Michael f8 skrev:
Ok, jag fick intrycket att det fanns "massor av redovisande" trådar om detta.
Jag fann ca sex stycken efter en 15-20 minuters letande. Och där du tyckte i ca tre fyra av dem.
Nåja, det som sades var att det fanns massor med trådar som behandlade skillnaderna (i huvudsak alla andra skillnader). Det exempel på sökning jag gav dig ger en handfull träffar, i minst en av dem (och det var ju det som begärdes) är det någon annan än jag som delar min åsikt om att det är skönt med en stabil sökare.
Michael f8 skrev:
Hmmm... Om man använder den liknelsen med staven, så för mig innebär det att jag kommer att misslyckas att slå in koden ett tiotal gånger innan jag träffar rätt, är det det du menar?
Nej, men om IS:en ger dig 2-3 bländarsteg till så känns det rimligt att jämföra med att träffa rätt med ett "finger" som är 20-30 cm. Du kan säkert lyckas på första försöket men det kommer ofelbart att vara jobbigare än om du slapp.
Men det är säkert som Erik skriver att om man inte upplevt det så saknar man det nog inte. Själv uppskattar jag det oavsett om det är 28mm eller 300mm, inte minst om man sprungit eller klättrat en bit för att få ett bra fotoläge.
Nome Nescio skrev:
Och när gör antiskak i hust mer skada än nytta vid handhållet?
Jag kan inte minnas att jag påstått det och förstår därför inte varför du ställer frågan.
Själv kan jag inte tänka mig något tillfälle då den kunde göra skada utöver om man monterar en bildstabiliserad glugg, fast då kan man väl stänga av den ena.
För den som inte behöver det (t.ex för att han redan har en bättre optisk bildstabilisator på det tele där han har behovet) så blir funktionen bara en extra kostnad huset, dessutom är en rörlig del till som kan gå sönder.
Jag säger inte att inbyggd anit-skak är uselt, allt jag försökte tillföra tråden med min inledande kommentar var att det helt enkelt inte ger alla fördelar. Det ger fortfarande mer fördelar än inget alls om behovet finns, ingen ha sagt något annat. Det är dessutom en lysande grej för den som köper en instegskamera med kit-glugg och bara vill ha bra förutsättningar att ta bra bilder med den, precis som den är.
Ingen försökte säga att "ert system suger". Ta det lugnt, det blir inget krig
Over and out.