Annons

Antinewton

Produkter
(logga in för att koppla)

parp

Medlem
Hej igen!

Igår beställde jag nya glas till en negativhållare hos den lokala glasmästaren. När jag kom hem och surfade runt på fotosidan upptäckte jag att det finns något som heter Newtonringar. Efter vad jag förstått så skall man alltså ha glas som är anti-newtonring-behandlat.

Tyvärr finns det (vad jag vet) inte reservglas till maskinen (Agfa Varioscop 60), iallafall inte hos Schönherrs i Sthlm som har mycket annat till nämnda maskin.

Är det någon som vet var man kan få tag i behandlat glas? Finns det någon glasmästare som kan sådant här?

MVH Pär
 
Jag har ingen aning om glasmästare har sånt här. Om inte, borde det väl gå att använda glas för andra apparater och skära till dessa om de är för stora. Kolla med http://www.photax.se/ t ex.

Olle
 
Newtonringar kan uppstå när den blanka sidan av negativet kommer i kontakt med en glasyta.

Ett dyrt sätt att lösa detta problem är att använda s k antinewtonglas.

Det billigare sättet som jag kom på är att aldrig låta den blanka ytan av negativet komma i kontakt med glaset. Detta kom jag på efter att jag använt Clas Ohlsons plexiglas som glasilägg.

Det man gör är helt enkelt att till höger och vänster om det aktuella negativet så lägger man små tunna kartongremsor ovanpå negativet, på den blanka ytan av negativet. Dessa kartongbitar hindrar negativet för att komma i kontakt med glaset. Efter det här har jag aldrig haft problem med Newtonringar, funkar jämt.

//Tommy
 
bellasoda skrev:
Det man gör är helt enkelt att till höger och vänster om det aktuella negativet så lägger man små tunna kartongremsor ovanpå negativet, på den blanka ytan av negativet. Dessa kartongbitar hindrar negativet för att komma i kontakt med glaset. Efter det här har jag aldrig haft problem med Newtonringar, funkar jämt.

//Tommy
Då är det väl enklare att använda glaslösa negativhållare. Man slipper då även problemet med damm på glasen. Nackdelen, framför allt med mellanformat, är att planhållningen av negativen blir sämre. Vet tyvärr inte om det finns glaslösa negativhållare till Agfa Varioscop 60.

Olle
 
Olle skrev:
Då är det väl enklare att använda glaslösa negativhållare. Man slipper då även problemet med damm på glasen. Nackdelen, framför allt med mellanformat, är att planhållningen av negativen blir sämre.......

Jag har inga problem med planhållningen ens med 6x9cm negativ och glaslös hållare. Bl 5,6-8 fungerar fint. Bländar oftast ned endast ½ steg från största bl 5,6 på min mellanformatsoptik. Jag brukar använda ett litet knep med att värma upp negativet en stund med lampan tänd, alldeles före exponeringen och ställer sedan skärpan när negativet är uppvärmt. Släcker sedan, stoppar i papper och exponerar direkt efter det med kortast möjliga intervall mellan släckningen och exponeringen. Har aldrig haft problem med planhållningen utan får kornskärpa ut i hörnen med denna metod. Är inte negativet uppvärmt när man exponerar så kan det ändra plan under exponeringen och det blir då ofta lite luddig kornskärpa i delar av bilden. Problemet är inte, som jag upplever det, att negativet inte ligger helt plant med glaslös hållare, utan att det ändrar plan under exponeringen om det inte värmts upp. Det kan också finnas problem med bildfältskrökning i optik med sämre prestanda som också påverkar negatívt.
 
Senast ändrad:
Tack för goda tips.

Jodå det finns glaslösa neghållare till Agfa Varioscop 60. Jag har två aluminium (tror jag) hållare som man enkelt kan ersätta glasen med.

Om jag har förstått rätt så bildas inte Newtonringar på emulsionssidan av neget. Är det därför att denna sida inte är helt plan? Kan följande konfiguration fungera? Glaslös (aluminium)ram uppe och icke antinewtonbehandlat glas nere. Detta borde isåfall hjälpa till med planhållningen av neget mer än att köra helt glaslöst.

MVH Pär
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.