Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antishake

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Med min Dynax 7D har jag både tagit oskarpa bilder med AS inkopplad och skarpa bilder med densamma urkopplad. Med andra ord har jag inte sett något tydligt samband mellan de skarpa bilderna och Antishaken. Jag undrar om det finns något bra sätt att kontrollera att den verkligen arbetar. Jag har själv försökt skaka på kameran för att se om det blir någon skillnad, men det känns som ett otillförlitligt test.

Johan Hackman

Den är ju precis som på de objektiv med inbyggd bildstabilisering bara ett hjälpmedel. Man kan inte förvänta sig under.

Om den verkligen arbetar är lätt att kolla. Vid lång slutartid med AS inkopplat hörs ett tydligt väsande/rasslande mellan 1:a och 2:a ridån.

Hej,
Nu har jag i och för sig ingen 7D men väl en A2 med samma system. Har du kameran på stativ ska du koppla ur as:en annars skälper den mer än den hjälper. Den lär vara "kalibrerad" för handhållen kamera. Annars kan du göra följande test:
Fokusera manuellt så du är säker på att du har samma fokus på alla testbilder. Kör med lite längre brännvider 100mm och uppåt. (På kortare brännvider ser man inte skillnaden så tydligt)
Tag bilder med tex 100mm och 1/15 - 1/30s både med och utan as. Då ska du se tydlig skillnad på bilderna.
I min kamera syns det tydligt i evf:en hur systemet jobbar, sökarbilden blir mycket lugnare och stabilare när as:en jobbar men det syns ju inte i din sökare.
Det surrar i kameran när as:en jobbar men att det låter betyder ju bara att systemet arbetar. Det behöver inte arbeta korrekt för det.

Jag hör inget väsande eller rasslande när AS är inkopplat. Däremot ser jag ju indikatorerna i sökaren, så de fungerar ju åtminstone.

Jag undrar bara vad man egentligen kan förvänta sig av AS:en, hur tydligt man ska märka det på resultatet. Om det av andra uppfattas som en avsevärd skillnad mellan in- och urkopplad AS blir jag orolig att min inte fungerar.

Jag ska göra lite mer omfattande tester för att utröna hur väl min AS fungerar.

Johan Hackman

Prova dig fram med AS urkopplad vid vilken slutartid du får skakningsoskärpa vid handhållen fotografering. Aktivera sedan AS och jämför, när du får skakningsosärpa.

Undvik att tänka på om AS är inkopplad eller inte för att undvika att vetskapen påverkar.

Johan_Hackman skrev:
Jag undrar bara vad man egentligen kan förvänta sig av AS:en, hur tydligt man ska märka det på resultatet.
Johan Hackman

De flesta fototidningar som testat A1/A2/7D konstaterar att man kan handhålla kameran vid 2-3 bländarsteg längre tid. Dvs (enl tumregeln) så kan du exponera vid 1/8s - 1/15s i stället för 1/60s vid 50mm brännvidd. Det har jag själv märkt också.

Men använder man stativ finns ingen anledning att ha AS på.

För att det ska fungera tillfredställande så gäller det att handhålla kameran så pass stilla att indikatorn visar 1-2 sträck, annars är det godnatt. Om du är för snabb och indikatorn slår i botten så får du oskarpa bilder. Man får med andra ord göra som man gjorde innan AS hålla kameran stilla. Håller man tillräckligt stilla så kompenserar AS för den eventuella skakning man gör vid längre slutartider. Man kan alltså inte skaka för mycket. Även vid snabbare slutartider med tele (ca. 300 mm) så blir det lite skakigt utan stativ, där är AS oslagbart om man bara håller kameran så stilla man bara kan. 1-2 sträck på indikatorn alltså.

Edit: Gör som Magnus skrev, plåta 2 sekunder med AS inkopplat och lyssna om den arbetar. Koppla sedan ur AS och gör samma sak igen då ska du inte höra ett litet surr som AS ger ifrån sig. Är det tyst i kameran på båda exponeringarna då är det fel på din kamera.

mvh/Ove

Senast ändrad:
När jag testade ett förserie-exemplar av D7D så fick jag skarpa bilder ner på 1/15 och 1/8 med ett 85/1.4. Men då bör nämnas att jag är stadig på händerna.

Effekten är ingen revolution, men den hjälper att ta bort mindre skakningar.

Här är ett par exempelbilder jag gjorde för en artikel om bildstabilisering i Allt om Digitalfoto.

Det är gjort med ett 70-300 DO IS USM på 20D, vilket alltså motsvarar ett bildutsnitt om 480mm för fullformat. Allting handhållet, helt utan stöd. Men detta är ett lite extremt exempel.

1/60 - Utan IS.
http://www.damocles.nu/pub/images/Photos/Ars/PPT/Moon-300mm-No-IS.jpg

1/50 - Med IS
http://www.damocles.nu/pub/images/Photos/Ars/PPT/Moon-300mm-IS.jpg

Häromnatten hörde jag faktiskt det väsande ljudet när Antishaken arbetar som Magnus talade om. Det krävdes uppenbarligen lite tystnad för detta, och jag inser att jag inte är bortskämd med bullerfria miljöer. Men en vindstilla natthamn under en selgats långt från civilisationen gjorde gott.

Johan

sagan skrev:
7D har ju en indikator i sökaren som visar hur mycket den (AS) arbetar.

Vevo skrev:
För att det ska fungera tillfredställande så gäller det att handhålla kameran så pass stilla att indikatorn visar 1-2 sträck, annars är det godnatt.

AS-indikatorn visar inte hur mycket AS måste anstränga sig. Den visar bara hur mycket skakningar kameran upplever, men har ingen som helst koppling till brännvidd eller inställd slutartid (den ger samma utslag vid 300mm, 1/10s som 28mm, 1/60s), två faktorer som spelar en avsevärd roll för antiskakandet. I vissa fall kan AS korrigera även vid 4-5 streck, i andra fall bara 1-2.

Skakvarningsindikator

Har en KMD5D som har indikering för att varna för skakningsoskärpa, alltså inte indikatorn som visar graden av verkliga skakningar.
Förmodar att även 7:an har detta?

Den är dock bara aktiv i A (och Auto/P tror jag) läget.
Ska det verkligen vara så?
Varför skulle den inte kunna vara aktiv i S och M?

Indikatorn verkar vara kopplad till aktuell brännvidd.
Vet dock inte vilka värden den använder.

Jag kom att tänka på det här med skakningsoskärpa och brännvidder.
Är det egentligen brännvidden i sig som avgör vilken tid man kan handhålla utan oskärpa?
Borde det inte vara avbildningsskalan?

stäck skrev:
AS-indikatorn visar inte hur mycket AS måste anstränga sig. Den visar bara hur mycket skakningar kameran upplever, men har ingen som helst koppling till brännvidd eller inställd slutartid (den ger samma utslag vid 300mm, 1/10s som 28mm, 1/60s), två faktorer som spelar en avsevärd roll för antiskakandet. I vissa fall kan AS korrigera även vid 4-5 streck, i andra fall bara 1-2.

Detta stämmer helt klart med mina tester. Tycker för min del att indikatorn är "fånig" & helt värdelös. Som tur är så går den ju att koppla ur.

Möjligtvis så kan den vara till hjälp för den som vill lära sig att handhålla så stadigt som möjligt.

Är ngt konfunderad över ett KM faktiskt i reklamen påstår att den indikerar hur mycket AS arbetar, falsk marknadsföring helt enkelt...

//Larsa

Yep. Det är en ren "lajbans"-grej för att AS ska se häftigare ut (den är ju inte lika tuff om allt man ser på kameran är en strömbrytare på baksidan). Jag har alltid haft den avstängd eftersom den inte är till någon som helst hjälp utan bara stör.

Thomas: Indikatorn i sig är inte kopplad till brännvidden (eller om den är det, så märks det inte överhuvudtaget). Jag har testat med brännvidder från 18 till 300mm (de jag har att tillgå), och det är precis lika stora utslag vid samma rörelser.

Det som avgör hur mycket skak bilden tål är framför allt brännvidden. Det som ger skakningsoskärpa är (undantaget väldigt korta avstånd / stor avbildningsskala) att kameran roteras, så att kameran pekar åt olika håll medan bilden tas.
Om man inte ska ha någon som helst oskärpa får inte kameran vridas mer än bildvinkeln för en pixel (i praktiken är det säkert nåt annat mått och varierar med lite andra saker, men det är av storleksordningen en pixel).

Denna vinkel är på en 6MP-dslr ungefär en 3000-del av hela bildvinkeln i sidled (lite mer i kanterna och lite mindre i mitten, men i stort sett samma). "Pixelvinkeln" är ungefär 55 bågsekunder (0,0153 grader) vid 28mm brännvidd, men bara en tiondel (~5.5 bågsekunder) vid 300mm brännvidd. Då får bara kameran roteras ungefär en tiondel så mycket för att ge samma skakningsoskärpa. Eftersom den vinkel man råkar vrida kameran är i stort sett linjärt tidsberoende (iallafall för korta tider och små vinklar, vilket det är frågan om) motsvarar det i princip en tid under vilken man kan hålla kameran stilla.

På riktigt korta avstånd spelar också kamerans förflyttning roll. Om man flyttar kameran 1mm åt vänster får det samma effekt som om man flyttar motivet 1mm åt höger. Fotograferar man nånting som är några meter bort blir en "rimlig skakning" bara bråkdelar av en pixel, men vid makrofotografering (kanske avbildningsskalor på 1:2 och däröver) kan det också spela in.

stäck skrev:
Thomas: Indikatorn i sig är inte kopplad till brännvidden (eller om den är det, så märks det inte överhuvudtaget). Jag har testat med brännvidder från 18 till 300mm (de jag har att tillgå), och det är precis lika stora utslag vid samma rörelser.

Det som avgör hur mycket skak bilden tål är framför allt brännvidden. Det som ger skakningsoskärpa är (undantaget väldigt korta avstånd / stor avbildningsskala) att kameran roteras, så att kameran pekar åt olika håll medan bilden tas.
Om man inte ska ha någon som helst oskärpa får inte kameran vridas mer än bildvinkeln för en pixel (i praktiken är det säkert nåt annat mått och varierar med lite andra saker, men det är av storleksordningen en pixel).

Denna vinkel är på en 6MP-dslr ungefär en 3000-del av hela bildvinkeln i sidled (lite mer i kanterna och lite mindre i mitten, men i stort sett samma). "Pixelvinkeln" är ungefär 55 bågsekunder (0,0153 grader) vid 28mm brännvidd, men bara en tiondel (~5.5 bågsekunder) vid 300mm brännvidd. Då får bara kameran roteras ungefär en tiondel så mycket för att ge samma skakningsoskärpa. Eftersom den vinkel man råkar vrida kameran är i stort sett linjärt tidsberoende (iallafall för korta tider och små vinklar, vilket det är frågan om) motsvarar det i princip en tid under vilken man kan hålla kameran stilla.

På riktigt korta avstånd spelar också kamerans förflyttning roll. Om man flyttar kameran 1mm åt vänster får det samma effekt som om man flyttar motivet 1mm åt höger. Fotograferar man nånting som är några meter bort blir en "rimlig skakning" bara bråkdelar av en pixel, men vid makrofotografering (kanske avbildningsskalor på 1:2 och däröver) kan det också spela in.

Det är inte den indikatorn jag syftar på.
På 5:an finns en "skakande kamera symbol", som indikerar att det finns risk för oskärpa.
Symbolen ser alltså ut som just en skakande kamera.
Det är den som verkar vara kopplad till aktuell brännvidd, men bara vara aktiv i Auto,P och A.
Möjligt att inte 7:an har den indikatorn.
Den visas till vänster om "skakstapelindikatorn" i sökaren.

Ang. brännvidder, oskärpa osv. så köper jag ditt resonemang.

Jorå, den lilla kameran som skakar finns även på 7D men den funkar inte på S och M mode.
Däremot på allla andra. När man använder S-mode så brukar man sträva efter att ha så snabba tider som möjligt. Vill man ha så långa tider som möjligt kör man på stativ. Vilket då gör funktionen onödig. Kör man manuellt (M) så bör man veta hur mycket tid som krävs för olika brännvidder, vilket också gör funktionen onödig.

mvh/Ove

Vevo skrev:
Jorå, den lilla kameran som skakar finns även på 7D men den funkar inte på S och M mode.
Däremot på allla andra. När man använder S-mode så brukar man sträva efter att ha så snabba tider som möjligt. Vill man ha så långa tider som möjligt kör man på stativ. Vilket då gör funktionen onödig. Kör man manuellt (M) så bör man veta hur mycket tid som krävs för olika brännvidder, vilket också gör funktionen onödig.

mvh/Ove

Jo, jag tänkte också i de banorna, men tänkte att jag skulle kolla med er andra.
Undrar om den använder tumregeln 1/brännvidden?

Ni som har 5/7D, när har ni AS påslagen?
Alltid, eller bara när ni tror/vet att ni kan få skakningsoskärpa?
Tänkte jag skulle göra ett riktigt test med olika tider, brännvidder och AS på/av.

Bara när risk för skakningsoskärpa föreligger. Det är lite personligt beroende på hur stadig på handen man är, men 1/brännvid är ett gammalt bra riktvärde. Systemet drar rätt mkt ström och kameran blir varm när det jobbar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar