Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anti-skak olika typer

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
På K1 är det tydligen 5-axlig AS.
Jag vet inte hur det är på olika Pentax.
De fungerar bra på Sony Alpha 850 men det är tydligen inte så avancerat.
Nån som vet mer?
Hur många steg vinner man jämfört med att vara utan?

Kör med K-5 och på den funkar det iaf väldigt bra tycker jag, kör ofta med Sigma 400mm handhållet och upplever inte att det är något problem, har inte gjort några "vetenskapliga" tester men känslan säger att jag vinner 2-3 steg på bländaren med antiskak på och det är OK i min bok!

Andra får uttala sig om K-1 men har svårt att tro att den skulle vara sämre än K-5 iaf.

5-steg påstås det i reklamen enligt någon standard, men det ska man nog ta med en nypa salt.

Hur mycket man verkligen tjänar är enligt min erfarenhet väldigt beroende på hur skakig man är, samt hur man skakar och vid vilken brännvidd. Har man bra teknik och är stadig från början så lär man inte kunna räkna hem ytterligare fem steg.

Det finns en undre gräns där långsamma skakningar (mer långsamma gungningar) inte kan kompenseras för. Så är man nästan där redan utan antiskak så kan tekniken inte hjälpa dig lika mycket som om du vibrerade med lagom hastighet och amplitud.

Det är väl ungefär sant.

I början kompenserade de enbart för skak (vridningar) i lod och vertikal led. Även om man länge trodde att den även klarade vridning (roll). Det visade sig dock vara en missuppfattning och den funktionen kom inte förrän i K-5 (eller däromkring).

De senaste 2 "axlarna" (som kom i K-1, inte K-3 vill jag minnas) kompenserar för att kameran förflyttas/skakar i höjd och sidled (alltså inte vridning utan parallellförflyttning). Det spelar bara roll vid närbilder, om kameran flyttas någon mm åt vänster märks inte om man fotar ett berg exempelvis.

Sony Alpha 850 kom ju ut för ett tag sen. ..
Jag har för mig att Sony använder ett mekaniskt system för SR, Pentax ett elektromagnetiskt.
Den klassiska regeln ( på äldre kameror) är att man ska använda ungefär 1/ slutartiden för att slippa skakoskärpa, alltså 1/30s med 28mm, 1/60s med 50mm 0ch 1/125s med 135mm osv.
Dom som är säkra på handen kanske kan klara 2 steg till (alltså 1/15s med 50mm).
Men det finns lite skakoskärpa ändå och med dom nu högupplösta sensorerna kanske 1/125s är bättre med 50mm, men som sagt, skakreducering finns ju nu i kameran eller objektivet.

1/15s och 50mm ska inte vara nåt problem, men fryser du eller står trångt och blir knuffad eller står framåtböjd kan du behöva kortare tid.
Ett stativ ger skarpaste bilderna (Pentax kallar ju just systemet för skakreducering) , men det finns också ett annat problem, nämligen när första ridån på slutaren slår i ändläget. Det är en snabb stöt som inte antiskaksystemet hinner med, med vissa kamera / objektivkombinationer ger det suddigare bilder, det kan uppträda runt 1/60s - 1/180s.
Men det kanske fixas i framtiden när kameran läser av objektiv och slutartid och kan förutsäga stöten.
Men ett porträtt på 1/30s är vanskligt och för en del människor och speciellt barn behövs betydligt kortare tider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar