ANNONS
Annons

Anti-Shake med ej orginal optik

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Följande står i instruktionsboken till Konica Minolta Dynax 7D:

"Anti-Shake-funktionen fungerar oftast inte med objektiv av andra fabrikat"

Är detta bara strunt för att de vill att man ska köpa orginal-objektiv eller ligger det något i påståendet?

Är väl antagligen bara vanligt garderingslarv, brukar ju stå i de flesta instruktionsböcker att prylen knappt får användas under normala förhållanden för att säkra tillverkaren mot stämningar och annat elände.

Använder följande objektiv/adaptrar med gott resultat:

Tamron Af 28-200/3,8-5,6 ASL XR
Cosina AF 19-35 F:3,5-4,5
Kennex 500 mm f8 Mirror Lens
Kenko Mx-AF 1.5X Teleplus SHQ

Det borde inte vara många objektiv som
inte skulle kunna fungera med AS.

Minolta hänvisar till bl.a ett extremt makroobjektiv, annars så borde det vara fritt fram.

Hoppas att Du blir hjälpt av detta.

/Jörgen

Hur menar Minolta att AS skulle sluta fungera med vissa objektiv? Som sagt hävdar de exempelvis att ett visst makroobjektiv inte funkar med AS, men AS sitter ju i huset. Vad är det för affärer mellan objektiv och hus som gör att AS inte skulle funka? Rörelsedetektorn som ger information om hur sensorn ska flytta sig borde ju klara detta oavsett om objektivet bara är en PET-flaska?

Tack.

millimeter skrev:
Hur menar Minolta att AS skulle sluta fungera med vissa objektiv? Som sagt hävdar de exempelvis att ett visst makroobjektiv inte funkar med AS, men AS sitter ju i huset. Vad är det för affärer mellan objektiv och hus som gör att AS inte skulle funka? Rörelsedetektorn som ger information om hur sensorn ska flytta sig borde ju klara detta oavsett om objektivet bara är en PET-flaska?

Hej Henrik,

Det beror nog på vad Du menar med att slutar fungera.

Givetvis kommer sensor att vibrera och försöka att kompensera för kamerarörelsen, men den kan inte göra hur så små eller hur stora rörelser som helst med tillräcklig hastighet och precision.

En del objektiv, kommer att ge ett så litet manöverutrymme att sensorn bara gör saken värre. För ett extremt makroobjektiv ger säkert en mycket liten kamerarörelse en sådan effekt vid fokusplanet (sensorn) att den inte klarar sitt jobb.

Jag misstänker att samma sak kan inträffa för riktigt långa objektiv > 500 mm. Kommer ej ihåg vad Minolta skriver om detta.

Skall prova lite med mitt 500 mm spegeltele + teleplus när jag får tillbaka min kamera från service.

/Jörgen

Senssor rörelsen borde rimligtvis matcha bränvidden och avståndet till motivet. Hur vet kameran annars hur mycket som AS-skall jobba.
Kan tänka mig att extrem macro är utanför gränserna av vad mjukvara/hårdvara hanterar.

De är antagligen rädda för att "piratobjektiv" inte rapporterar brännvidd m.m. till kameran på rätt sätt, och därför har denna varning

Mitt 500 mm spegeltele rapporterar ingenting till min 7D. Det är en helt manuell fattning utan elektriska kontakter. Minoltan får inte ens reda på vilken bländare som är aktuell.

Jag har dock inte hunnit ta så många bilder med detta objektiv , men jag skall prova både med och utan AS inkopplat. Hittills så har jag bara tagit med AS inkopplat. Fast måste vänta in kameran från service först.

/Jörgen

Senast ändrad:
Vad jag har hört är att med aps-objektiv(heter de så?) med öppning för ex. 23x15 mm sensorer kan det bli problem pga att sensorrörelsen är 5mm vid fullt utslag på AS. sensorn kan då komma utanför gränsen för objektivet.

Objektiv anpassade för storleken på APS-sensorn slutar inte fungera utanför sensorytan. Det är ingen skarp gräns. Utanför det som objektivet är tänkt att täcka så kommer saker som vingettering, sämre skärpa m.m att börja synas.

Detta är ju oftast inget problem, ditt objekt brukar ju finnas i mitten av bilden.

Det är ju inte så att man får en superdålig bild bara för att man kryper lite utanför den normala bildytan.

Objektivet har ju en viss marginal, detta för att kunna vara säker på att bilden innanför den använda bildytan alltid skall uppfylla toleranskraven vid tillverkningen.

Sedan kan en del objektiv gjorda för 24x36 uppfattas som bättre sedan man skalat av kanterna genom att använda en sensor som bara är 15x23 mm. Objektivets svaga punkter, kanterna har ju skalats bort.

Du behöver inte vara orolig för att objektiv optimerade för 15x23 mm sensor inte fungerar med AS, för det gör dem.

Läxan man kan lära av detta är att man troligen kan få bättre kantskärpa med ett objektiv gjort för 24x36 än ett optimerat för 15x23.

Jagar man skärpa så brukar det ju kosta pengar och vikt, d.v.s mera glas.

/Jörgen

jorgen.hubner skrev:
Det beror nog på vad Du menar med att slutar fungera.

Jag undrar varför andra tillverkares objektiv (Sigma, Tamron etc) inte skulle fungera med AS, när de fungerar perfekt till Minoltakameror utan AS? Denna undran med anledning av vad Minolta skriver i sin manual. Även om det bara är en helgardering från Minoltas sida så borde det ju finnas något litet skäl.

Detta oavsett brännvid alltså. AS eventuella problem vid längre brännvidder gäller ju, som du såklart redan förstår, även Minoltas egna teleobjektiv. Det vore intressant om du testade AS med t ex 500 mm, eftersom t ex dpreview bara antar (förvisso på goda grunder) att längre brännvidder ger problem.

m v h

millimeter skrev:

Det vore intressant om du testade AS med t ex 500 mm, eftersom t ex dpreview bara antar (förvisso på goda grunder) att längre brännvidder ger problem.

m v h

Hej Henrik,

Kommer att återkomma med några bilder med och utan AS på 500 mm tele så fort jag har fått tillbaka min kamera från service.

/Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar