Annons

Antal exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)
Går ej utanför verkstad med Canon, tydligen går det på Nikon (iaf vissa) dock.

Men ofta ger ju filnamnet ett hum om det...även om det är opålitligt.
 
annars så står det spaltmeter om detta i forumet sedan innan... sök så kanske ni hittar erat svar
 
Fast så fort man tar bort bilderna från kortet blir det ju nollat ;) hehe
Aja, jag hoppas jag och min vän får några år till tillsammans. Köpte den för ett år sedan och fotar bra mycket i perioder. Usch, blir ju hispig då saker kostar :| ;) Tack för svaren iaf. försöker leta och leta.
 
Har ingen 20D utan en 1Ds och där kan jag se hur långt den interna räknaren gått om jag tar upp en råfil i Capture One och håller markören över tumnageln, detta oavsett vilket nummer bildfilen fått.
 
PernillaLidén skrev:
Fast så fort man tar bort bilderna från kortet blir det ju nollat ;) hehe
Aja, jag hoppas jag och min vän får några år till tillsammans. Köpte den för ett år sedan och fotar bra mycket i perioder. Usch, blir ju hispig då saker kostar :| ;) Tack för svaren iaf. försöker leta och leta.

Inte om du valt att den ska skriva filnamnen kontinuerligt, vilket jag tycker är att föredra.
 
Så här - har dock ingen aning om det är likadant för Canons övriga modeller (ursäkta om detta är helt ovidkommande för 20D-diskussionen).
 

Bilagor

  • serienr_1ds_fs.jpg
    serienr_1ds_fs.jpg
    38 KB · Visningar: 833
Fast jag fyller cd på cd så det kan blir lite oordning ibl :) hehe Men vad kostar det att laga om spegeluppfällarsaken går sönder? Antar att det är det som det snackas om som går sönder. *Dålig på sånt där*
 
niklasl skrev:
...ursäkta om detta är helt ovidkommande för 20D-diskussionen..

Det är helt ovidkommande då 20D inte alls har samma filinformation i exif..Men ursäkten accepteras ;)

Vet inte hur många gånger man svarat på denna fråga.. men.. det FINNS INGET sätt att med säkerhet se hur många exponeringar man tagit med Canons digitalkameror (undantaget då 1D-serien). Informationen finns helt enkelt inte med i filinformationen.

För Nikonägare finns det mjukvara, och Nikon har valt att ha med denna information i filen (exif). För ägare till 1D-serien finns en del program, förutom det som Niklas visade. Ex.vis Photoshop CS och EOS 1D-Info.

Photoshop CS visar antalet exponeringar under:
Arkiv>Filinformation>Avancerat>[]http://ns.adobe.com/exif/1.0/aux.[] Detta gäller då för 1D-serien och förmodligen även för en del Nikon-modeller.
 
PernillaLidén skrev:
Fast jag fyller cd på cd så det kan blir lite oordning ibl :) hehe Men vad kostar det att laga om spegeluppfällarsaken går sönder? Antar att det är det som det snackas om som går sönder. *Dålig på sånt där*

Även om nu spegeluppfällningen naturligtvis också går sönder förr eller senare så är det slutaren man pratar om. Alltså den "ridån" som gör att inget ljus slipper igenom till sensorn förutom vid exponerings tillfället.
 
in genom objektivet kommer ljuset som bildar motivet (bilden) den reflekteras upp via spegeln som sitter framför sensorn. spegeln är vinklad så att ljuset studsar rakt upp och där vinklas det återigen uppe i förhöjnngen på toppen av kameran. Vinkeln studsar ljuset ut ur förhöjningen till sökaren där du står och tittar in. När du trycker ner avtryckaren fälls spegeln upp i taket och ljuset går rakt på sensorn istället för att studsa på spegeln upp till säkaren, det är därför det blir svart när du knäpper av kortet.

samtidigt som spegeln fälls upp så öppnar sig slutaren, man kan likna det vid en dörr som blockerar att ljuset kommer till sensorn eller filmen när du inte exponerar.när du ställer in slutartiden på kameran, tex 1/200 sek så talar du om för kameran att slutaren (dörren) ska vara öppen 1/200s. Under den tiden slutaren är öppen exponeras sensorn för ljuset som sedan blir till en bild. När tiden gått ut så stängs slutaren igen och spegeln fälls ner igen. Nu kan du se i sökaren igen eftersom ljuset återigen reflekteras upp till sökaren. Detta blir mer markant på långa tider som tex 1 sek, då ser man verkligen hur spegeln går upp och det blir nattsvart i sökaren...

Hoppas du förstod lite bättre... ;)
 
Okej jo jag fattar =) typiskt att sånt ska bråka framöver. Jag som trodde att bara jag är rädd om kameran så kommer den får vara med länge. Men nej då, något ska ju alltid bråka med en ;) hehe Än mår den bra har haft den i ett år så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.