Advertisement
ANNONS
Annons

Antalet bilder kvar stämmer inte!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vickeee

Avslutat medlemskap
Halloj!

Jag märkte en sak idag, som jag misstänkt förut. Antelet bilder kvar som visas på infodisplayen på min D50 stämmer inte! När kortet är helt tomt så står det 284, men nu har jag tagit 267st så står det 80 kvar vilket totalt blir 347st bilder!
Är det någon som vet varför det är så? Är det bara på min kamera eller är det alla D50?

Ursäkta om jag startade en onödig tråd, men jag visste inte vad jag skulle söka på för att få svar...

Hälsningar Victor

EDIT: Jag vet att storleken på varje bild varierar lite, men inte att det skulle bli såhär stora skillnader.

Kameran räknar vanligen ganska konservativt och utgår från "värsta läget", dvs att bilderna blir stora. Om man då tar bilder som är mycket mindre än den siffra som kameran räknar med så är det klart att det skiljer en del. Skulle du göra samma manöver men ta bilder på en klarblå himmel utan detaljer så skulle skillnaden bli ännu större.

dumbo skrev:
Kameran räknar vanligen ganska konservativt och utgår från "värsta läget", dvs att bilderna blir stora. Om man då tar bilder som är mycket mindre än den siffra som kameran räknar med så är det klart att det skiljer en del. Skulle du göra samma manöver men ta bilder på en klarblå himmel utan detaljer så skulle skillnaden bli ännu större.

Okej, tack för svaret!

japp, beroende på färger etc (utfrätt vitt tar ju t.ex lite plats =) ) så blir filstorlekarna olika. Man kan dock alltid kallt räkna med att man MINST har antalet bilder den visar.

Dessutom så spelar valt iso ganska stor roll.
Om jag ställer in min eos 300d på iso100 så får räknar kameran med att jag ska få plats med 629 bilder i jpeg-högsta (2gb minne). Vis iso1600 får jag "bara" plats med 486 bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar