ANNONS
Annons

Använd Tamdjurs Poolen!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Grillo

Aktiv medlem
Hej...
Vet inte om det bara är jag, men jag är fruktansvärt trött på alla bilder på hundar, katter, hästar, undulater, kaniner mm som dyker upp i alla kritik poolerna.

Visst, man må tycka att just sin kattunge är den sötaste i världen och att alla borde få se den.

Men det finns en pool för tamdjur, ANVÄND DEN!!!
Spelar ingen roll när man går in så ligger det bilder på alla möjliga husdjur i kritikpoolerna.

Okey, det finns undantag, bilder som är bra komponerade, snygg ljussatta mm,

Ex.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1086796.htm?set=lp

Men majoriteten är inte det, dom är bara bilder på random djur

Ex.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1086867.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1039231.htm?set=lp

Om det finns en pool, använd den.

Mvh Tomas

<ironi>
Jag tycker att kritikpoolerna borde modereras.
Sätt en kritikerpanel som sorterar bort oönskade motiv och ogenomtänkta kompositioner.

På så sätt få vi bara kvar dom renodlade mer djupgående konstärliga verken. Då behöver ingen riskera att få uttalat dålig kritik heller eftersom endast dom redan högpresterande fotograferna får tillgång till kritikpoolerna.
</ironi>

Jag vet inte hur många många gånger detta varit uppe till diskussion, men tillräckligt många för att jag ska vara tröttare på dom som gnäller på såna skitsaker än på kattbilder(ja, jag har lagt upp min egen katt i en kritikpool).

Man undrar ibland dom som startar dessa trådar bara är troll...gör nåt viktigt istället!

Jag vill isåfall kontra med hur trött jag är på att se halvdana (själv)porträtt som genomgått nån slags klantig monsterbehandling i photoshop efter recept från moderskeppet.se i kritikpoolerna.

Ex Din bild Thomas:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/953809.htm?set=lp

...som ligger i bildpool Hård Kritik (!!?) när det ju finns en pool för Digital, kreativ efterbehandling.

Grillo skrev:
Om det finns en pool, använd den.

/jer.

Förstår vad du är ute efter Tomas men jag tror det är vanskligt att förpassa vissa typer av bilder till vissa poler. Det finns fler saker än djur som ofta förekommer - makro, landskap, barn är några. Att inte ha öppet för alla kan skapa en otrevlig stämning, är jag rädd för. Tankar kring komposition, ljussättning, kvalitet även motiv är mycket subjektiva. Det något tycker är bra tycker andra är vardagsmat och halvmesyr. Här på fotosidan är det dessutom stort spann på kunskap- och erfarenhetsnivåerna, vilket inte får glömmas bort.

Det finns en rad motiv som vi älskar att hata.. förutom husdjur så kan det vara..
- macroblommor i motljus som är "såå fina"
- småfåglar
- lättklädda "sexiga" tjejer
- solnedgångar
- alienslem
- självutlämnande pretentiösa bilder typ svartsminkad tjej med bortvänd blick, ev som diptyk

Och visst kan jag själv tycka att många bilder från ovan nämnda "kategorier" känns stereotypa och intetsägande men ska man därför förbjuda dem?

Jag tror inte man ska fokusera så mycket på motivkategorier. Koncentrera dig istället på bilden och ge kritik utifrån den och på samma sätt som det finns usla småfågelbilder och väldigt bra fågelbilder så finns det på samma sätt också dåliga kattbilder och bra kattbilder.

Någon sade: "låt inte motivet skymma bilden!"

Alltså borde man kunna se själva bilden oavsett om motivet är en hund, katt, storbystad blondin eller ung pretantiös tonårsfotograf.

Håller med Tomas, många djurbilder är plågsamt usla och förmodligen upplagda för att visa den söta hårbollen man har hemma.

Men varför inte ge dem kritik att bita i? Även i Bildkritik kan man vara ganska tuff.

/Johan

varför alltid klaga?

tydligen spelar det ingen roll alls längre vad man lägger upp i vilken pool, alltid är det något. vilket det säkert alltid kommer att vara med eftersom alla tycker olika, och alla får såklart tycka olika, men måste man jämt klaga?
bildkritikpoolen ser jag som en mera "fri" pool, det står inget speciellt om vad som "hör dit" när det gäller motiv, val av bilder mm. så varför skall man inte få lägga ut det man vill? jag ser också bildkritikpoolen som en "mer uppmärksammad" pool än vad tex husdjurspoolen är, och om man har en bild man vill ha kritik på, varför skall man då inte få lägga den bilden i den poolen?
i mitt fall så har det inget att göra med att "visa upp" djuret i fråga utan att ha kritik på placering, vinkel, ljus, färg, skärpa mm.
(p.s. det är jag som är ägare till "skräckexemplet" som nämns i första utlägget http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1039231)

Och ska man jämföra med trådskaparens porträttbild (som länkades till) så var hunden fan i mig riktigt bra...

Nej allvarligt talat så har väl kritikpoolerna för länge sedan spelat ut sin roll (om de någonsin uppfyllt syftet?). Det enda rätta för fotosidans redaktion tror jag är att helt slopa kritikpoolerna och införa ett system med enbart intresse/kategoripooler och mera utvecklade sådana.

Härligt med så många svar på en gång,
Självklart så ska man inte förbjuda motiv av olika slag.

Och alla har ju så klart rätt att tycka vad dom vill, jag känner bara att jag har tröttnat på husdjursbilder.

Vad min "monster bearbetade" porträttbild beträffas så gäller väl samma sak där, tyck vad ni vill, (även om jag kan hålla med om att den hör hemma i digital bearbetnings poolen, men vi vet ju alla hur mycket feedback man får bpå bilder om man lägger dom där)

Grillo skrev:
Vad min "monster bearbetade" porträttbild beträffas så gäller väl samma sak där, tyck vad ni vill, (även om jag kan hålla med om att den hör hemma i digital bearbetnings poolen, men vi vet ju alla hur mycket feedback man får bpå bilder om man lägger dom där)
Men feedback är vanligare i husdjurspoolen då?

Grillo skrev:

Och alla har ju så klart rätt att tycka vad dom vill, jag känner bara att jag har tröttnat på husdjursbilder.

Du borde verkligen fundera innan du startar en tråd! Herregud, snacka om att falla på eget grepp.....

Monsterporträtt-pool

En monsterporträtt-pool skulle verkligen behövas för alla bilder där det ser ut som om motivet råkat tvätta sig i ansiktet med tjära istället för tvål.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar