Annons

Antal bilder på ett minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

utannick

Ny medlem
Hallå där.
Jag har en liten fråga/undran.

När min dotter lånade min kamera och tog lite bilder, hon vet hur kameran fungerar, och hon raderar bilder ibland.
Problemet kom när hon tryckte på papperskorgen två gånger lite för snabbt och sedan svara yes,då hade hon raderat samtliga bilder som fanns i kameran både sina och ca 30st som jag inte hade fört över till datorn.
Jag hittade en lösning på allt med programet Revover My Files.då hittade jag igen nästan 200st bilder på minnet bla dom 30 som jag saknade. En berättade för mig att programet hittade allt sn senaste formateringen av kortet.
Då undrar jag om man får akut behov av mer minne vid fotograferin kan jag då delita alla bilder på kortet och börja om att fylla det och sedan tömma kameran och köra Recover My Fils och få dubbelt så många bilder på ett kort.
OBS skrivet med glimten i ögat.
Kan någon förklara för mig.

Sedan har jag en bekant som är delägare i en travhäst 50%
Hur ser en sådan ut???
 

Bilagor

  • 02663.jpg
    02663.jpg
    17.1 KB · Visningar: 428
Haha, en halv häst! Den var fin!

Som jag har fattat det så raderas bara informationen om var dina bilder ligger på kortet när du tar bort bilderna eller formaterar. Då "luras" kortet genom att verka vara tomt. När du tar nya bilder så skrivs de gamla adresslösa bilderna över efter hand, så det är ingen bra idé att göra som du beskriver för att få dubbelt så många bilder på kortet. Om du vill vara helt säker på att radera något ska man alltså först formatera kortet, sedan fylla upp det igen för att skriva över den gamla informationen. Helt idiotsäkert är det inte ändå, det går nog att vaska fram gammal info i vilket fall men det borde vara betydligt svårare.
 
Precis som Jörgen skriver så markeras utrymmet på minneskortet som ledigt. Så länge ingenting skrivs till kortet kan man alltså (i regel) plocka fram all data som var på kortet innan raderingen.

Skulle någonting skrivas till kortet försvinner det som låg på den plats dit den nya datan skrivits.

Att allt som funnits på kortet sedan senaste formateringen skulle gå att plocka fram är inte helt sant. En enkel formatering markerar helt enkelt hela kortet som tomt utan att skriva över någon data. Då kan man oftast ganska enkelt plocka ut den gamla datan ändå. En sk säker formatering skriver över hela utrymmet med nonsensdata ett par gånger för att göra det omöjligt att hitta någon gammal data på kortet/disken.
 
Det är därför man rekommenderar att formattera sitt kort, efter att man har fört över dom till datorn. Och inte bara tömmer sitt kort.
Jag formatterar alltid mitt kort EFTER överföring till datorn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.