Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antishake

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är sant, men jag har fått för mig att resultatet blir bättre om systemet får stabilisera sig några sekunder medan man fokuserar. Alternativt att det blir ngt längre slutarfördröjning av samma anledning om det bara jobbar under exponeringsfasen. Det här är saker som jag inte har riktigt belägg för utan bygger på egna känslor och upplevelser när jag fotograferat.

AS kör bara under den tid bilden tas. Den startar säkert lite innan, kanske medan spegeln fälls upp. Det rör sig om någon tiondels sekund och borde vara gott om tid för antiskaket att fasa in sig på.

Jag bygger mina erfarenheter från A2:an, där kan man ställa in så att AS:en startar när du trycker halvvägs, då ser man tydligt effekten i sökaren (EVF:en). Det finns ju ingen anledning till det på en DSLR.

AS av eller på / vs batteri ?

Använder nästan alltid AS, (glömmer bara att slå på den igen o blir lite sur när jag kollar hur skakigt det blev) kanske drar lite mer batterier men fotograferade ett bröllop i helgen där jag tog ca 500 RAW med en batteriladdning. Har aldrig tidigare lyckats ta så många bilder med samma batteri, men smattrar det på i bra tempo utan att stänga av kameran under flera timmar så verkar dom hålla länge. (bara auto STBY efter 3 minuter)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar