men du kanske inte har det på din så då får du ställa in manuellt.
Du kan ju använda blixtljusmätare.

En gammal metod är att ta hjälp av blixtens ledtal för att i förväg räkna ut vilken bländare och ISO-tal du skall använda vid ett givet avstånd för att uppnå en normal blixtexponering.

På min lila externa blixt som används manuellt har jag skrivit ut en tabell med lämpligt bländartal vid givna avstånd och ISO-tal som jag tejpat fast ovanpå blixten.

Läs mer på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ledtal

Tack för svar. Tyvärr har jag ingen blixt med inbyggd ljusmätare.
Undrade mest om det fanns en enkel genväg eftersom jag tycker att TTL innebär en fördröjning och störningsmoment i vissa fall. Att fippla med ljusmätare vara ännu sämre i det hänseendet för mig.

En följdfråga på detta om Canon - kan man någonstans se i efterhand vilken effekt respektive blixt har fyrat av på när man tagit en bild med E-TTL?

I sådana fall skulle man ju kunna ta ett par testbilder med E-TTL, notera ner effekterna och sedan ställa in dem manuellt. Om man har problem med att förblixten triggar blinkningsreflex hos de man fotograferar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar