Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antishake

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Jag har så väldigt svårt att hålla kameran stilla när jag fotograferar. Jag har en Canon 350D och jag har köpt till ett objektiv som har OS men jag tycker ändå att det blir suddigt väldigt ofta. Det blir förståss bättre med stativ men jag undrar nu om Canons nya kameror har antishake i kamerahuset också. Har fått för mig att det skulle underlätta för mig. Det är inte alltid lämpligt att släpa med sig stativet jämt.

Nej, Canon fortsätter med bildstabilisering i objektiven. Kallas IS (Image Stabilization, med reservation för stavningen) av Canon.
Jag har inte sett någon antydan om att resultatet skulle bli bättre med funktionen i huset däremot andra för- och nackdelar.
Även om nyare objektiv skall ha bättre stabiliseringsfunktion så är det nog träning som gäller, både på att hålla still och att försöka hålla nere slutartiden.

Jag har så väldigt svårt att hålla kameran stilla när jag fotograferar. Jag har en Canon 350D och jag har köpt till ett objektiv som har OS men jag tycker ändå att det blir suddigt väldigt ofta. Det blir förståss bättre med stativ men jag undrar nu om Canons nya kameror har antishake i kamerahuset också. Har fått för mig att det skulle underlätta för mig. Det är inte alltid lämpligt att släpa med sig stativet jämt.

Vill inte vara besserwisser på något sätt, men har du koll på slutartiderna + isoinställningar? Stabilisering hjälper ju till, men kan ju inte göra underverk....

Vill inte vara besserwisser på något sätt, men har du koll på slutartiderna + isoinställningar? Stabilisering hjälper ju till, men kan ju inte göra underverk....

Jag provar alla möjliga inställningar för att ett kort ska bli bra och ibland lyckas jag ju. Men det är väl bara att fortsätta träna då. Tänkte att det kanske skulle löna sig att byta upp sig kameramässigt men det verkar som om det inte heller hjälper eller ....?

Har du koll på vilka inställningar du har (exptid i första hand) då du lyckats? Då kan du lättare lyckas igen.

Annars rekommenderar jag att använda omgivningen som stöd. En stolsrygg, ett täd eller husknut etc. Det gör underverk.

Jag provar alla möjliga inställningar för att ett kort ska bli bra och ibland lyckas jag ju. Men det är väl bara att fortsätta träna då. Tänkte att det kanske skulle löna sig att byta upp sig kameramässigt men det verkar som om det inte heller hjälper eller ....?

Hej!

Att hålla en kamera stilla är ibland svårt. En del har lätt för det, andra svårare, men alla kan bli bättre på det genom att vara noggranna och träna. Bildstabilisering, vare sig den sitter i kameran eller i objektivet (eller kanske i framtiden, i bägge) är en hjälp, fotografen själv är fortfarande viktigast.

Har man hyfsat stora händer och hyfsad ork i rygg, axlar och armar så kan det hjälpa att byta till en större och tyngre kamera. Ett kamerapaket på två kilo är trögare än ett på ett kilo och det blir mindre småvibrationer. Men för någon som inte orkar så ger den extra vikten bara motsatt verkan: mer skakningar på grund av trötta muskler.

Men, man skall ha en kamera som passar till ens händer. Har du stora händer är det mycket svårt att hålla en liten kamera stadigt. Och tvärtom.

Sedan spelar det förstås stor roll hur man håller i kameran. Alla människor är skapta olika och det finns nog inte två fotografer som gör exakt lika i alla lägen ... :) Men det finns några grunddelar som de flesta brukar vara överens om:
- Håll kameran med bägge händerna (slarvas mer än man kan tro där :), högerhanden om avtryckargreppet, vänsterhanden under objektivet.
- Stöd gärna armbågarna mot kroppen
- Tryck fast kameran mot ansiktet
- Stå, sitt eller ligg stadigt och bekvämt
- Ta stöd, själv står jag ofta och lutar mig mot lyktstolpar, hushörn, staket, bilar, träd eller stenbumlingar.
- Ta gärna flera bilder i serie, inte sällan blir det rejält olika mycket skakning i början/mitten/slutet av en serie på tre bilder. För somliga blir den första bäst, för mig brukar det bli nummer två eller tre.

För mig är de så att det fungerar olika bra att ta på långa tider med olika kombinationer av kamera och objektiv. Det är inte någon absolut automatik i att det blir mer skakningsoskärpa med längre brännvidd. Exempel: Jag kan få betydligt fler hysfat skarpa bilder med min 300/2,8 på 1/60 än jag kan med min 135/2,0 - när de sitter på min D3, en "fullstor" kamera. Med D200, en "vanlig" kamera, blir det tvärtom.

Har samma problem,
Har svårt att hålla kameran stilla.Något som har hjälpt mig mycket är att använda ett enbent stativ som jag tar stod i fickan eller bältet med .Det funkar kanon.Sen märker jag att jag har blivit allt stadigare på handen ,så övning ger färdighet

Har samma problem,
Har svårt att hålla kameran stilla.Något som har hjälpt mig mycket är att använda ett enbent stativ som jag tar stod i fickan eller bältet med .Det funkar kanon.Sen märker jag att jag har blivit allt stadigare på handen ,så övning ger färdighet

Tack alla för era goda råd. Ska pröva med ett enbent stativ också tillsammans med alla andra tips. Det måste ju bli bra!
Trevlig sommar.

Jag anser stabilisering gör underverk då den behövs samt också finns.... Annars får man ju dom där bilderna med skakoskärpa direkt då slutartiderna blir lite längre..... och får stå med stativ osv och trassla..Vilket är trist o jobbigt att släpa runt på..

Som skönt är har min kamera inbyggd stabilisering så den med alla objektiv hjälper till.. Och stabilisering ihop med hyfsad ljuskänslighet är ytterligare bättre...

Jag anser stabilisering gör underverk då den behövs samt också finns.... Annars får man ju dom där bilderna med skakoskärpa direkt då slutartiderna blir lite längre..... och får stå med stativ osv och trassla..Vilket är trist o jobbigt att släpa runt på..

Som skönt är har min kamera inbyggd stabilisering så den med alla objektiv hjälper till.. Och stabilisering ihop med hyfsad ljuskänslighet är ytterligare bättre...

Vad har Du för kamera då? Nikon kanske?

Sony A700... Som har stabiliseringen inbyggd i huset.. Så den finns där som extrahjälp alltid oavsett objektiv.. Beg gammalt eller nytt. Spelar ingen roll...

Det anser jag behändigt..

Liselotte! Nikon och Canon har valt den vägen att dom har inbyggd bildstabilisering i objektiven. Det innebär att du måste köpa ett sådant om du ska få tillgång till det i dessa system.
Sony, Olympus och Pentax (kanske missat någon, men det är dom största i Sverige) har stabiliseringen inbyggd i huset vilket medför att alla objektiv blir bildstabiliserade.
Förespråkarna för de olika linjerna har sina argument på sin sida. Vad man anser vara bäst får man nog bedöma själv.

Själv tycker jag att ett enbensstativ har många fördelar. Jag har ofta ganska tunga objektiv och då avlastar det ganska mycket att vila på ett sådant. Går jag i skogen tjänar det till viss del som vandrarstav också.

Förespråkarna för de olika linjerna har sina argument på sin sida. Vad man anser vara bäst får man nog bedöma själv.

Vill bara markera att jag aldrig förespråkar något av systemen före det andra på nått sätt.... Däremot att man bör ha stabilisering tillgänglig i sin utrustning år 2009 anser jag givet...... medans där det finns folk som anser man inte ens behöver autofokus .. Så det finns folk med olika åsikter. Och det som passar in för ens egen spec man vill ha är ju rätt för envar.. Men dra runt på stativ avskyr jag helt enkelt..

Samt att då man tittar på detta om stabilisering inom sitt tilltänkta märke vad det innebär i ekonomiska saker om man skall ha det i kombination med även bra ljuskänslighet.. Så man vet jur det ser ut..

Sedan vilka märken folk efter kollat och läst in sig väljer som "sitt" märke är för mina ögon sett ointresant för min del... Jag har inga aktier i någon tillverkare...

Så som sagt.. Jag förespråkar inget system över det andra. Däremot att man bör ha koll vad dom olika systemlösningarna innebär samt verkligen läsa in sig noga..

Sedan grattar jag folk oavsett kamera märkesval.. För efter köp är det ju bilder man hoppas få se.. :)

Senast ändrad:
Hej!

Som har påpekats så finns det flera olika system för stabilisering och de fingerar alla bra. Jag har själv kört kameror från alla möjliga olika märken och tro mig, alla lösningarna för stabilisering fungerar generellt mycket bra.

Men, som vår trådägare skrev:

... jag har köpt till ett objektiv som har OS men jag tycker ändå att det blir suddigt väldigt ofta.

Stabilisering, vare sig den sitter i objektivet eller kameran är en hjälp, men den är i sig ganska chanslös om man inte håller kameran tillräckligt stilla. Får du det inte att funka med objektivstabilisering lär du inte få det att funka med stabilisering i huset heller - bägge systemen är ungefär lika effektiva.

Poängen är att stabilisering bara kan kompensera för de pyttesmå skakningar som lätt uppstår när man verkligen försöker hålla kameran stilla. Jag tycker Nikons sätt att namnge systemet ger en bra ledtråd: Vibration reduction, alltså "reducering av vibrationer". Stabilisering kan däremot inte fixa om man rör på kameran med rörelser som är mycket större än några få millimeter.

Nu får jag ett intryck av att du faktiskt försöker hålla din kamera stilla, men jag har stött på mer än en missnöjd fotograf som viftat hejvilt med sina kameror och undrat varför inte stabiliseringen hjälpt dem :)

Mitt tips är faktiskt helt enkelt att träna på att hålla stadigt - utan stabilisering. På det sättet kan du prova dig fram till ett grepp och ett sätt att stå och hålla i kameran som ger så lite skakningar som möjligt för just dig - vi är ju som bekant alla lite olika. När du sedan provat ut det och tränat lite, försök då igen med stabilisering och du kommer förmodligen att märka hur mycket bättre det blir med stabiliseringen på.

Själv tycker jag bildstabilisering är en smått magisk teknik och en oerhört stor hjälp i lägen då man av olika skäl behöver använda ganska långa exponeringstider.

Vill bara markera att jag aldrig förespråkar något av systemen före det andra på nått sätt.... Däremot att man bör ha stabilisering tillgänglig i sin utrustning år 2009 anser jag givet......
JAg menade inte att det skulle vara någn pik till dig heller. Jag är ingen systemförespråkare öht, jag tror inte det går att se någon skillnad på bilder tagna med dom olika systemen pga tekniken i sig, dom är nog ganska jämnbördiga på det stora hela. Mitt inlägg var bara en förtydligande av vilka system som valt vilken linje.
Stabislisering är bra, men inte något underverk som Martin skrev. Ett enbensstativ gör större skillnad än IS:en för mig, och för mig så är det som jag skrev dessutom en fysisk hjälp under längre fotopass. Enbenare går ju inte att jämföra med vanligt stativ i smidighet.

Håkan..

Jag skrev för säkerhets skull enbart... Så ingen skulle missförstå och starta nått urbota tramsigt vilket som är "bäst hit eller dit"...

Så ingen fara på taket.... :)

mvh
Tobbe.

Som flera skrivit här, antiskak, är inte lösningen på allt.. Själv som sagt, började jag fotografera på den analoga tiden då antiskak inte ens fanns i tankevärlden hos alla kameratillverkare (inte vad jag vet iallafall)

Däremot när jag köpte min första systemkamera fick jag några handfasta råda på vägen för att just hålla still kameran. Dessa har jag hållt fast vid och funkar fortfarande faktiskt :)

Har du någonsin skjutit med gevär? Om du gjort det.. försök inta ungefär samma ställning.. Lite lätt isär med benen, det ena framför det andra, lätt böjd i knäna så du liksom gungar in din kroppsstabilisering i just knäna.. Slappna av i axlarna.. A o O är att vara avslappnad i dina axlar och även armbågar.. Är du inte avslappnad där.. förmedlar du spänningar ända ut i handlederna och därmed blir du lätt lite darrig på handen..

Försök att ta stöd med överarmarna och armbågarna mot kroppen och som någon skrev kameran i höger hand, och vänsterhanden under objektivet.

Vad jag ofta märkt med de små lätta systemkameror som många gillar, där ofta greppet inte är tillräckligt stort för dina händer och fingrar.. är att man väldigt lätt liksom griper med händerna runt kameran för att hålla fast den lilla rackaren.. Även detta medför spänningar i handleden, som återigen leder till darr.. Speciellt upplever jag detta om man ex.vis på några av dessa mindre systemkameror typ Cnon 450D eller Nikon D60, ex.vis hänger på ett tungt tele, då måste man också liksom hålla emot, för hela kamerapaketet vill liksom tippa framåt Kamera och objektiv har inte rätt jämvikt helt enkelt.. Jag upplever det mycket enklare att hålla still min D700 med mitt 300/2,8 (utan VR) än en Nikon D60 med mitt 14-24 av denna anledning..

Så slutligen vill jag sammanfatta att som sagt A o O för att hålla still kameran med och utan "antiskak" är att vara avslappnad i axlar och armar och handleder.

Som flera skrivit här, antiskak, är inte lösningen på allt.. Själv som sagt, började jag fotografera på den analoga tiden då antiskak inte ens fanns i tankevärlden hos alla kameratillverkare (inte vad jag vet iallafall)

Däremot när jag köpte min första systemkamera fick jag några handfasta råda på vägen för att just hålla still kameran. Dessa har jag hållt fast vid och funkar fortfarande faktiskt :)

Har du någonsin skjutit med gevär? Om du gjort det.. försök inta ungefär samma ställning.. Lite lätt isär med benen, det ena framför det andra, lätt böjd i knäna så du liksom gungar in din kroppsstabilisering i just knäna.. Slappna av i axlarna.. A o O är att vara avslappnad i dina axlar och även armbågar.. Är du inte avslappnad där.. förmedlar du spänningar ända ut i handlederna och därmed blir du lätt lite darrig på handen..

Försök att ta stöd med överarmarna och armbågarna mot kroppen och som någon skrev kameran i höger hand, och vänsterhanden under objektivet.

Vad jag ofta märkt med de små lätta systemkameror som många gillar, där ofta greppet inte är tillräckligt stort för dina händer och fingrar.. är att man väldigt lätt liksom griper med händerna runt kameran för att hålla fast den lilla rackaren.. Även detta medför spänningar i handleden, som återigen leder till darr.. Speciellt upplever jag detta om man ex.vis på några av dessa mindre systemkameror typ Cnon 450D eller Nikon D60, ex.vis hänger på ett tungt tele, då måste man också liksom hålla emot, för hela kamerapaketet vill liksom tippa framåt Kamera och objektiv har inte rätt jämvikt helt enkelt.. Jag upplever det mycket enklare att hålla still min D700 med mitt 300/2,8 (utan VR) än en Nikon D60 med mitt 14-24 av denna anledning..

Så slutligen vill jag sammanfatta att som sagt A o O för att hålla still kameran med och utan "antiskak" är att vara avslappnad i axlar och armar och handleder.

Tack för all råd, jag ska verkligen försöka träna på detta. En del visste jag väl redan men det tål att upprepas. Avslappnad är förstås det bästa men när man suttit en stund och motivet inte behagar komma när man vill så blir det svårt att vara avslappnad och beredd samtidigt. Så det får nog bli till att släpa med ett stativ som är lätt och stadigt samtidigt, om det det nu finns ett sådant.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto