Annons

Använda bild i fototävling utan att be personerna i bild om lov.

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en bild från ett studenttåg där en studentorkester marscherar förbi och två av deltagarna hamnar i centrum. En kvinna dansar och en kille går ner på huk och diggar genom att knäppa med fingrarna. I bilden syns ett tjugotal andra orkestermedlemmar med solglasögon på. Bilden är verkligen härlig i mitt tycke och jag skulle vilja skicka in den till en fototävling. Det finns inget i bilden som skulle kunna uppfattas som kränkande för någon som syns där. Jag har läst en hel del ämnen i forumen och googlat friskt. Kontentan verkar vara att PUL tidigare förhindrade möjligheten att använda bilden på nätet men att det sedan 2007 fungerar, dock ej i reklamsyfte. Ska bilden vara med i något reklamsyfte ska personerna i bilden ge sitt tillstånd. Har jag uppfattat detta rätt? I sådant fall blir nästa fråga om en fototävling är i reklamsyfte?

Med mycket jobb skulle jag kanske kunna lokalisera och få tillstånd av samtliga i bilden, men det är rätt surt om en i slutet säger nej. Jag kommer försöka få tag i huvudpersonerna i bilden även om jag har rätt att använda bilden i tävlingen.

Jag skulle uppskatta om du som svarar är bra insatt och inte enbart läst forum som jag.

Tack på förhand

Jonas
 
Fototävling som sådant gör inte att det krävs modellrelease, men om en vinnande bild används i reklamsammanhang krävs det. Jag sålde en bild själv för ett par år sedan med många människor med (som tur var kände jag alla), och en person vägrade skriva på - han retuscherades helt enkelt bort :)
 
Fototävling som sådant gör inte att det krävs modellrelease, men om en vinnande bild används i reklamsammanhang krävs det. Jag sålde en bild själv för ett par år sedan med många människor med (som tur var kände jag alla), och en person vägrade skriva på - han retuscherades helt enkelt bort :)


Tack för svar. Då fototävlingen är utlyst av en tidning som kommer att publicera vinnande bilder blir det kanske mer komplicerat? Borde nämnt detta i min fråga.

/Jonas
 
Om det är en tidning typ dagstidning eller så borde det inte vara några problem så länge de inte använder bilderna för reklam för sig själva.
 
Om det är en tidning typ dagstidning eller så borde det inte vara några problem så länge de inte använder bilderna för reklam för sig själva.

Kan säga som det är att jag tänkte skicka in till "Grand Prix" där vinnande bilder hamnar i tidningen "Kamera och bild". Kan de som fototidning anses vara mer gynnade reklammässigt när fina tävlingsbilder visas?
 
Då är det ingen fara - bilderna i den tävlingen används inte i reklamsyfte. Inga svenska fototidningar gör det just för att det är så besvärligt med bl.a. releaser.
 
Då är det ingen fara - bilderna i den tävlingen används inte i reklamsyfte. Inga svenska fototidningar gör det just för att det är så besvärligt med bl.a. releaser.

Stort tack för hjälpen igen får jag väl säga. Du har bidragit förr när jag behövt hjälp.

Trevlig kväll

Med vänlig hälsning
Jonas
 
Om det är en tidning typ dagstidning eller så borde det inte vara några problem så länge de inte använder bilderna för reklam för sig själva.

Inte ens då är det säkert att det räknas som reklam. Det finns ett rättsfall som gick till HD där en porrtidning använde en bild på komikern Robert Gustafsson när han läste deras tidning vid något scenframträdande. Har för mig att HD ansåg att det var information om nästa nummer och inte reklam för att köpa det.

Men visst är det är en bra huvudregel att man måste ha lov för att att använda bilder på personer i reklam. Det är dock inte fotografens ansvar utan den som gör reklamen.
 
Så är det absolut, men jag skulle inte ta risken att bråka om sånt med de som håller i en tävling.
 
Lätt gjort, det var ju väldigt längesen! Var själv tvungen att googla för att kolla min lite luddiga minnesbild...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.